لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۷

استقبال مقام‌های دولت روحانی از مهلت چهارماهه اف‌ای‌تی‌اف


اعلام خودداری دوباره گروه ویژه اقدام مالی از مجازات ایران و تمدید چهارماهه مهلت به ایران برای انجام اصلاحات، با استقبال مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی همراه شد.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی حسن روحانی، روز شنبه، ۲۸ مهرماه، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، تمدید مهلت از سوی گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، را «یک موفقیت دیگر در نبرد حقوقی هوشمندانه» دولت دانست.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: «این تمدید کمک بزرگی به تمهید مقدمات لازم برای ایجاد ابزار مالی و بانکی ویژه پیشنهادی اتحادیه اروپاست که بخش مهمی از بسته پیشنهادی اتحادیه است.»

جنیدی گفت: «مذاکرات فشرده با گروه اقدام مالی در خصوص معلق کردن درج نام ایران در لیست سیاه و به عبارت بهتر تمدید برداشتن نام ایران از فهرست کشورهای تحت محدودیت‌های شدید مالی و بانکی و موضوع اقدامات مقابله از دیگر موارد این مبارزه مبتنی برضوابط حقوقی بین‌المللی بود.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هم ساعتی پس از اعلام خبر اف‌ای‌تی‌اف در روز جمعه از تمدید مهلت در این زمینه استقبال کرده و آن را «موفقیت دیگری برای دیپلماسی جمهوری اسلامی» دانسته بود.

آقای قاسمی در عین حال از وجود «برخی عبارات منفی» در بیانیه اف‌ای‌تی‌اف انتقاد کرده و گفت: «اف‌ای‌تی‌اف، باید از انگیزه‌های سیاسی دوری جسته و تنها به گزارش‌های فنی توجه کند.»

بهرام قاسمی ادامه داد: «اکثر موارد فنی مورد درخواست در برنامه اقدام مربوط به ایران به صورت کامل اجرا شده و مابقی نیز پس از طی مراحل قانونی مربوط به سه لایحه باقی‌مانده اجرایی خواهد شد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در عین حال، «سرسختی هیئت آمریکایی در مخالفت با تمدید مهلت برای ایران» را ناشی از «سیاست‌های متوهمانه و افراط‌‌‌‌‌‌‌‌گرایانه کاخ سفید» ارزیابی کرد.

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، روز جمعه، ۲۷ مهرماه، ضمن ابراز تأسف از این که هنوز اکثر موارد مربوط به تعهدات ایران حل‌ناشده باقی مانده است، در عین حال تعلیق ایران از فهرست سیاه این گروه را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد.

اما به رغم استقبال مقام‌های دولتی از این تصمیم گروه ویژه اقدام مالی، روزنامه کیهان چاپ تهران، تیتر نخست شماره روز شنبه خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت: «ضرب‌الاجل FATF که جشن ندارد! شورای نگهبان فریب نخورد.»

روزنامه کیهان که تریبون جریان اصولگرایی افراطی به شمار می‌رود در جایی از گزارش خود نوشت: «ضرب‌الاجل چهار ماهه FATF به ایران در واقع ترفندی برای سوق دادن کشور به سمت خودتحریمی بیشتر است و جشن مدعیان اصلاحات برای افزایش خودتحریمی‌ جای تعجب دارد!»

روز جمعه، احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران، نیز با اشاره به فرایند تصویب لوایح چهارگانه مربوط به اف‌ای‌تی‌اف گفت: «چهل سال پیش این ملت دزدهایی را از در با خفت و ذلت بیرون کرد، دنیای استکبار می‌خواهد از پنجره قوانین بین‌المللی دوباره دارد شود. مراقب دزدهایی باشند که این ملت با سیلی بیرون کرده از پنجره این قوانین بین‌المللی وارد نشوند.»

این عضو مجلس خبرگان در عین حال از موافقان و مخالفان اف‌ای‌تی‌اف خواسته بود تا با عصبانیت با یکدیگر سخن نگویند و برای موافقت ومخالفت‌هایشان استدلال بیاورند.

روزنامه کیهان در پایان گزارش روز شنبه خود، مهلت چهار ماهه اف‌ای‌تی‌اف را «صرفا اقدامی برای فریب شورای نگهبان» نامید.

گزارش‌نویس کیهان، لوایح چهارگانه دولت برای تامین نظر گروه ویژه اقدام مالی را «لوایح خسارت‌بار» توصیف کرد و نوشت: «متاسفانه در شرایطی که مردم چشم‌انتظار تدابیر اقتصادی دولتمردان هستند، دولت تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد وزارت خارجه چیده و وزارت خارجه نیز تمام هم و غم خود را بر وعده‌های سرخرمن اروپایی‌ها در برجام و پیوستن به سازمان‌هایی همچون FATF گذاشته است.»

دولت حسن روحانی برای تأمین خواسته‌های اف‌ای‌تی‌اف چهار لایحه به مجلس فرستاد که با وجود تصویب هر چهار لایحه در مجلس، فقط «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» به تأیید نهایی شورای نگهبان رسیده است.

«لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» یا سی‌اف‌تی، حدود دو هفته پیش در مجلس تصویب شد، اما شماری از اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته‌اند اجازه نخواهند داد که این مصوبه به تأیید نهایی برسد.

منابع: خبرگزاری ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG