لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

مقام‌های آمریکایی در نشست برجام در وین «بدون دیدار مستقیم با ایران» مشارکت خواهند داشت


سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی روز جمعه ۱۳ فروردین اعلام کرد مذاکرات پیرامون برجام را برای مشخص کردن لغو تحریم‌ها علیه ایران و اجرای تعهدات برجامی توسط ایران، هفته‌ آینده در وین برگزار می‌شود.

در این مذاکره که بر اساس برخی گزارش‌ها قرار است روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین برگزار شود و نماینده‌ای از دولت آمریکا نیز در آن حضور دارد، گروه‌های کارشناسی برای مذاکره دعوت شده‌اند و اروپایی‌ها نیز مذاکرات جداگانه‌ای با اعضای برجام و همچنین آمریکا انجام خواهند داد.

بر اساس گزارش سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در جریان نشست مجازی امروز معاونان وزرای خارجه اعضای کشورهای حاضر در برجام، درباره چشم‌انداز بازگشت کامل آمریکا به توافق هسته‌ای مذاکره شد و طرفین بر آمادگی خود برای تلاش‌های مشترک جهت احیای برجام تاکید کردند.

علاوه بر این گزارش، روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نیز امروز به نقل از مقامات این کشور،‌ از حضور «مقام‌های ارشد آمریکایی» در نشست روز سه‌شنبه در وین خبر داد ولی تاکید کرد که میان نمایندگان ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیم انجام نخواهد شد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران این گزارش را تکذیب کرده و گفت که «قطعا» آمریکا «در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد، از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در توییتی نوشته است که نیازی به برگزاری جلسه میان ایران و آمریکا نیست و بار دیگر بر ایده «رفع هماهنگ تمام تحریم‌ها و سپس توقف اقدامات جبرانی از طرف ایران» تاکید کرده است.

در نشست مجازی امروز، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان همراه با ایران حضور داشتند. ریاست این جلسه بر عهده دیپلمات اسپانیایی، انریکه مُورا، مدیر سیاسی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، بود و از طرف ایران هم عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مسئول اجرای برجام، در این نشست مجازی حضور داشت.

در پایان این نشست، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران بار دیگر شرط بازگشت بی قید و شرط آمریکا به برجام را مطرح کرد و گفت: «ایالات متحده همان گونه که از توافق خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران وضع کرد، به همان صورت نیز می‌تواند به توافق برگشته و قانون‌شکنی را خاتمه دهد.»

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در این نشست نیز در یک پیام توییتری نوشت که این گفت‌وگوها ادامه پیدا خواهد کرد و اعضا راه درستی را در پیش گرفته‌اند ولی «راه پیش رو آسان نیست و نیاز به تلاش مضاعف دارد.»

مقام‌های حکومت ایران در ماه‌ای گذشته بارها تاکید کرده‌اند صرفا در صورت لغو تحریم‌ها حاضر به اجرای تعهدات هسته‌ای خود مطابق با برجام هستند.

در مقابل واشینگتن که خواستار اجرای تعهدات ایران برای برداشته شدن تحریم‌هاست، بارها اعلام کرده است که آماده مذاکره با ایران برای اجرای برجام در چارچوب کمیسیون مشترک است، ولی تهران با حضور ایالات متحده مخالفت کرده است.

در روزهای گذشته خبرهایی درباره پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری آمریکا به ایران در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم منتشر شده بود که وب‌سایت نور نیوز که گفته می‌شود به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران وابسته است، این خبر را تکذیب کرده و نوشته است آمریکا چنین پیشنهادی نداده است.

XS
SM
MD
LG