لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

رویترز از موافقت ایران با متن‌های دوره روحانی خبر داد؛ باقری: موضع ما تغییر نکرده است


مذاکرات احیای برجام در وین
مذاکرات احیای برجام در وین

در حالی دومین روز از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش به پایان رسید که یک منبع اروپایی به رویترز گفت هئیت ایران پذیرفته است که مذاکرات بر اساس محتوای متن‌هایی که تا خردادماه امسال مورد توافق گرفته بود٬ ادامه پیدا کند. اما مذاکره‌کننده ارشد ایران می‌گوید، موضع تهران هیچ تغییری نکرده است.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران روز جمعه ۱۹ آذر گفته است که موضع ایران نسبت به هفته قبل تغییر نکرده است.

به‌گزارش رویترز، مذاکره‌کننده ارشد ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص متنی که تهران هفته گذشته در اختیار طرف روبه‌رو قرار داده، گفت، بله پیش‌نویسی که هفته گذشته ارائه کردیم اکنون توسط طرف های مقابل به بحث گذاشته شده است.

خبرگزاری رویترز اوایل روز جمعه،به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد که مذاکره‌کنندگان ایرانی در وین پذیرفته‌اند که مذاکرات بر اساس محتوای متونی که تا خردادماه امسال مورد توافق گرفته بود ادامه پیدا کند.

در همین حال، یک «منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران» در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی، ایرنا، ضمن رد گزارش رویترز، گفته است:« ایران در گفت‌وگوهای دو جانبه با چین اعلام کرده که متن شش دور قبلی مذاکرات وین قابل احترام است اما چون بر سر آن توافق نشده، قابل مذاکره خواهد بود. بر همین اساس بندهایی از متن که مغایر با توافق ۲۰۱۵ است و یا تامین کننده آن نیست، باید تغییر کند.»

مذاکره‌کنندگان ایرانی در دولت روحانی و کشورهای حاضر در برجام در شش دور مذاکرات احیای برجام که با مشارکت غیرمستقیم آمریکا در وین برگزار شد، به توافق‌هایی درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران و همچنین اجرای کامل برجام توسط ایران دست یافتند.

با این حال تیم جدید مذاکره‌کننده در دولت رئيسی هفته گذشته در قالب دور هفتم مذاکرات با حذف اغلب این توافق‌ها اقدام به ارائه دو پیش‌نویس جدید کرد که بلافاصله از سوی طرف‌های غربی «غیرقابل قبول» و «زیاده‌روی» خوانده شد.

گفت‌وگو با احمد وخشیته درباره ادامه مذاکرات بر اساس توافقات پیشین
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:12 0:00
لینک مستقیم

منبع اروپایی که به نامش اشاره نشده البته به خبرگزاری رویترز گفته است ظرف چند روز آینده معلوم می‌شود که آیا ایران در عمل نیز بر اساس توافق‌های قبلی مذاکرات را ادامه می‌دهد یا خیر.

در حال حاضر نمایندگان ایران و نمایندگان کشورهای عضو برجام در وین به سر می‌برند تا دور هشتم گفت‌وگوها را ادامه دهند، ولی رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا هنوز به وین نرفته است.

در همین حال علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، در گفت‌و‌گو با رویترز با اشاره به عدم حضور نماینده آمریکا، حضور مذاکره‌کنندگان ایرانی در وین را نشانه جدی‌ بودن ایران دانسته و گفته است مذاکره درباره پیش‌نویس‌های جدید ایران ادامه دارد.

موضع ایران درباره پیش‌نویس‌های قبلی با واکنش منفی روسیه نیز مواجه شده است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، روز پنج‌شنبه، ۱۸ آذرماه گفت که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام بر اساس پیش‌نویس‌های تهیه شده تا خردادماه سال جاری پیش خواهد رفت.

او در عین حال تاکید کرده است که بر اساس قواعد دیپلماسی «ایده‌های جدید ایرانی‌ها می‌بایست به طور شایسته مورد بحث و بررسی قرار گیرد».

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در شماره روز دوشنبه ۱۵ آذر خود گزارش داد که چینی‌ها از پیشنهادات جدید هسته‌ای ایران در دور هفتم مذاکرات وین شگفت‌زده شده و سعی کردند آن‌ها را متعادل‌تر کنند.

شاید به همین دلیل باشد که روزنامه بریتانیایی گاردین روز جمعه دلیل عقب‌نشینی تیم تحت رهبری علی باقری کنی را نتیجه فشار از سوی چین و روسیه دانسته است.

دیپلمات‌های اروپایی به وال استریت جورنال گفته‌اند مذاکره‌کننده ارشد چین در کمیسیون مشترک برجام بعد از آگاهی از پیشنهادات ایران سه ساعت با همکار ایرانی خود دوجانبه مذاکره کرد تا این پیشنهادات را متعادل‌تر کند.

بر اساس این گزارش، چین به هیئت‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای در وین گفته است که پکن می‌خواهد برنامه هسته‌ای ایران تحت کنترل بین‌المللی باشد.

رابرت مالی٬ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران٬ نیز روز پنج‌شنبه به شبکه بی‌بی‌سی گفت رویکرد تیم ایران «نقطه آغازی برای هیچ مذاکره جدی نیست» و همه چیز به رویکرد ایران در مذاکرات وین بستگی دارد.

نمایندگان دولت ایران می‌گویند علاوه بر دو پیش‌نویس ارائه شده، سه پیش‌نویس دیگر هم درباره راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، جبران خسارت و تضمین آمریکا برای عدم خروج مجدد از برجام تنظیم کرده‌اند تا به کشورهای حاضر در مذاکرات ارائه بدهند.

XS
SM
MD
LG