لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۴

زنان هندبالیست‌ ایرانی تاریخ‌ساز شدند


تیم ملی هندبال زنان ایران با درخشش در رقابت‌های قاره‌ای، برای نخستین بار توانست جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کند.

زنان هندبالیست ایرانی با حضور در مرحله نیمه نهایی قهرمانی آسیا، صعودشان به مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۱ که به میزبانی اسپانیا برگزار خواهد شد را مسجل کردند.

هندبال زنان ایران تا سال ۲۰۰۸ به مسابقات قاره‌ای اعزام نمی‌شد. دو عنوان ششمی، بهترین نتایج هندبال زنان ایران در آسیاست اما حالا این تیم یکی از عناوین اول تا چهارم را نصیب خود خواهد کرد.

هجدهمین دوره مسابقات هندبال زنان آسیا به میزبانی اردن در حال برگزاری است. ایران در آخرین دیدار از مرحله گروهی به مصاف سوریه رفت و در دیداری یکسویه با نتیجه ۳۸ بر ۱۹ به برتری رسید تا جشن صعود به مسابقات جهانی را برپا کند.

ایران در مرحله گروهی فقط یک شکست متحمل شد. آن هم رقابتی نزدیک مقابل ژاپن که تجربه ۱۹ دوره حضور در مسابقات جهانی را دارد. ژاپنی‌ها با ۱۴ نشان رنگارنگ از قهرمانی آسیا، مقابل ایران به سختی و با حساب ۲۳ بر ۲۰ پیروز شدند.

هندبالیست‌های ایرانی پیش از دیدار با سوریه
هندبالیست‌های ایرانی پیش از دیدار با سوریه

هندبالیست‌های ایرانی در ادامه توانستند تیم‌های کویت، فلسطین، اردن و سوریه را شکست دهند و پس از ژاپن در رده دوم گروه B بایستند.

پیروزی‌های ایران با برتری کامل رقم خورد. از جمله نتیجه یکطرفه ۵۲ بر ۹ در برابر فلسطین و ۳۸ بر ۱۱ مقابل کویت.

ملی‌پوشان هندبال ایران اول مهر در نیمه نهایی به مصاف کره جنوبی صدرنشین گروه A خواهند رفت. قزاقستان و ژاپن نیز دیگر دیدار این مرحله را برگزار می‌کنند.

کره جنوبی رقیب ایران در نیمه نهایی، بهترین تیم تاریخ هندبال زنان آسیاست. این تیم دو بار قهرمان المپیک شده، یک بار قهرمان جهان، ۷ بار فاتح بازی‌های آسیایی و ۱۴ بار قهرمان آسیا.

جالب اینکه بازیکنان ایران در دو بازی حساس مقابل اردن و سوریه، بدون حضور عزت‌الله رزمگر مدیر فنی، نشمین شافعیان مشاور فنی و خدیجه قانع (سرمربی) به پیروزی رسیدند.

ابتلای اعضای کادر فنی به ویروس کرونا باعث شد فقط ناهید مقبول (سرپرست) و فاطمه جعفری فیزیوتراپ ایران روی نیمکت بنشینند و بازیکنان را هدایت کنند.

صونا بیداد از بازیکنان تیم ملی ایران نیز به خاطر ابتلا به ویروس کرونا، امکان حضور در سالن و همراهی ملی‌پوشان را ندارد اما مجموع این اتفاقات ناگوار، مانع از تاریخسازی زنان ایران نشد.

مینا وطن‌پرست، شقایق باپیری، عطیه شهسواری، شیما زارع، فاطمه خلیلی، نوریه عباسی، هدیه ویسی، آرزو کیانی‌آرا، حدیث نوروزی، مریم یوسفی، ساناز رجبی، مژگان قهرمانی، الناز قاسمی، هانیه لک، رویا نوروزی، بهاره ایزدگشب و زینب بذرافکن بازیکنان شگفتی‌ساز ایران در این مسابقات هستند.

افسانه دهقانی نایب رئیس زنان فدراسیون هندبال به پایگاه خبری این فدراسیون گفت: «شیردختران ایرانمان با غیرت، شهامت و همدلی تاریخ هندبال ایران را رقم زدند. این رویداد بزرگ را که مایه فخر و مباهات است به مردم، بانوان و جامعه هندبال تبریک می‌گویم».

XS
SM
MD
LG