لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

«ژیمناستیک اسلامی» زنان با نیم نمره منفی


Iranian Gymnastics Federation Logos.
Iranian Gymnastics Federation Logos.

فدراسیون ژیمناستیک ایران اعلام کرد فدراسیون جهانی این رشته ورزشی «پس از ماه‌ها مذاکره» با حضور زنان ایران در مسابقات آکروباتیک موافقت کرده است.

فدراسیون جهانی ژیمناستیک FIG در نامه‌ای به فدراسیون ایران، موافقت خود را با پوشش اسلامی مورد نظر ایران اعلام کرده است.

از این اتفاق در پایگاه خبری فدراسیون ژیمناستیک ایران به عنوان «موفقیتی بزرگ برای ژیمناستیک ایران» یاد شده است. پس از انقلاب اسلامی، زنان ژیمناست به دلیل اجبار در پوشش مورد تایید نظام جمهوری اسلامی در مسابقات بین‌المللی حضور نداشته‌اند.

لباس اسلامی تایید شده برای حرکت پارالل مناسب نیست. به همین خاطر ژیمناستیک زنان ایران در بخش هنری، امکان فعالیت بین‌المللی ندارند.

فدراسیون جهانی تاکید کرده است که به دلیل انتخاب این نوع پوشش، نیم نمره منفی قبل از شروع هر رقابت در حساب امتیازات دختران ایرانی منظور خواهد شد.

رییس فدراسیون ژیمناستیک ایران در این باره می‌گوید: «این نیم نمره برای ما مهم نیست. تیم ایران فعلاً در اول راه قرار گرفته و دنبال قهرمانی نیست، نباید به این نیم نمره جریمه توجه کنیم».

لباس طراحی شده از سوی فدراسیون ایران، شبیه لباس زنان ووشوکار ایرانی در بخش تالو یا اجرای فرم است.

پس از موافقت فدراسیون جهانی، حالا فدراسیون ژیمناستیک این لباس را به وزارت ورزش ارسال کرده تا تاییدیه وزارتخانه را هم بگیرد.

زهرا اینچه درگاهی، رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران، به ورزش سه می‌گوید: «در مسکو موافقت فدراسیون جهانی را گرفتم. برخی اهالی ژیمناستیک گفتند ارزش این کار به اندازه یک طلای المپیک بود».

خانم درگاهی معتقد است «همین اتفاق در چند روز اخیر باعث شادی جامعه ژیمناستیک بانوان شده» اما اشاره‌ای نکرده که نخستین اعزام احتمالی ژیمناستیک زنان ایران در چه تاریخی و به کدام رقابت‌ خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا از این اتفاق با عنوان «تداوم موفقیت ورزش زنان در دولت تدبیر و امید» یاد کرده و می‌نویسد: «حضور مجدد ژیمناستیک زنان ایران متفاوت از ۵۰ سال گذشته است. در دوره کنونی، اعزام براساس پوشش اسلامی است».

المپیک ۱۹۶۴ توکیو نخستین دوره‌ای است که زنان ایران فرصت حضور در المپیک را پیدا کردند. سه نفر در دوومیدانی و یک ورزشکار در ژیمناستیک.

جمیله سروری با ۱۴ سال و ۲۲۶ روز جوان‌ترین ژیمناست حاضر در المپیک توکیو بود. او رکورد کم سن و سال‌ترین ورزشکار ایرانی در تاریخ بازی‌های المپیک را در اختیار دارد.

او اولین و آخرین زن ایرانی است که در رشته ژیمناستیک، فرصت رقابت در بازی‌های المپیک را داشته است.

XS
SM
MD
LG