لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

والیبال زنان ایران به جمع هشت تیم برتر آسیا پیوست


تیم ملی والیبال زنان ایران در دیداری حساس که برای راهیابی به جمع هشت تیم برتر آسیا برگزار شد، با نتیجه ۳-۰ از سد هنگ‌کنگ گذشت.

مسابقات قهرمانی آسیا در سئول برگزار می‌شود و هر دو تیم در دیدار نخست، سه بر صفر مغلوب میزبان مسابقات شده بودند.

در این رویداد دو سالانه، ایران در دوره پیشین به رتبه نهمی بسنده کرده بود، اما حالا جزء هشت تیم برتر آسیاست.

اولین حضور والیبال زنان در قهرمانی آسیا، سال ۲۰۰۷ در تایلند بود که ایران در رده دوازدهم قرار گرفت. پس از آن ایران برای چهار دوره متوالی، در جایگاه ثابت هشتمی آسیا ایستاد.

پیش از وقوع انقلاب سال ۵۷، والیبال زنان ایران سه دوره در بازی‌های آسیایی حضور یافت و بهترین نتیجه‌اش نشان برنز در سال ۱۹۶۶ بود که بهترین مقام تاریخ والیبال زنان ایران محسوب می‌شود.

در رقابت‌های ۲۰۱۹ قهرمانی آسیا و برای پیروزی بر هنگ‌کنگ، مائده برهانی، مهسا صابری، فرزانه مرادیان، مهسا کدخدا، شبنم علیخانی و مونا دریس محمودی بازیکنان آغازگر ایران بودند.

در دست اول بازی، ایران توانست با امتیاز ۲۵-۲۰ به پیروزی برسد. در امتداد این بخش از مسابقه، نگین شیرتری، پوران زارع و زهرا بخشی فرصت حضور در زمین را پیدا کردند.

نمایش ایران در ست دوم به مراتب بهتر بود و در حالی که ایرانیان حاضر در ورزشگاه به تشویق دختران ملی‌پوش می‌پرداختند، هنگ‌کنگ نتوانست بیش از ۱۵ امتیاز بگیرد.

شیرتری و زارع در ست دوم در ترکیب اصلی قرار گرفته بودند. در امتیازات پایانی که برتری ایران مسجل شده بود، پوران زارع جایش را به ندا چملانیان داد.

در دست سوم نیز تمهیدات هنگ‌کنگ برای تغییر روند بازی نتیجه‌بخش نبود و مائده برهانی، لژیونر والیبال ایران، کاملاً بر مدافعان حریف مسلط بود. در دست پایانی بازی، حریف ایران نتوانست بیش از ۱۵ امتیاز بگیرد.

برهانی ستاره ایران که مقابل کره جنوبی ۷ امتیاز به دست آورده بود، در این دیدار با کسب ۱۵ امتیاز برترین بازیکن میدان بود. او در لیگ‌های بلغارستان و ترکیه به میدان رفته است.

جواد مهرگان مشاور فنی ایران گفت: «امیدوارم بازی به بازی پیشرفت ما ادامه داشته باشد و در دور دوم مسابقات، سطح بالاتری را به نمایش بگذاریم. تلاش می‌کنیم خود را به تیم‌های برتر آسیا برسانیم.»

در بولتن رسمی مسابقات از جواد مهرگان به عنوان مربی ایران و فریبا صادقی به عنوان دستیار یاد شده، اما برای مقابله با مخالفت‌های احتمالی در داخل کشور فدراسیون والیبال از مهرگان به عنوان مشاور فنی یاد می‌کند.

مهسا صابری پس از پیروزی ایران گفت: در بازی اول اصلاً خوب بازی نکردیم. البته میزبان با تیم المپیکی خود به این مسابقات آمده. ما نیز تمام توان خود را به کار نگرفتیم. تیم هنگ‌کنگ چالش‌انگیز نبود اما بازی ساده‌ای هم نداشتیم.

صابری درباره روند بازی‌های ایران معتقد است: «مقابل هنگ‌کنگ در سرویس عملکرد بسیار خوبی داشتیم. این پیروزی روحیه تیم و اعتماد را به ما بازگرداند تا در بازی بعدی مقابل تایلند با روحیه قوی‌تری برای پیروزی به میدان برویم.»

تایلند حریف بعدی ایران سابقه موفقی در آسیا دارد. این تیم تاکنون ۹ بار در نیمه نهایی آسیا حضور داشته که حاصلش دو جام قهرمانی، یک نشان نقره و سه مدال برنز بوده است.

XS
SM
MD
LG