لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

موج احضار فعالان کارگری و صنفی به نهادهای امنیتی؛ سبد معیشت «طی چهل روز به ۲۱ میلیون تومان رسید»


یک تجمع کارگری (عکس از آرشیو)
یک تجمع کارگری (عکس از آرشیو)

برخی منابع خبری از احضار فعالان کارگری در برخی استان‌ها ازجمله تهران، کردستان و گیلان برای ممانعت از شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در روز جهانی کارگر خبر داده‌اند. هم‌زمان یک فعال کارگری هم گفت سبد معیشت طی چهل روز به ۲۱ میلیون تومان رسیده است.

با فرارسیدن روز جهانی کارگر، علاوه بر مظفر صالح‌نیا و شریف ساعدپناه، از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران که توسط ستاد خبری وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی در شهر سنندج احضار شدند، این اتحادیه افزود که شمار دیگری از کارگران و فعالان کارگری در سنندج نیز به نهادهای امنیتی احضار و بازجویی شده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اسامی این کارگران و فعالان کارگری را توفیق محمودی، رامین کریمی، هاجر سعیدی، سوسن رازانی، کامران ساختمانگر، رضا امجدی، حبیب‌الله کریمی و ریبوار عبداللهی اعلام کرده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران تهدیدهای نهادهای امنیتی علیه فعالان کارگری همزمان با روز جهانی کارگر را «تنها از سر واهمه و استیصال حاکمیت در مواجهه با اعتراضات روزافزون کارگری» خوانده است.

این در حالی است که روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت و یک روز پیش از روز جهانی کارگر، دست‌کم سیزده شهر ایران در یازده استان خوزستان، اصفهان، فارس، تهران، کرمانشاه، گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان، مرکزی، خراسان رضوی و یزد روز یک‌شنبه شاهد برگزاری تجمع و اعتصابات کارگری و صنفی بود.

پیش از این هم برخی منابع خبری ازجمله صدای آمریکا اعلام کرده بودند که شماری از فعالان کارگری و بازنشستگان و نیز آموزگاران در چند شهر از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی احضار و تهدید شده‌اند.

با این حال، اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه خود تأکید کرده است که «هم برگزاری مراسم‌ روز جهانی کارگر و هم اعتصابات و تجمعات اعتراضی حق مسلم کارگران است و هیچ‌گونه برخورد امنیتی دیگر نمی‌تواند مانع از گسترش مبارزات کارگران و مزدبگیران ایران گردد».

این احضارها پس از آن انجام می‌شود که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز خبر داده بود روز جمعه ۸ اردیبهشت مأموران امنیتی با یورش به خانه محمد حبیبی، سخنگوی زندانی کانون صنفی معلمان تهران، جمعی از معلمان، فعالان کارگری و صنفی و مدنی را که به دیدار خانواده او رفته بودند، بازداشت کردند.

بنا بر این گزارش، مأموران حکومتی در جریان این یورش شماری از فعالان صنفی به نام‌های ریحانه انصاری‌نژاد، عسل محمدی، هیراد پیربداقی، آنیشا اسدالهی، سروناز احمدی، کامیار فکور، حسن چرتابی، ژاله روحزاد، احمد حیدری، و الدوز هاشمی را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.

خبرگزاری فارس در خبری جداگانه ادعا کرد که دلیل بازداشت برخی از این فعالان گردهمایی آن‌ها «با هدف طراحی و هماهنگی برای ایجاد تنش در تجمعات کارگری و معلمین و هدایت آن‌ها به سوی اعتصابات سراسری» بوده است.

در واکنش به این ادعا، محمود بهشتی لنگرودی، از اعضای سرشناس کانون صنفی معلمان ایران، اعلام کرد تصمیم‌گیری‌های مربوط به مسائل روز کارگر و یا روز معلم «به‌صورت تشکیلاتی و توسط تشکل‌های معلمی یا کارگری در قالب شورای هماهنگی، تشکل های کارگری و یا امضاکنندگان منشور مشترک انجام می‌شود و این در حالی ست که بسیاری از افراد جمع حاضر در دیدار مذکور حتی عضو شورا یا تشکل‌های امضاکنندهٔ منشور ۲۰ تشکل نبوده‌اند».

این در حالی است که به‌گفته آقای بهشتی لنگرودی و به‌نقل از یکی حاضران در این دیدار دوستانه، «خشونت مأموران امنیتی با مهمانانی که عمدتاً خانم بودند به‌قدری شدید و خشونت‌آمیز بود که یکی از مهمانان را دچار حملهٔ قلبی کرد و خود مأمورها مجبور شدند او را به بیمارستان شهریار منتقل و در آن‌جا بستری نمایند».

بازداشت فعالان صنفی و مدنی و طرح اتهامات کلی در رسانه‌های حکومتی از رویه‌های معمول جمهوری اسلامی برای کنترل و سرکوب اعتراضات است.

در همین حال، به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، حسن سعیدی، کیوان مهتدی و رضا شهابی، فعالان کارگر زندانی، در اطلاعیه مشترکی نوشتند: «سرکوب و بگیروببند در آستانه روز جهانی کارگر و روز معلم پدیده جدیدی نیست. اما استیصال و پرخاش‌جویی دستگاه امنیتی که حتی تحمل همدلی انسانی در حریم خصوصی افراد را ندارد، نشانگر افسار گسیختگی و فرار رو به جلوی حاکمیت است.»

این فعالان کارگری زندانی در اطلاعیه خود همچنین تأکید کردند که حکومت «می‌خواهد به جای پرداختن به ریشه مشکلات، با پرونده‌سازی و ایجاد رعب و وحشت صورت‌مسئله را پاک کند؛ غافل از آن‌که جامعهٔ ما دیگر بیدار شده و این قلدری‌ها نه تنها از جانب هیچ بخشی از جامعه تحمل نمی‌شود بلکه فقط به تقویت همبستگی و اتحاد بیشتر میان معترضان به وضع موجود منجر خواهد شد.»

کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن گرامی‌داشت روز جهانی کارگر، خواهان آزادی بی‌قیدوشرط همه‌ٔ فعالان کارگری ازجمله کیوان مهتدی، عضو کانون نویسندگان ایران، و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی شد.

حامد اسماعیلیون، از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی، نیز با انتشار پیامی به‌مناسبت روز جهانی کارگر نوشت: «دستمزدهای ظالمانه، سرکوب اعتصابات و اعتراضات، زندان و شکنجه به جای حق ایجاد تشکل و اعتصاب مسائل روز بسیاری از ایرانیان است که راه‌حل را در عبور از حکومت فاسد جمهوری اسلامی می‌دانند.»

آقای اسماعیلیون همچنین با بیان این‌که «روز کارگرِ امسال در حالی در ایران فرا می‌رسد که بسیاری از کارگران ایرانی در زندان‌اند یا در اعتصاب‌اند» به دهه‌ها مبارزه کارگران برای احقاق حق خود اشاره و تأکید کرد برخی از آنان نیز «در هفت ماه گذشته جان بر سر مبارزه گذشته‌اند».

در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» شمار نامعلومی از کارگران نیز مضروب و کشته و یا بازداشت و محاکمه شدند. در این میان و در روز جهانی کارگر، کاربران شبکه‌های اجتماعی نام سید محمد حسینی، کارگر یک مرغداری، را که به‌اتهام نقش‌داشتن در مرگ یک بسیجی به‌نام روح‌الله عجمیان اعدام شد، بیشتر به یاد می‌آورند.

اسماعیل عبدی، معلم زندانی در زندان کچویی، نیز به مناسبت روز ملی معلم و روز جهانی کارگر در پیامی نوشت: «شهروندان این کشور صرفاً خواسته‌های طبیعی و قانونی خود را طلب می‌کنند و سزای آن‌که جویای حق است، داغ و درفش نیست.»

او افزود: «احکام قضایی و سرکوب مانع حق‌طلبی مردم نخواهد شد، بی‌توجهی به خواسته‌های معیشتی، و اصل آزادی در جنبه‌های مختلف و نادیده‌انگاری مردم ایران نه‌تنها به عقب‌نشینی فعالان منجر نمی‌شود، بلکه طغیان اجتماعی و عصیان عمومی را در پی خواهد داشت.»

شورای بازنشستگان ایران هم با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر نوشت: «با گستردگی اعتصابات و اعتراضات کارگران و معلمان و بازنشستگان و زنان برای تغییر شرایط موجود، در دل وسیع‌ترین یورش‌های پلیسی به همهٔ بخش‌های اجتماعی، جامعه در یک رویارویی قطبی برای تعیین تکلیف قرار گرفته است.»

اتحادیه بازنشستگان نیز با اعلام این‌که کارگران بیش از ۱۱۰ واحد کارگاهی در بخش‌های گاز، پتروشیمی و فلزات در اعتصاب هستند، از خطر اخراج و بیکاری کارگران اعتصابیخبر داد و اعلام کرد این کارگران «با این حال بر مطالبات خود ایستاده‌اند چون در انفعال، ظالمانه‌ترین روابط کاری به آنان تحمیل شده است».

این اتحادیه همچنین با اعلام این‌که «صحبت از اخراج بیش از هزار کارگر و امکان اخراج سه هزار کارگر اعتصابی دیگر است» تأکید کرد که اگر این کارگران اخراج شوند، «فقط بر خشم‌شان افزوده می‌شود و مشکلی را حل نخواهد کرد».

این رویدادها در حالی رخ می‌دهد که به‌گفته فرامرز توفیقی، فعال کارگری و نماینده اسبق کارگران در شورای عالی کار، در چهل روز ابتدای سال قیمت سبد معیشت افزایش چشمگیری داشته و «سبد معیشت حداقلیِ ۱۸ میلیون تومانیِ ابتدای سال، امروز به رقم ۲۱ میلیون تومان رسیده است».

با این حال، دولت جمهوری اسلامی تنها به‌میزان ۲۷درصد افزایش دستمزد کارگری را مصوب کرده است؛ موضوعی که بیشتر از قبل به اعتراضات کارگری دامن زده و به‌گفته فرامز توفیق، «با این همه اعتراض کارگران، نمایندگان مجلس هیچ اقدامی در مورد زیرپاگذاشتن قانون در بحث دستمزد ۱۴۰۲ صورت ندادند».

با استفاده از خبرگزاری ایلنا، صدای آمریکا، توئیتر و رادیوفردا؛ ر.ش / پ.پ
XS
SM
MD
LG