لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

اعتصابات صنفی و کارگری در ایران به چهارمین روز رسید


محوطه کارخانه نیشکر هفت‌تپه
محوطه کارخانه نیشکر هفت‌تپه

گزارش‌ها و ویدئوهای دریافتی نشان از ادامه و گسترش اعتراضات و اعتصابات صنفی و کارگری در ایران دارد. این اعتصابات که در روزهای اخیر در واحدهای متعدد صنعتی ایران جریان داشت، روز دوشنبه چهارم اردیبهشت نیز ادامه یافته است.

ازجمله اعتصابات کارگران پروژه‌ای نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و دیگر حوزه‌های صنعتی روز دوشنبه وارد چهارمین روز خود شده است. کارگران با مطالبه افزایش ۷۹ درصدی دستمزد، پرداخت به‌موقع آن، برخورداری از ۲۰ روز کار-۱۰ روز استراحت، بیمه، بهبود وضعیت ایاب و ذهاب، غذا، بهداشت و خوابگاه‌ها به اعتصابات خود ادامه می‌دهند.

کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب‌ها در ایران حمایت کرد و خواستار پیوستن همهٔ کارگران ایران به این اعتراضات شد.

روز دوشنبه همچنین کارگران فولاد شادگان، کارگران فولاد مادکوش در بندرعباس، نیروهای شرکت ایمن‌سازان شاغل در کنگان و بخشی دیگر از کارگران شاغل در مس سرچشمه رفسنجان به این کارزار اعتصاب پیوستند.

در همین حال اعتصاب کارگران معدن مس درالو کرمان، اعتصاب کارگران شرکت ساتراپ صنعت شاغل در فاز ۱۴، اعتصاب کارگران گروه برق و ابزار دقیق شاغل در گچساران و اعتراض و اعتصاب کارگران پیمانکاری‌های اژدر و طهماسبی نیز روز دوشنبه ادامه دارد.

این دور از اعتصاب‌های کارگری از روز جمعه آغاز شده و گسترش یافته است. گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد شمار کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که از جمعه به این‌سو کارگران آن‌ها دست به اعتصاب زده‌اند به حدود ۴۵ واحد رسیده است.

دامنهٔ اعتصاب کارگرانِ پروژه‌ای محدود به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی نیست و در بخش‌های فولاد، معادن و برق هم اعتصاب‌هایی از سوی از کارگران شکل گرفته است.

روز دوشنبه خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در این باره نوشت که «در روزهای اخیر کارگران نفت و گاز از آبادان گرفته تا گچساران به شرایط شغلی و معیشتی خود اعتراض دارند» و افزود که «این کارگران به دستمزد سال جدید که کمتر از معیارهای قانونی‌ست و شرایط ناعادلانه‌ای که تغییر نکرده، معترض‌اند.»

ایلنا در مورد این اعتراضات گفت‌وگویی کوتاه با یکی از کارگران پتروشیمی گچساران داشته و او گفته است که «کارگران نفت از وزارت نفت و دولت درخواست دارند به خواسته‌های قانونی آنها توجه شود و در جلساتی با نمایندگان واقعی کارگران به مطالبات رسیدگی شود.»

در همین حال از شهر شوش نیز خبر می‌رسد که راهپیمایی و تجمع اعتراضی بازنشستگان این شهر «در اعتراض به فقر، گرانی و تورم» طی روز دوشنبه برپا است.

در ادامه اعتراضات صنفی، کادر درمان علوم پزشکی کردستان نیز روز دوشنبه با برپایی تجمع در مقابل استانداری در اعتراض به پایمال شدن حقوق‌شان شعار «تجمع، تحصن، از این به بعد همینه» سر دادند.

در پی افزایش افسارگسیختهٔ نرخ تورم در سال‌های اخیر و فاصلهٔ زیاد بین درآمد و هزینهٔ خانوار، اصناف و گروه‌های گوناگون از جمله کارگران، معلمان و بازنشستگان در سال‌های اخیر اعتراضات و اعتصابات گسترده‌ای را شکل داده‌اند.

این اقدامات اعتراضی در بحبوحهٔ اعتراضات «زن زندگی آزادی» که در پی کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شکل گرفت، ادامه یافت، اما با سرکوب شدید حکومت همراه شد.

XS
SM
MD
LG