لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

حداقل حقوق کارگری ۲.۶ میلیون تومان تعیین شد؛ همچنان زیر خط فقر


شورای عالی کار در ایران حداقل حقوق پایه کارگری برای یک کارگر مجرد و بدون سابقه کار را ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان تعیین کرد و اعلام کرد که دریافتی یک کارگر با یک فرزند، از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود.

این در حالی است که براساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، خط فقر خانوارهای چهار نفره در شهر تهران ظرف ۲ سال اخیر از درآمد ۲.۵ میلیون تومانی به ۴.۵ میلیون تومان رسیده است که حاکی از افزایش ۸۰ درصدی آن است.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، پایه سنواتی کارگران از ۱۷۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت، چرا که «این بند مشمول همه کارگران نمی‌شد و همه نمی‌توانستند از مزایای آن برخوردار شوند»، اما در عوض پنج درصد به پایه حقوق اضافه شد و پایه کارگران حداقل‌بگیر در سال جاری به جای ۲۱ درصد قبلی، ۲۶ درصد افزایش یافت.

همچنین حق مسکن کارگران برای سال جاری از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت که منوط به تصویب هیئت وزیران است.

اگر دولت این موضوع را تصویب کند، تغییرات یادشده در حقوق کارگران از تیرماه اجرا می‌شود و دستمزد کارگران در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری خورشیدی طی روال قبلی محاسبه خواهد شد و شامل مصوبه جدید نمی‌شود.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، همچنین به سایر سطوح علاوه بر حق مسکن روزی ۲٬۶۰۰ تومان نیز اضافه شد و بن خواربار نیز با افزایشی ۲۱۰ هزار تومانی به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته مزد کانون ‌عالی شوراهای اسلامی کار به خبرگزاری تسنیم گفته‌است در کل حدود ۴۲.۵ درصد به دستمزد افزوده شد، اما «این اعداد به هیچ عنوان تأمین‌کننده سبد معیشت نیست».

آیت اسدی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس برآورد کرده مجموعه درآمد کارگران ۴۴.۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی گفته‌است «نمی‌گوییم مصوبه شب گذشته ایده‌آل است، اما انتظار می‌رود دولت همانگونه که قبلاً وعده داده بود نرخ تورم را کنترل کند تا وضع عمومی جامعه قدری بهتر شود. وزیر اقتصاد گفته‌است تورم انتظاری سال ۹۹ در حد ۱۶ درصد خواهد بود، اما عملکرد دو ماه گذشته نرخ تورم را بالای ۲۰ درصد نشان داد و اگر قرار باشد با تورم افسارگسیخته رشد دستمزد از بین برود برای کارگر فایده‌ای نخواهد داشت».

قول وزیر اقتصاد برای تورم ۱۶ درصدی در سال ۹۹ در حالی است که بانک مرکزی ۶ خرداد ماه پیش‌بینی کرد نرخ تورم امسال ۲۲ درصد باشد و صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده است نرخ تورم سال ۲۰۲۰ ایران حدود ۳۴.۲ درصد باشد.

همچنین این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده نرخ بیکاری در ایران از ۱۳.۶ درصد در سال گذشته به ۱۶.۳ درصد در سال جاری برسد.

منابع: تسنیم، فارس، ایسنا، صندوق بین‌المللی پول / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG