لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰
۲۳:۳۹ ۲۱.۶.۱۴۰۲

مادر مهسا امینی از بهاره هدایت خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهد

مژگان افتخاری، مادر مهسا (ژینا) امینی روز سه‌شنبه در پیامی از بهاره هدایت، فعال سیاسی زندانی خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

او در پیام خود نوشته است: «بنده مژگان افتخاری مادر جاوید نام ژینا (مهسا) امینی از شما مصرانه می خواهم به اعتصاب غذای خود پایان دهید. مردم ایران به حیات و سلامت شما نیاز دارند.»

این در حالی است که وکیل بهاره هدایت در همین روز و ساعاتی پیشتر، به نقل از خانواده هدایت نوشته بود که این فعال سیاسی زندانی در سیزدهمین روز اعتصاب غذا و به‌دنبال وخامت حالش از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده است. او ساعاتی بعد خبر داد که موکلش، دوباره به زندان اوین بازگردانده شده است.

خانم هدایت از ۹ شهریورماه و پس از جان‌باختن جواد روحی، زندانی معترض، اعلام کرد که در اعتراض به «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا می‌زند.

او پس از افزایش درخواست‌ها برای شکستن اعتصاب غذا در پیامی که روز ۱۸ شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بر عزم خود برای «ادامه اعتصاب غذا» تأکید کرد.

۲۱:۱۹ ۲۱.۶.۱۴۰۲

بهاره هدایت از بیمارستان به زندان اوین «بازگردانده شد»

زهرا مینویی، وکیل بهاره هدایت، می‌گوید این زندانی سیاسی ظهر روز سه‌شنبه از بیمارستان طالقانی به زندان اوین «بازگردانده شد».

این وکیل دادگستری با انتشار این خبر در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «بهار به‌رغم توصیه و اصرار پزشکان این بیمارستان از دریافت سرم و شکستن اعتصاب امتناع کرده است».

زهرا مینویی ساعاتی پیش از آن به نقل از خانواده هدایت نوشته بود که این فعال سیاسی زندانی در سیزدهمین روز اعتصاب غذا و به‌دنبال وخامت حالش از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده است.

خانم مینویی در روزهای گذشته از کاهش وزن شدید او خبر داده بود.

بهاره هدایت از ۹ شهریورماه و پس از جان‌باختن جواد روحی، زندانی معترض، اعلام کرد که در اعتراض به «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا می‌زند.

او پس از افزایش درخواست‌ها برای شکستن اعتصاب غذا در پیامی که روز ۱۸ شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بر عزم خود برای «ادامه اعتصاب غذا» تأکید کرد.

۲۰:۲۲ ۲۱.۶.۱۴۰۲

بازداشت یک مرد ایرانی به اتهام آتش‌ زدن سفارت جمهوری اسلامی در پاریس

پلیس فرانسه یک مرد ایرانی را به اتهام آتش‌ زدن سه روز پیش سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس بازداشت کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه به نقل از یک «منبع مطلع» گزارش داد که «مظنون، شهروند ایران و متولد سال ۱۳۶۳ است».

این منبع گفته که متهم روز ۲۰ شهریور بازداشت شده و روز چهارشنبه باید برای «محاکمه سریع» در برابر قاضی حاضر شود.

سفارت جمهوری اسلامی در فرانسه بامداد ۱۸ شهریور هدف حمله قرار گرفت که در جریان آن، ورودی بخش کنسولی سفارت به آتش کشیده شد.

ساعاتی پس از انتشار خبر این حمله، خبرگزاری «میزان»، مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی، حمله به سفارتخانه را به اعضای «سازمان مجاهدین خلق» نسبت داد.

انتشار این خبر در رسانه‌های اجتماعی، واکنش‌هایی پرشمار را برانگیخت و برخی از کاربران از حمله به سفارتخانه ابراز خشنودی کردند.

برخی دیگر نیز با اشاره به نزدیک بودن سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی، این حمله را به عوامل جمهوری اسلامی منتسب کردند.

۱۹:۱۶ ۲۱.۶.۱۴۰۲

احضار پدر مهسا امینی به اداره اطلاعات برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد ژینا

رادیو فردا مطلع شده که امجد امینی، پدر مهسا (ژینا) امینی، روز دوشنبه به اداره اطلاعات سقز احضار شده و یک‌ساعت تحت بازجویی قرار گرفته است.

یکی از نزدیکان خانواده امینی روز سه‌شنبه به رادیو فردا گفت که پدر مهسا تحت فشار قرار گرفته تا از برگزاری مراسم سالگرد جان باختن دخترش صرف‌نظر کرده و اطلاعیه اخیر در خصوص برگزاری مراسم را تکذیب کند.

به گفته این منبع، بازجویان اداره اطلاعات سقز آقای امینی را تهدید کرده‌اند که در صورت هرگونه «فعالیت، مصاحبه و سخنی» از سوی او و خانواده‌اش در خصوص سالگرد، «فرزند دیگرش اشکان بازداشت خواهد شد».

این منبع به رادیو فردا گفته است که طی ماه‌های گذشته خانواده امینی همواره در خصوص بازداشت اشکان امینی تهدید شده‌اند.

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا (ژینا) امینی، شامگاه ۱۷ شهریور با انتشار متنی اعلام کردند که در «سالیاد شهادت» فرزندشان، بر آرامگاه او در آرامستان آیچی سقز «مراسم سنتی و مذهبی سالگرد ژینا» را برگزار می‌کنند.

آن‌ها در متن این پیام مشترک خود خطاب به «هم‌میهنان» و «خواهران و برادران»، نوشتند: «ما خانواده ژینا، مانند هر خانواده داغدیده‌ای، در سالیاد شهادت فرزند دلبندمان ژینا (مهسا) امینی بر مزار آن عزیز سفر کرده گرد هم آمده و مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برگزار می‌كنیم.»

مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی از آن زمان محدودیت‌های زیادی در اطراف این آرامستان برقرار کرده‌اند.

۱۸:۳۷ ۲۱.۶.۱۴۰۲

ابوالفضل قدیانی: موج‌های بعدی اعتراضات علی خامنه‌ای را از اریکه قدرت به زیر خواهد کشید

ابوالفضل قدیانی،‌ فعال سیاسی و منتقد سرسخت علی خامنه‌ای، می‌گوید آتش اعتراضات ایران خاموش نشده و «دیر یا زود» موج‌های بعدی آن رهبر جمهوری اسلامی را «از اریکه قدرت به زیر خواهدکشید».

آقای قدیانی در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد با اشاره به «سرکوب» اعتراضات ایران و «تنگ‌تر کردن حلقه اختناق» توسط جمهوری اسلامی، اعلام کرد: «این اقدامات به وضوح نشان می‌دهد که علی خامنه‌ای و اعوان و انصارش تا چه اندازه گرفتار وحشت و اضطراب خیزش مجدد اعتراضی ملت ایران‌اند.»

او در این بیانیه افزود که اعتراضات اخیر «جامعه را چنان دگرگون کرده و بر اذهان و افکار چنان تاثیری گذاشته که غیرممکن است» ایران به دوران پیش از این اعتراضات بازگردد.

ابوالفضل قدیانی عضو مؤسس و پیشین سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و از چهره‌های نزدیک به میرحسین موسوی محسوب می‌شود.

او به ویژه پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ به یکی از منتقدان سرسخت علی خامنه‌ای تبدیل شد و پیش از این نیز چندین بار بازداشت و زندانی شده است.

آقای قدیانی در بیانیه اخیر خود یکی از دستاوردهای مهم اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی» را تحریم انتخابات از سوی «افراد و جریان‌ها و گرایش‌های سیاسی» دانسته که به گفته او «هرگز حاضر نبودند در هیچ انتخاباتی شرکت نکنند».

او در ادامه با اشاره به نافرمانی مدنی زنان ایران در مخالفت با حجاب اجباری گفت: «اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران به روشنی دریافته ‌است نجات ایران و ایرانی در گرو رهایی از شر مستبد امروز ایران علی خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی است.»

دادگاه انقلاب تهران سال گذشته آقای قدیانی ۷۸ ساله را به تحمل ۱۰ ماه زندان محکوم کرد.

این حکم پس از آن صادر شد که او ضمن حمایت از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، در پنجم دی ماه ۱۴۰۱ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را «بزرگ‌ترین دشمن ملت ایران» و مصداق تمام و کمال «مفسد فی‌الارض و محارب» نامید و گفت: «مطمئن باشید این حکومت رفتنی است.»

۱۸:۲۰ ۲۱.۶.۱۴۰۲

اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه سه تاجر روس را «تمدید نمی‌کند»

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه سه تاجر روس که به‌دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین هدف قرار گرفته‌اند را تمدید نخواهد کرد.

این خبرگزاری در گزارش خود به گفته‌های سه منبع دیپلماتیک استناد کرده و نوشته ‌است که تحریم‌های قبلی و اقدامات تنبیهی نیز به زودی و اواخر هفته جاری به پایان می‌رسند.

این سه نفر گریگوری برزکین، تاجر روس، فرخاد احمدوف، میلیاردر، و الکساندر شولگین، رئیس سابق اوزون، یک شرکت تجارت الکترونیک روسی هستند.

گئورگی شووایف، فرمانده نظامی روسیه، که پارسال درگذشت نیز از فهرست تحریم‌ها حذف خواهد شد.

دولت‌های غربی از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای علیه مسکو از جمله ممنوعیت واردات نفت روسیه را اعمال کرده‌اند.

۱۴:۴۴ ۲۱.۶.۱۴۰۲

رقابت دو شطرنج‌باز ایرانی با یکدیگر زیر دو پرچم فرانسه و آمریکا

۱۴:۳۰ ۲۱.۶.۱۴۰۲

روابط عمومی سازمان زندان‌ها منکر ضرب و شتم نرگس محمدی شد

روابط عمومی سازمان زندان‌ها روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور منکر ضرب و شتم نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی در زندان شد. به گزارش خبرگزاری میزان روابط عمومی سازمان زندان‌ها بدون توضیحاتی بیشتر، در خبری نوشت که «این ادعاها به هیچ وجه صحت ندارد.»

حساب اینستاگرام منتسب به نرگس محمدی شامگاه دوشنبه خبر داد که این فعال حقوق بشر به دلیل تن ندادن به حجاب اجباری و اعتراض به مسئولان زندان اوین، توسط مأموران این زندان هدف «ضرب و شتم» قرار گرفته است.

در این پیام به نقل از خانم محمدی آمده است که او در پی «خودکشی یکی از هم‌بندی‌هایش برای دومین بار طی سه روز گذشته»، به بهداری اوین رفته بود که برخورد «عامدانه و جلادانه» یکی از پرستاران بالای سر زندانی به اعتراض او منجر شد.

بر اساس آنچه در پست یاد شده آمده است نرگس محمدی همچنین به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری با «الفاظ رکیک و توهین‌آمیز» تهدید شده و در نهایت، مأموران زندان با اعمال خشونت او را با خود برده‌اند به‌طوری «آثار کبودی» روی بدن خانم محمدی به‌جا مانده است.

این زندانی سیاسی ظاهراً این جزئیات را از طریق تماس تلفنی از زندان اوین منتقل کرده است و افزوده که «مردان بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و مسئولان زندان» او را سوار بر آمبولانس به بند بازگردانده‌اند. در پایان پیام تأکید شده است که هر اتفاقی برای نرگس محمدی بیفتد «مسئولیتش با جمهوری اسلامی» است.

۱۴:۲۶ ۲۱.۶.۱۴۰۲

وکیل بهاره هدایت از انتقال او به بیمارستان خبر داد

زهرا مینویی، وکیل بهاره هدایت، فعال سیاسی زندانی، از انتقال موکلش از زندان اوین به بیمارستان خبر داد.

آن‌طور که او در شبکه ایکس نوشته، خانواده بهاره هدایت به او خبر داده‌اند که در سیزدهمین روز اعتصاب غذا و به دنبال وخامت حالش از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده است.»

خانم هدایت از ۹ شهریور و پس از جان‌باختن جواد روحی، زندانی معترض، اعلام کرد که در اعتراض به «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا می‌زند.

او پس از افزایش درخواست‌ها برای شکستن اعتصاب غذا در پیامی که روز شنبه ۱۸ شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بر عزم خود برای «ادامه اعتصاب غذا» تأکید کرد.

در روزهای اخیر، وکیل هدایت از کاهش وزن شدید او خبر داده بود.



۱۳:۰۱ ۲۱.۶.۱۴۰۲

سخنرانی بدون حجاب همسر شمس آقاجانی در مراسم تشییع پیکر شاعر

تصاویری از حضور و سخنرانی بدون حجاب اجباری رویا تفتی، همسر شمس آقاجانی، شاعر، در مراسم تشییع پیکر همسرش مقابل خانه هنرمندان ایران، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این مراسم روز دوشنبه، ۲۰ شهریور برگزار شد و شماری از اهالی فرهنگ در آن حضور داشتند.

شمس آقاجانی، شاعر و منتقد ادبی، متولد سال ۱۳۴۷ و از شــاگردان کارگاه شــعر «زیر زمین» رضا براهنی بود.

پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی»، شماری از چهره‌های مطرح هنری در برنامه‌های عمومی همچون مراسم خاکسپاری و یادبود، بدون حجاب اجباری شرکت کردند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای برخی از این هنرمندان همچون گلاب آدینه، افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا، پرونده قضایی تشکیل داده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG