لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲
۰۹:۲۷ ۶.۶.۱۴۰۲

آمنه عالی، استاد اخراجی: معلم نباید مطیع حکومت باشد

آمنه عالی، استاد اخراج‌شده دانشگاه علامه طباطبائی، در نامه‌ای سرگشاده دلیل اخراج خود را «مواضع به‌حق» خود در حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان اعلام و تأکید کرد: «ما معلم‌ها نمی‌توانيم و نباید مطیع و پیرو حکومت‌ها باشیم.»

خانم عالی در ادامه نامه خود آورده است: «ما معلم‌ها روزی‌خور سفرهٔ ملتیم و باید خادم آن‌ها باشیم. مدرسه و دانشگاه خانه فرزندان این مردم است و ما حامی حقوق این فرزندان و حافظ حریم این خانه‌ایم.»

او در این نامه گفته است که این‌ مطالب مهم‌ترین موضع‌گیری او بوده و در زمان سرکوب، بازداشت و تعلیق دانشجویان و حمله به مدارس و تهدید دانش‌آموزان در نامه‌ها و بیانیه‌ها، هم‌چنین در حضور مسئولان دانشگاه و در مقابل مأموران حراست و در بازجویی‌های وزارت اطلاعات هم به آن‌ها تأکید کرده است.

به گفته این استاد دانشگاه این «موضع به‌حق به مذاق آقایان خوش نیامد و تصمیم گرفتند بدون اجرای رویه‌های مرسوم اداری ابتدا من را از مدیریت گروه و سپس از صحنه دانشگاه حذف و با رفع مسئولیت اجتماعی چند صباحی به رونق این فرمانبرداری و سلطه‌گری دلخوش کنند.»

او نامه خود را با مصرعی از شعر سیف فرغانی این چنین به پایان رسانده است: «این تیزی سنان شما نیز بگذرد»

کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» پیشتر اعلام کرده بود که صبح چهارم شهریور در پی تماس‌های تلفنی و بدون ابلاغ حکم رسمی، حمیده خادمی و آمنه عالی، از استادان دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تحت عنوان «لغو قرارداد» از این دانشگاه اخراج شده‌اند.

۲۳:۱۳ ۶.۶.۱۴۰۲

محرومیت الهه محمدی، روزنامه‌نگار زندانی، از اعزام فوری به مرکز درمانی

همسر الهه محمدی، روزنامه‌نگار زندانی که پس از تهیه گزارش از مراسم خاک‌سپاری مهسا امینی بازداشت شده، می‌گوید مسئولان زندان اوین از اعزام الهه به مرکز درمانی برای انجام «سونوگرافی» خودداری می‌کنند.

سعید پارسایی عصر دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) ضمن اشاره به موانع بر سر راه دسترسی همسرش به خدمات درمانی نوشت: نزدیک به دو ماه است که پزشک زندان اوین، «اعزام اورژانسی» الهه محمدی را برای انجام سونوگرافی ثبت کرده است.

به نوشتۀ آقای پارسایی، در این مدت «یک بار پس از اعزام، با وجود پنج بار هماهنگی خانواده با بیمارستان آپادانا و پزشک مربوطه، پزشک از ویزیت الهه خودداری کرد».

او افزوده که پس از دریافت نوبت از یک مرکز درمانی دیگر، این‌بار مسئولان زندان از اعزام این روزنامه‌نگار خودداری کردند و دو روز بعد، آن‌ها بدون اطلاع قبلی به آقای پارسایی و خانوادۀ محمدی، الهه را «به سمت مرکز درمانی نامشخصی بردند که با مخالفت و مقاومت الهه، به زندان برگشت».

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» که مراسم تشییع جنازه مهسا امینی در شهر سقز، زادگاهش، را پوشش داده بود، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

او روز چهارم مرداد امسال در جلسه نهایی رسیدگی به پرونده خود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با رد اتهامات انتسابی گفت که «ارتباطی با هیچ دولت خارجی» نداشته و افتخار می‌کند که در کنار مردم مانده تا صدایشان باشد.

اتهامات این خبرنگار «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام شده است.

۲۱:۱۳ ۶.۶.۱۴۰۲

محسن برهانی: احکام اخراج اساتید از سوی هیئت بدوی انتظامی دانشگاه تهران غیر قانونی است

محسن برهانی، حقوقدان،‌ می‌گوید احکامی که در دو سال اخیر از سوی «هیئت بدوی انتظامی اساتید دانشگاه تهران» صادر شده، «غیرقانونی» است.

این وکیل پایه ‌یک دادگستری روز دوشنبه با اشاره به اخراج اساتید دانشگاه‌ها در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: حسن صادقی‌مقدم یکی از اعضای این هیئت در دانشگاه تهران دو سال است که «متأهل» نیست، در حالی که یکی از شرایط عضویت در این هیئت تأهل است.

بر أساس ماده پنج قانون هیئت رسیدگی انتظامی دانشگاه، اعضای هیئت بدوی و تجدیدنظر علاوه بر مسلمان بودن و تعهد به جمهوری اسلامی باید متاهل نیز باشند.

آقای برهانی همزمان در پستی دیگر با انتقاد از بیانیه وزارت کشور در توجیه اخراج اساتید منتقد و معترض نوشت: «وزارت کشور چه‌کاره مملکت است که مرکز اطلاع‌رسانی آن، در مورد اخراج اساتید نظر دهد؟»

این حقوقدان با مرتبط دانستن «دستورات غیرقانونی شورای امنیت کشور» به این مسئله، گفت: «وقتی یک نظامی وزیر کشور می‌شود،‌ دانشگاه و مملکت با قواعد پادگانی اداره خواهد شد.»

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور روز دوشنبه با «جوسازی‌ رسانه‌ای» توصیف کردن اعتراض‌ها و انتقادها به اخراج اساتید، اعلام کرد که این اقدام وزارت علوم «کاملاً بر مبنای موازین قانونی و اداری و البته وظیفه انقلابی این وزارتخانه برای پویایی علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها بوده است که جای تقدیر دارد.»

وزارت کشور در بیانیه خود مشخص نکرده که چرا به جای وزارت علوم، به اعتراض‌ها و انتقادها علیه اخراج اساتید پاسخ داده است.

در همین زمینه، علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با متهم کردن دولت ابراهیم رئیسی به عدم «تبیین و فهم» اعتراضات اخیر گفت که دولت سیزدهم با ساده‌سازی مسئله تصمیمات غلط» می‌گیرد.

او با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حرکت در مسیر غلط جز زیان اثری ندارد. شما دلخوش به اقداماتی هستید که جامعه را ناخوش و برای کشور هزینه‌‌زا خواهد بود.»

علی مطهری، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، نیز در مصاحبه با سایت جماران با اشاره به فشار نهادهای امنیتی برای اخراج اساتید از دانشگاه‌ها اعلام کرد که دولت سیزدهم و وزارت علوم باید «مستقل تصمیم بگیرند» و «و اجازه ورود نهادهای امنیتی و اطلاعاتی را ندهند.»

دور جدید تعلیق و اخراج و بازنشستگی اجباری آن دسته از استادان دانشگاه‌ها که برخی مقامات حکومت آنان را «استادان مسئله‌دار و ناهمسو» می‌خوانند، مدتی پس از شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی» در پاییز ۱۴۰۱ آغاز شد.

در روزهای اخیر علاوه بر انتشار خبر قطع همکاری دانشگاه علامه طباطبایی با آمنه عالی و حمیده خادمی، گزارش‌های دیگری از اخراج یا جلوگیری از فعالیت اساتید دانشگاه‌ها مانند علی شریفی زارچی، رهام افغانی، حسین علائی، رضا صالحی امیری و همچنین هفت استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شامل وحید عیدگاه، لیلی ورهرام، جواد بشری، قاسم عزیزی، میلاد عظیمی، داریوش رحمانیان و حسین مصباحیان منتشر شده است.

۱۸:۴۹ ۶.۶.۱۴۰۲

«ایران خمینی» نام دختر نتیجه خمینی شد؛ واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی

نتیجه روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، فرزندِ تازه‌متولدشده خود را «ایران» نامگذاری کرده که همین امر موجب واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، احمد خمینی اخیراً صاحب یک دختر شده که نام او را «ایران» گذاشته است و این اسم همراه با نام خانوادگی خمینی، ترکیب «ایران خمینی» را بوجود آورده است.

این ترکیب، واکنش‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است و یکی از کاربران، آن را «سمی‌ترین ترکیب قرن» توصیف کرده است.

مرتضی سرخ، کاربر دیگر شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشته که «احمد خمینی بچه‌دار شده و اسم بچه‌ا‌ش رو گذاشته ایران؛ ایرانِ خمینی! آدم این اسم و فامیل کنار هم به گوشش می‌خوره افسردگی می‌گیره...»

کاربر دیگری به نام «کتابشاه سوم» این نامگذاری را «طنزی تلخ» دانسته و گفته است: «یه ایرانو می‌ذاشتید برای ما بمونه».

احمد خمینی که خود را «طلبه حوزه علمیه» معرفی می‌کند، متولد سال ۷۷ و فرزند حسن خمینی است که تولیت آرامگاه خمینی را برعهده دارد.

در ادامه واکنش‌ها به این نامگذاری، کاربری به نام «ارتش آرش» به بحران‌هایی که ایران اکنون با آنها دست به گریبان است، پرداخته و آن را دستاورد جمهوری اسلامی خوانده است.

او در شبکه ایکس نوشته است: «ايرانِ خمينی به معنای، ويرانی، گرانی، فحشا، از دست رفتن اعتبار جهانی، ريزگرد، فرونشست، گوشت يخی، پرايد، ورشكستگی و خيلی بدبختی‌های ديگه‌اس».

۱۷:۵۸ ۶.۶.۱۴۰۲

ضرب‌وشتم مسافر زنی که «حجاب اجباری» نداشته است

بر اساس ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، یک راننده اسنپ در تهران مسافر زنی را که «حجاب اجباری» نداشته است، مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

در هفته‌های اخیر با آغاز فعالیت دوباره گشت ارشاد و «آمران به معروف»، ویدئوهایی از برخورد خشونت‌آمیز طرفداران حکومت جمهوری اسلامی با زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، منتشر شده است.

۱۷:۴۴ ۶.۶.۱۴۰۲

میترا حجازی‌پور قهرمان شطرنج زنان فرانسه شد

میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ پیشین شطرنج ایران، روز دوشنبه در مسابقات قهرمانی شطرنج زنان فرانسه با شکست حریف لیتوانیایی خود، دئی‌مانته کورنت، عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

این شطرنج‌باز ایرانی پس از آن‌که در سال ۱۳۹۸ بدون حجاب حجاب اجباری در مسابقات بین‌المللی ظاهر شد، از تیم ملی ایران اخراج شد و دیگر به کشور بازنگشت.

میترا حجازی‌پور بر سکوی قهرمانی رقابت‌های شطرنج زنان فرانسه
میترا حجازی‌پور بر سکوی قهرمانی رقابت‌های شطرنج زنان فرانسه

خانم حجازی‌پور پس از مهاجرت به فرانسه با انتشار مطلبی در صفحۀ اینستاگرام خود نوشت که زندگی او در ایران از شش سالگی، «تحت سلطۀ حجاب اجباری بود».

او همچنین حجاب اجباری را «نماد بارز مسلکی» دانسته بود که در «آن زن، جنس دوم محسوب می‌شود» و گفته بود دیگر حاضر نیست به «اشاعۀ» این اجبار از سوی حکومت ایران تن بدهد.

در سال‌های اخیر علاوه‌بر میترا حجازی‌پور، شمار دیگری از ستاره‌های زن ورزش ایران از جمله سارا خادم‌الشریعه، شیوا امینی، یکتا جمالی و پریسا فرشیدی نیز مهاجرت را به تحمل حجاب اجباری ترجیح دادند.

۱۷:۰۶ ۶.۶.۱۴۰۲

هند کاوشگر خورشیدی خود را شهریورماه به فضا می‌فرستد

آژانس فضایی هند روز دوشنبه خبر داد اولین رصدخانه فضایی خود برای مطالعه خورشید را روز ۱۱ شهریور به فضا پرتاب خواهد کرد.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) با انتشار این خبر در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت آدیتیا-ال-۱ (Aditya-L1) اولین کاوشگر خورشیدی هند خواهد بود که با هدف مطالعه طوفان‌های خورشیدی به فضا فرستاده می‌شود.

این خبر چند روز پس از فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای چاندرایان-۳ در نزدیکی قطب جنوب ماه توسط این سازمان فضایی منتشر می‌شود.

هند اولین کشوری است که توانسته یک فضاپیما را در قطب جنوب ماه فرود بیاورد و همچنین بعد از آمریکا، شوروی (سابق) و چین به چهارمین کشوری تبدیل شد که توانسته است مأموریت موفقیت‌آمیز بر سطح کره ماه را اجرا کند.

آدیتیا‌-ال-۱ که کلمه هندی معادل «خورشید» است، با کمک موشک هندی پی‌اس‌ال‌وی (PSLV) از فرودگاه فضایی اصلی این‌ کشور در «سریهاری‌کوتا» پرتاب می‌شود و حدود ۱.۵ میلیون کیلومتر را در طول چهارماه طی خواهد کرد.

دولت هند چهار سال پیش ۴۶ میلیون دلار برای هزینه‌های این پروژه تصویب کرد اما پس از آن در این زمینه به‌روزرسانی انجام نداده و به سوالات رسانه‌ها در این مورد نیز پاسخی نداده است.

به باور تحلیلگران، موفقیت فرود بر ماه و پس از آن پرتاب کاوشگر خورشیدی به فضا، به نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و دولت ملی‌گرای او کمک می‌کند که تصویری از هند به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی ارائه کنند و مجبوبیت خود را افزایش دهند، آن هم در حالی که یک سال به انتخابات سراسری مهم این کشور باقی مانده است.

۱۶:۴۸ ۶.۶.۱۴۰۲

مهدی یراحی به دستور دادستان تهران بازداشت شد

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، عصر دوشنبه از بازداشت مهدی یراحی به دستور دادستان تهران خبر داد.

بازداشت این خوانندۀ معترض دو روز پس از آن صورت گرفته که اعلام شد برای او پروندۀ قضایی تشکیل شده است.

رسانۀ قوه قضائیه روز شنبه تشکیل این پرونده را مرتبط با انتشار یک ترانه «غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» اعلام کرده بود.

مهدی یراحی به تازگی آهنگ «روسریتو ...» را در حمایت از دختران و زنان معترض به حجاب اجباری منتشر کرده بود. این آهنگ بازخوانی ترانۀ «از خودت خبر بیار» اوست که ده سال پیش منتشر شده بود.

آقای یراحی در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» آثار دیگری هم در حمایت از معترضان خوانده بود.

مهرماه پارسال و در بحبوحۀ اعتراضات سراسری، این خوانندۀ معترض به همراه ۵۲ نفر دیگر از هنرمندان از جمله ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و منیژه حکمت از سوی حکومت جمهوری اسلامی «ممنوع‌المعامله» اعلام شد.

ممنوع‌المعامله شدن هنرمندانی که در جریان اعتراض‌های اخیر مواضعی در حمایت از معترضان گرفته بودند، فقط محدود به چهره‌های شناخته‌شده نبوده و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی بخشنامه‌ای به تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۱، ده‌ها هنرمند کمتر شناخته‌شده را نیز مشمول این ممنوعیت قرار داد.

۱۶:۲۸ ۶.۶.۱۴۰۲

ایران کاردار سوئیس را در اعتراض به توقیف و تخلیه محموله نفتی ایران احضار کرد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی توقیف و تخلیۀ محموله نفتی ایران از سوی آمریکا را خلاف تفاهم صورت گرفته در تبادل زندانیان خواند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که در رابطه با موضوع توقیف محمولۀ نفتی ایران از سوی آمریکا، کاردار سوئیس در تهران به وزارت خارجه احضار و به عنوان حافظ منافع ایالات متحده «دو یادداشت اعتراض‌آمیز» به او ارائه شده است.

پیشتر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز ۲۹ مرداد گزارش داده بود که محموله نفت‌کش توقیف‌شده سوئز راجان که مظنون به حمل نفت خام تحریم‌شدۀ ایران است، در حال تخلیه در نزدیکی تگزاس آمریکاست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین بار دیگر دولت آمریکا را به «بدعهدی» در احیای برجام متهم کرد و گفت آمریکا «باید نقض عهد را جبران کند».

کنعانی با اشاره به مذاکرات جاری در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه‌شدۀ ایران و تبادل زندانیان تأکید کرد: اگر آزادسازی اموال ایران به درستی انجام شود، می‌تواند گام سازنده‌ای باشد که تهران بتواند در مسیر بازگشت متعهدانۀ طرف آمریکایی به توافق، گام‌های بعدی را بردارد.

مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام، از تابستان گذشته بدون نتیجه متوقف مانده و پس از آغاز اعتراضات به جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، آمریکا بارها اعلام کرده که بازگشت به برجام دیگر در اولویت دولت بایدن قرار ندارد.

۱۶:۱۲ ۶.۶.۱۴۰۲

نخست‌وزیر سابق پاکستان از اتهام قتل یک وکیل تبرئه شد

وکیل نخست‌وزیر سابق پاکستان اعلام کرد: دادگاهی در این کشور، اتهامات قتل علیه عمران خان را رد کرده است.

نخست‌وزیر سابق پاکستان پس از رای عدم اعتماد پارلمان و برکناری‌اش در اردیبهشت پارسال، با بیش از ۱۰۰ پرونده قضایی از جمله اتهام قتل یک وکیل در شهر کویته روبرو شده است.

یک دادگاه عالی در اسلام آباد نیز قرار است روز سه‌شنبه در مورد درخواست تجدیدنظر محکومیت عمران خان در یک پرونده اختلاس، حکم دهد.

عمران خان که اکنون برای تحمل سه سال حبس خود در زندان به سر می‌برد، به مدت پنج سال از فعالیت سیاسی منع شده است.

۱۵:۰۷ ۶.۶.۱۴۰۲

وزارت کشور: اخراج استادان دانشگاه وظیفهٔ انقلابی بود

وزارت کشور در واکنش به اعتراض‌ها و انتقادها به موج اخراج و تعلیق استادان منتقد حکومت از دانشگاه‌ها، اعلام کرد که این اقدام «وظیفهٔ انقلابی» وزارت‌خانهٔ علوم بود.

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور روز دوشنبه با «جوسازی‌های رسانه‌ای» توصیف کردن این اعتراض‌ها و انتقادها، نوشت: «آنچه وزارت علوم در برابر معدود اساتیدی که دچار رکود علمی بوده، اما نقش مهمی در نمایش‌های رسانه‌ای داشته‌اند، صورت داده کاملاً بر مبنای موازین قانونی و اداری و البته وظیفه انقلابی این وزارتخانه برای پویایی علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها بوده است که جای تقدیر دارد.»

وزارت کشور در بیانیه خود مشخص نکرده که چرا به جای وزارت علوم به اعتراض‌ها و انتقادها علیه اخراج اساتید پاسخ داده است. چندی پیش در نامهٔ محرمانهٔ درزکرده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، احمد وحیدی، وزیر کشور، به ابراهیم رئیسی نوشته بود در اعتراضات ۱۴۰۱ «اساتید ناهمسو اصلی‌ترین عامل بحران» در اعتراضات دانشگاه‌ها بودند و به همین دلیل در جلسه‌ی شورای امنیت کشور با حضور وزیران علوم و بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد مصوب شد که «اختیارات ویژه‌ی استخدامی برای جذب ۱۵ هزار نفر اعضای هیئت علمی جدید» در نظر گرفته شود.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از اخراج یا تعلیق استادان دانشگاه همچون علی شریفی زارچی، آمنه عالی و حمیده خادمی، رهام افغانی، حسین علائی، رضا صالحی امیری، وحید عیدگاه، لیلی ورهرام، جواد بشری، قاسم عزیزی، میلاد عظیمی، داریوش رحمانیان و حسین مصباحیان منتشر شده است.

روز دوشنبه حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای و مدیرمسئول روزنامهٔ کیهان، نیز با حمایت از اقدام حکومت در اخراج برخی اساتیدِ حامی اعتراضات نوشت که اخراج این این اساتید «کمترین و پیش‌پاافتاده‌ترین مجازات» برای آنان بوده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG