لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

کانون نویسندگان ایران: مسئولیت مستقیم جان بکتاش آبتین با حکومت و نهادهای وابسته است


بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران به شش سال زندان محکوم شده است
بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران به شش سال زندان محکوم شده است

با وخیم شدن وضعیت جسمانی بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز که در پی ابتلا به کرونا در کمای مصنوعی است، کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای تاکید کرد مسئولیت جان آقای آبتین و دیگر نویسندگان زندانی، مستقیما متوجه حکومت جمهوری اسلامی و برخی نهادهای وابسته به آن است.

در این بیانیه که روز چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه منتشر شد، آمده است وضعیت جسمانی بکتاش آبتین به دلیل عدم رسیدگی و دسترسی به‌موقع به مراقبت‌های پزشکی و همچنین اعزام دیرهنگام به بیمارستان توسط مسئولان زندان، به این مرحله «سخت نگران‌کننده» رسیده است.

کانون نویسندگان ایران با محکوم کردن آن‌چه که «پرونده‌سازی» و «قتل خاموش» نویسندگان آزادی‌خواه خوانده است، خواستار آزادی فوری و کامل و بی‌قید و شرط اعضای زندانی خود شده است.

علاوه‌بر بکتاش آبتین، سه عضو دیگر کانون نویسندگان شامل رضا خندان مهابادی، کیوان باژن و آرش گنجی نیز در زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.

بر اساس بیانیه اخیر کانون، هر چهار نویسنده در زندان اوین ماه گذشته به بیماری کرونا مبتلا شدند که از این میان، وضعیت دو تن شامل آقایان آبتین و خندان، نگران‌کننده گزارش شده است.

این بیانیه در ادامه با شرح جزییاتی درباره نحوه اعزام دیرهنگام آقای آبتین به بیمارستان و بستری کردن او «با غل و زنجیر» در حضور سنگین نیروهای امنیتی یادآور شده است که ماموران حکومت حتی از آزار «جسم نیمه‌جان» بکتاش آبتین نیز دست برنداشتند.

بکتاش آبتین با اتهاماتی چون عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای به شش سال زندان محکوم و از پنجم مهر ۱۳۹۹ و در اوج بحران شیوع کووید ۱۹ برای اجرای حکم خود به زندان اوین منتقل شد.

این نویسنده در طول یک سال گذشته دو بار به کرونا مبتلا شده و خانواده او سرانجام موفق شدند، ۲۲ آذر امسال با دریافت مرخصی او را از زندان به بیمارستان منتقل کنند.

کانون نویسندگان ایران با بیان این‌که «حکومت عامدانه جان زندانیان سیاسی را به بازی گرفته»، تصریح کرده است «جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات و قوه قضاییه آن را مسئول مستقیم هر اتفاق ناگواری می‌داند که برای بکتاش آبتین رخ دهد».

وضعیت سلامتی آقای آبتین روز ۱۱ دی‌ به وخامت گذاشت و در پی انجام «آزمایش گازهای خونی و اسیدوز تنفسی»، پزشکان تصمیم گرفتند او را به کمای مصنوعی ببرند.

روز گذشته نیز مدیر کمپین حقوق بشر در ایران با ابراز نگرانی درباره وضعیت سلامتی این عضو کانون نویسندگان، رویه مقام‌های مسئول در برخورد با زندان‌های سیاسی و عقیدتی را «قساوت‌بارترین» شکل ممکن از اعمال «شکنجه و خشونت» علیه مخالفان و منتقدان حکومت دانست.

هادی قائمی افزود که «حاکمیت با اعمال چنین رفتارهایی نه تنها در صدد حذف چهره‌های منتقد و مخالف است»، بلکه می‌کوشد در میان دیگر فعالان و منتقدان حکومت هم «رعب و وحشت» ایجاد کند.

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل اعتصاب غذا و یا عدم دسترسی به داروهای ضروری و درمان موثر، عدم انتقال به موقع به مرکز درمانی و یا دلایل مشکوک دیگر جان باخته‌اند.

مرگ عادل کیانپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز، که گفته می‌شود در پی اعتصاب غذا جان باخته است، آخرین نمونه از تکرار وضعیت جاری در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران است.

با استفاده از بیانیه کانون نویسندگان ایران، وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG