لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

رکورد بی سابقه کشتی آزاد ایران در جوانان جهان


در مسابقات کشتی آزاد جوانان جهان به میزبانی روسیه، ایران با ثبت بهترین رکورد خود در تاریخ این رقابت‌ها، جام قهرمانی را به دست آورد.

آزادکاران جوان ایران موفق به کسب ۵ مدال طلا، یک نقره و یک برنز شدند. برای نخستین بار است که ایران در این رقابت‌ها پنج طلا می‌گیرد.

از ۵ طلای باقی مانده ۳ طلا به روسیه رسید و دو طلا نصیب آمریکا شد. سایر کشورها نصیبی از مدال‌های طلا نبردند.

از سال ۱۹۶۹ که نخستین دوره کشتی آزاد جوانان جهان برگزار شد، بیشترین طلای ایران در سال ۱۹۹۷ به دست آمده بود. چهار نشان زرین از جمله قهرمانی علیرضا دبیر که اینک رئیس فدراسیون کشتی است.

امسال و در شهر اوفا، در ۶۱ کیلو رحمان عموزاد ۱۰ بر صفر حریف لهستانی را مغلوب کرد. ۱۲ بر ۲ نماینده جمهوری آذربایجان را برد. فئودور بالتویف از روسیه را ضربه فنی کرد و در فینال هم حریف هندوستانی را شکست داد.

این سومین طلای جهانی رحمان عموزاد خلیلی است. پدیده مازندرانی، پیشتر دو طلای نوجوانان جهان را در صوفیه و زاگرب به دست آورده بود.

در ۷۰ کیلو عرفان الهی از سد بروس پارکر از آمریکا گذشت. سپس نمایندگان کنگو، قزاقستان و مولداوی را شکست داد. در فینال هم جبرئیل گاژیف از جمهوری آذربایجان را برد.

در ۷۹ کیلو محمد نخودی برای ایستادن روی سکوی قهرمانی بر راسل واشینگتن از آمریکا، ریچارد شرودر از آلمان، بالیان گوراو (هندوستان) و اشرف عشیروف (جمهوری آذربایجان) غلبه کرد.

در ۸۶ کیلو امیرحسین فیروزپور برای کسب مدال طلای مقتدرانه‌اش حریفان خود را از آلمان، روسیه، گرجستان و فرانسه تسلیم کرد.

مهدی حاجیلوئیان در ۹۲ کیلو از سد نمایندگان ترکیه، ارمنستان و آفریقای جنوبی گذشت اما در دیدار پایانی مغلوب راکی ژوزف از آمریکا شد.

علیرضا عبداللهی در ۹۷ کیلوگرم حریف یونانی را برد و سپس مقابل سوسلان ژاگایف از روسیه پیروز شد اما در برابر پولات پولاتچی از ترکیه شکست خورد.

فرد پیروز، پسر آیدین پولاتچی قهرمان دسته فوق سنگین جهان در سال ۲۰۰۵ است.
عبداللهی در دیدار رده‌بندی مقابل رادو لفتر (مولداوی) پیروز شد و برنز گرفت.

در ۱۲۵ کیلو علی اکبرپور پس از غلبه بر رقیب قرقیزستانی مقابل آندری بستایف از روسیه و هندریکسون از آمریکا نیز پیروز شد. اکبرپور در فینال نفسگیر این وزن توانست گئورگیان از ارمنستان را شکست دهد.

فقط سه کشتی‌گیر ایران موفق به کسب مدال نشدند. در ۵۷ کیلو علی قلی‌زادگان و در ۷۴ کیلو سبحان یاری حذف شدند. در ۶۵ کیلو حسن عبادی پنجم شد.

در رده‌بندی تیمی ایران با ۱۷۸ امتیاز روی سکوی قهرمانی قرار گرفت. روسیه با ۱۴۲ امتیاز دوم شد و آمریکا با کسب ۱۲۹ امتیاز روی سکوی سوم ایستاد.

مصطفی میرعمادیان، فردین معصومی، احسان امینی و مصطفی آقاجانی مربیان تیم اعزامی بودند. محسن کاوه مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد نیز در کنار کادر فنی بود.

XS
SM
MD
LG