لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

تکرار خارج بودن آمریکا از برجام در ایران؛ ابراز نومیدی آمریکا از پاسخ‌ها به درخواست ماشه


کلی کرفت
کلی کرفت

روز جمعه در حالی که مقامات جمهوری اسلامی بار دیگر تکرار کردند که آمریکا از برجام خارج شده و دیگر حق استفاده از ماشه را ندارد، نماینده آمریکا از پاسخ منفی به درخواست این سازوکار ابراز نومیدی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز جمعه از رفتار متحدان اروپایی این کشور ابراز نومیدی شدید کرد.

اشاره خانم کرفت به پاسخ منفی سه کشور اروپایی به درخواست رسمی راه‌اندازی سازوکار ماشه توسط مایک پومپئوست.


این مقام آمریکایی همچنین تاکید کرد که این امر از اهمیت بسیار برخوردار است و به همین دلیل آمریکا نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و منقضی شدن تحریم تسلیحاتی ایران در مهرماه آینده را تماشا کند.

اما در ادامه واکنش به اقدام تازه آمریکا در سازمان ملل برای بازگرداندن تمام تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، دو مقام وزارت خارجه ایران بار دیگر به خروج ایالات متحده از برجام متوسل شدند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز جمعه گفت که آمریکا در ماجرای بازگرداندن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی «بار دیگر منزوی» خواهد شد و این کشور «ناقض وقیح» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم در واکنش به تلاش آمریکا برای استفاده از «مکانیسم ماشه» علیه تهران، می‌گوید دست ما همیشه روی «ماشه» قرار دارد.

به گزارش روز جمعه، ۳۱ مرداد، در خبرگزاری ایرنا، آقای ظریف در واکنش به تلاش ایالات متحده برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن همه تحریم‌ها علیه ایران، در اینستاگرام نوشت: «ایران به همراه روسیه، چین، اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس در نامه‌های جداگانه‌ای اقدام دولت ترامپ را غیرقانونی، بدون اثر و کان‌لم‌یکن معرفی کردند.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین احتمال داده که امروز هم «برخی دیگر از اعضای شورای امنیت موضع مشابهی را اتخاذ خواهند کرد».

متن اینستاگرامی ظریف پس از آن پست شده که مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه در پی ارائه درخواست رسمی واشینگتن به سازمان ملل برای بازگشت تحریم‌های بین المللی علیه ایران گفت که آمریکا برای اجرای این تحریم‌ها همه کار خواهد کرد.

اما در نقطه مقابل، آلمان، بریتانیا و فرانسه، سه قدرت اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران، تاکید کردند که از خواسته ایالات متحده حمایت نمی‌کنند.

وزارت خارجه ایران در عین حال در متنی پنج صفحه‌ای دلایل آن چه را «اجماع جهانی علیه دولت ترامپ» می‌نامد منتشر کرده است.

در این متن که محمدجواد ظریف به رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده از جمله آمده که علت مخالفت با آمریکا این است که این کشور «با صراحت مشارکت در برجام را پایان بخشید و رسماً هرگونه حقی برای استفاده از سازوکار حل اختلاف را منتفی کرده است.»

وی نوشته است که سازوکار حل اختلاف «صرفاً در اختیار اعضای واقعی برجام قرار دارد و نه عضو ابتدایی که بعداً کناره‌گیری کرده و با اراده و صراحت تصمیم به پایان مشارکت گرفته» است.

وزیر خارجه ایران در عین حال از شورای امنیت سازمان ملل خواسته «مانع سوءاستفاده یک‌جانبه و غیرقانونی» از قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا شود.

مکانیسم ماشه سازوکاری پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد در تخطی ایران از تعهداتش، بازگشت خودکار همه تحریم‌های بین‌المللی را که تعلیق آنها موضوع این قطعنامه است، درخواست کنند. این قطعنامه در سال ۲۰۱۵ و در حمایت از توافق هسته‌ای ایران به تصویب شورای امنیت رسید.

آمریکا می‌گوید که از آنجا که در قطعنامه ۲۲۳۱ مشارکت داشته همچنان می‌تواند برای فعال‌سازی این سازوکار درخواست دهد.

با این حال طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای از جمله چین و روسیه معتقدند آمریکا به دلیل خروج از برجام نمی‌تواند از این سازوکار استفاده کند و در این زمینه اتحادیه اروپا هم با این استدلال هم‌نظر است.

روز جمعه عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، نیز در توییتی اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران را «بی‌اثر و بی‌فایده» دانست.

وی نوشت: «هیچ‌یک از مشارکت‌کنندگان باقی‌مانده در برجام این ابلاغ را موثر نمی‌دانند. ما اطمینان داریم شورای امنیت اجازه نخواهد داد که ایالات متحده از قطعنامه ۲۲۳۱ سوء استفاده کند تا به هدف اعلام‌شده خود که از بین بردن همان قطعنامه است برسد.»

خبرگزاری مهر نیز روز جمعه نوشت که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دستان ما همیشه روی «ماشه» است، گفت: «ما هرگز آغازگر جنگ نیستیم اما اگر کسی جنگ را آغاز کند پاسخ دندان‌شکنی می‌دهیم.»

آقای رضایی این اظهارات را در برنامه «من طهران» شبکه تلویزیونی العالم و در واکنش به تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی بیان کرده است.

منایع: ایرنا، مهر، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG