لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

انتقاد از ظریف به دلیل «بی‌توجهی» به بخش خصوصی در سفر به هند


رئیس خانه اقتصاد ایران روز جمعه در مصاحبه‌ای ضمن انتقاد کلی از سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی، از وزیر خارجه او نیز به دلیل بی‌توجهی به بخش خصوصی انتقاد کرد.

او انتقاد کرده است که چرا دولت حسن روحانی حتی به کالاهای غیرضروری چون «سنگ قبر» چینی دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌دهد.

به گفته ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد و رئیس اتاق مشترک ایران و هند، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در سفر خود به هند که هفته گذشته انجام شد «هیچ یک از فعالین اقتصادی بخش خصوصی را همراه خود نداشت».

آقای جمیلی در گفت‌وگویی با خبرگزاری کار ایران ایلنا، که روز جمعه ۱۱ خردادماه، منتشر شد همچنین از سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی به‌ویژه در حوزه ارز تک‌نرخی انتقاد کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه هفته گذشته در رأس هیئتی «سیاسی و اقتصادی» سفری به دهلی نو داشت، هیئتی که به گفته ابراهیم جمیلی از بخش خصوصی هیچ عضوی نداشت.

این در حالی است که آقای ظریف خود در مصاحبه‌هایی که پیش از این سفر با رسانه‌های داخلی داشت بر اهمیت روابط ایران و هند به‌ویژه در عرصه اقتصاد بسیار تاکید کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز دوشنبه به نقل از وزیر خارجه ایران گفت که یکی از موضوعات مورد بحث در این سفر «راه‌های تأمین منافع اقتصادی دو کشور و گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری بین دو کشور» خواهد بود.

ایران و هند دارای روابط دیرینه سیاسی و اقتصادی هستند و هند یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران به شمار می‌رود.

ایران پیش از برقراری تحریم‌های گزنده اقتصادی در سال ۲۰۱۱، دومین صادرکننده نفت به هند بود، اما در جریان تحریم‌ها سهم واردات این کشور از ایران کاهش داشت، و پس از اجرایی شدن برجام در سال ۲۰۱۶ بود که صادرات نفت ایران به این کشور به تدریج افزایش یافت.

روز پنجشنبه اما خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی خبر داد که شرکت ریلاینس هند، که بزرگ‌ترین مجموعه پالایش نفت در جهان را مدیریت می‌کند، قصد دارد واردات نفت از ایران را متوقف کند.

در همین حال وزیر خارجه هند نیز در آستانه دیدار با همتای ایرانی‌اش اعلام کرد که دهلی تنها تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران اجرا می‌کند و از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا یا هیچ کشور دیگری پیروی نخواهد کرد.

رئیس خانه اقتصاد ایران با تأکید بر همین رابطه ویژه با هند، از «عملکرد» وزیر خارجه انتقاد کرده و گفت: «هنوز هیچ خبری از اینکه چه توافقاتی در این خصوص صورت گرفته نداریم.»

ابراهیم جمیلی در ادامه از این که دولت حسن روحانی «به همه کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی» می‌دهد انتقاد کرده و آن را اشتباه دانسته است.

او گفت: «این که در ابتدا دولت اعلام کرد به همه کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد اشتباه بود... حتی ما در چند روز اخیر واردات سنگ قبر از چین را داشتیم، آن هم در شرایطی که دلار امروز برای ما ارزش زیادی دارد.»

در پی سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای مختلف و رسیدن ارزش برابری هر دلار آمریکا به رکورد شش هزار تومان، دولت حسن روحانی روز ۲۰ فروردین گذشته دستوراتی را برای کاهش نرخ ارز اعلام کرد که تک‌نرخی شدن نرخ برابری ۴۲۰۰ تومانی دلار از جمله آنها بود.

دولت حسن روحانی بارها بر ادامه سیاست خصوصی‌سازی تأکید کرده است. اما شماری از اقتصاددانان در توصیف واگذاری مالکیت کارخانه‌ها و مجتمع‌ها از دولت به بخش خصوصی از عبارت «خصولتی‌سازی» استفاده می‌کنند.

خصولتی‌سازی به معنی اداره این واحدها از سوی سازمان‌های وابسته به دولت یا نهادهای حکومتی است.

این پدیده‌ای است که در بسیاری از موارد به اعتراض کارگران این کارخانه‌ها و مجتمع‌ها دامن زده است که حقوق و مزایای خود را ماه‌هاست که دریافت نکرده‌اند.

اما فقط کارگران نیستند که به‌ویژه در ماه‌های اخیر به دولت آقای روحانی بابت اقتصاد ضعیف کشور و وضع معیشتی بد خود انتقاد کرده‌اند.

در چند ماه اخیر بارها کارگران، معلمان، سپرده‌گذاران بانک‌ها، و گروه‌های دیگر در اعتراض به وضع موجود تجمع کرده‌اند و در شبکه‌های اجتماعی نیز روحانی و وزیرانش دائم مورد انتقاد کاربران هستند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایلنا و رادیوفردا؛ ف.دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG