لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

ظریف ترامپ را متهم کرد ایران و آمریکا را به آستانه برخورد کشانده است


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه در یک مصاحبه خبر داد که دو دولت ایران و آمریکا پس از کشته‌ شدن قاسم سلیمانی در عراق نامه‌های تندی رد و بدل کرده‌اند.

او همچنین رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که دو کشور را به آستانه جنگ کشانده است.

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی که روز جمعه، ۲۵ بهمن، از تلویزیون آمریکایی ان‌بی‌سی پخش شد، به نامه مایک پومپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا، اشاره کرده و گفته این نامه «به شدت ناشایست» و «تهدیدآمیز» بود.


به گفته آقای ظریف، این نامه پس از کشته‌ شدن قاسم سلیمانی ارسال شده و پاسخ ایران به این نامه به اندازه نامه مایک پومپئو «بی‌ادبانه نبود».

او به جزئیات نامه اشاره نکرده و گفت که ترجیح می‌دهد پومپئو خود بگوید که در نامه چه نوشته است.


پیش از این عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز گفته بود نامه آقای پومپئو «خارج از روال و تشریفات دیپلماتیک» ارسال شده و «بی‌ادبانه» بوده است.

وزیر خارجه ایران همچنین به حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عین‌الاسد اشاره کرده و گفت که هدف از این عملیات کشتن کسی نبود، بلکه می‌خواستیم «پیام صریح» بدهیم که «اگر آمریکا ایرانی‌ها را بکشند، ما هم تلافی خواهیم کرد».

آقای ظریف همچنین دونالد ترامپ، رئيس‌ جمهور آمریکا، را متهم کرد که «بر اساس اطلاعات غلط»، تنش‌ها در منطقه خاورمیانه را به بالاترین سطح برده است.

او همچنین مدعی شد که قاسم سلیمانی دنبال «کنترل وضعیت» در منطقه بوده و «مانع از مشارکت افراد در عملیات‌های نظامی واقعی علیه هر کسی می‌شد».

مقام‌های دولت آمریکا پیش از این به این ادعای ظریف واکنش نشان داده‌اند.

از جمله وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۷ دی، گزارش‌ها از این که قاسم سلیمانی فعالیت‌های دیپلماتیک داشته را دروغ خواند و گفت: «ظریف تبلیغاتچی رژیم است و این دروغ‌ها را می‌گوید.»

آقای پومپئو همچنین تاکید کرد: «هیچ کسی نمی‌تواند باور کند یا پیشینه‌ای وجود داشته باشد که نشان دهد این دیپلمات [قاسم سلیمانی] و آقای محترم آمده بود بغداد که ماموریت صلح انجام دهد. ما می‌دانیم این دروغ است. این پروپاگاندای ایران است. ما قبلا هم از این دروغ‌ها شنیده بودیم.»

XS
SM
MD
LG