لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

ظریف: برای اجرای برجام، در هر سطحی آماده گفت‌وگو هستیم


وزیر خارجه جمهوری اسلامی در نامه‌ای به ‌دبیرکل ملل متحد نوشته است برای اجرای برجام «آماده گفت‌وگو در هر سطحی» هستیم.

محمدجواد ظریف در نامه‌ خود به آنتونیو گوترش که روز جمعه، ۱۹ اردیبهشت، متن آن از جمله در وب‌سایت جماران منتشر شد موضع دولت آمریکا در قبال قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرده است.

وزیر خارجه ایران همچنین هشدار داده است که مواضع دولت آمریکا «ممکن است اوضاع را به شرایط غیرقابل‌کنترل بکشاند».

او در بخش دیگری از این نامه تاکید می‌کند که رفتارهای دولت آمریکا «در تناقض آشکار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» است و از خروج آمریکا از برجام به عنوان خاتمه یافتن «مشارکت ایالات متحده در برجام» نام برده است.

نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل تازه‌ترین واکنش حکومت ایران به تلاش‌های دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران است.

ایران از ابتدا از سال ۲۰۰۷ تاکنون حق خرید و فروش جنگ‌افزار را نداشته است،‌ اما بر اساس توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، و همچنین قطعنامه شورای امنیت در تایید این توافق، این تحریم تسلیحاتی قرار است ۱۸ اکتبر امسال (۲۷ مهرماه ۹۹) به پایان برسد.

دولت آمریکا بارها تاکید کرده است که لغو این تحریم‌ها را خطایی بزرگ می‌داند.

در همین زمینه برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده، پیشتر در مصاحبه با رادیوفردا به پایان این تحریم‌ها اشاره کرده و آن را اشتباهی بزرگ توصیف کرده است.

او به رادیوفردا گفت: «یکی از اشتباهات بزرگ در توافق هسته‌ای با ایران این بود که تحریم تسلیحاتی یکی از مهم‌ترین کشورهای حامی تروریسم، پنج سال بعد از این توافق،... به پایان می‌رسد.»

آمریکا در هفته‌های اخیر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده و خواستار تمدید این تحریم شده است.

برخی رسانه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که اگر روسیه و چین با این پیش‌نویس مخالفت کنند، در آن صورت آمریکا به این استدلال حقوقی روی خواهد آورد که هنوز «جزو مشارکت‌کنندگان برجام» تلقی می‌شود و از این رو می‌تواند اصطلاحا با فعال کردن مکانیسم ماشه مانع از وتوی آنها شود.

مقام‌های حکومت ایران در روزهای گذشته واکنش‌های متعددی به این تلاش دولت آمریکا نشان داده‌اند.

حسن روحانی، رئيس‌ جمهور ایران هم روز ۱۷ اردیبهشت اعلام کرد که در نامه‌ای به طرف‌های برجام واکنش احتمالی حکومت ایران را توضیح داده و گفته است: «اگر چنین شود چنان می‌کنیم.»

در نامه آقای ظریف به دبیرکل سازمان ملل نیز به این نامه اشاره شده ولی جزئیات بیشتری درباره واکنش احتمالی جمهوری اسلامی ایران داده نشده است.

پیش از آن، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی روز ۱۴ اردیبهشت هشدار داده بود که در صورتی که تحریم‌های تسلیحاتی تمدید شود، برجام به «مرگ ابدی خواهد رفت».

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفته است با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی «چیزی از برجام باقی نمی‌ماند».

XS
SM
MD
LG