لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

ظریف دولت آمریکا را به باج‌ دادن و تهدید برای ضبط نفت ایران متهم کرد


وزیر امورخارجه ایران می‌گوید دولت آمریکا پیشنهاد چند میلیون دلاری به ناخدای نفتکش ایرانی آدریان داده تا بتواند آن را توقیف کند
وزیر امورخارجه ایران می‌گوید دولت آمریکا پیشنهاد چند میلیون دلاری به ناخدای نفتکش ایرانی آدریان داده تا بتواند آن را توقیف کند

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه، ۱۳ شهریورماه، دولت آمریکا را به «باج‌‌دهی» متهم کرده و نوشت که آمریکا برای ضبط و مصادره نفت ایران به پیشنهادهای «چند میلیون دلاری» و تهدید متوسل شده است.

محمدجواد ظریف این اتهام را در توییتی نوشت و به پیوست توییتش تصویری از گزارش جدید روزنامه فایننشال تایمز را منتشر کرد.

روزنامه فایننشال‌ تایمز چاپ لندن در گزارشی که چهارشنبه منتشر کرد نوشت که برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، شخصا ایمیلی به کومار آکیلش، ناخدای هندی‌تبار نفتکش آدریان دریا ۱ زده و به او پیشنهاد داده که این نفتکش را به سمت آب‌های کشوری هدایت کند که دولت آمریکا بتواند آن را توقیف کند.

بر اساس این گزارش، برایان هوک در این نامه به ناخدای کشتی نوشته بود که در صورت نادیده گرفتن این درخواست، تحریم خواهد شد.

فایننشال تایمز که می‌گوید ایمیل آقای هوک را دیده نوشته است که پس از رد این درخواست توسط ناخدای نفتکش، او در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه، هشتم شهریورماه، رسما اعلام کرد که ناخدای هندی کشتی آدریان دریا ۱ را که هفته‌ها در جبل‌الطارق توقیف بود تحریم کرده است.

طبق این بیانیه، کومار آکیلش، ناخدای هندی که آدریان دریا را از جبل‌الطارق به راه انداخت به اتهام «اقدام به نمایندگی از سپاه قدس»، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، اکنون مشمول تحریم‌های آمریکاست.

به این ترتیب، آقای آکیلش از سفر به آمریکا منع شده و هر گونه دارایی که در این کشور دارد توقیف می‌شود.

مقام‌های دولت آمریکا تاکنون درباره گزارش فایننشال تایمز اظهارنظری نکرده‌اند، ولی محمدجواد ظریف در توییت خود نوشته است این ماجرا شبیه تحریم‌ شدن خود اوست و این روش دولت آمریکا «در حال تبدیل شدن به یک الگو» است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۹ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد، محمدجواد ظریف را مورد تحریم قرار داده است.

چند روز بعد وزیر خارجه ایران اظهار داشت که به او گفته شده بود اگر پیشنهاد حضور در کاخ سفید برای گفت‌وگو با رئیس جمهور آمریکا را نپذیرد، تحریم خواهد شد.

نشریه آمریکایی «نیویورکر» هم روز جمعه ۱۱ مرداد به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد که سناتور رند پال دو هفته پیشتر در جریان دیدارش با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نیویورک از او برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم با دونالد ترامپ در کاخ سفید دعوت کرده است.

بر اساس این گزارش، دو هفته پس از این دیدار و پاسخ منفی محمدجواد ظریف به این دعوت، وزارت خزانه‌داری آمریکا وی را روز چهارشنبه، ۹ مرداد، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

منبع: فایننشال تایمز، اکانت توییتر ظریف، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG