لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

واکنش ظریف به پومپئو: آمریکا بپذیرد که ایران را از دست داده است


وزیر خارجه ایران می‌گوید: «هر زمان و هر کجا که ایالات متحده دخالت کرد، هرج‌ومرج پدید آمد».
وزیر خارجه ایران می‌گوید: «هر زمان و هر کجا که ایالات متحده دخالت کرد، هرج‌ومرج پدید آمد».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز پنج‌شنبه ۲۰ دی در واکنش به سخنان همتای آمریکایی خود که گفته است، «هر زمان آمریکا عقب نشست، هرج‌ومرج پدید آمد»، تاکید کرد که عکس این مورد صادق است.

آقای ظریف در صفحه توئیتر نوشت: «هر زمان و هر کجا که ایالات متحده دخالت کرد، هرج‌ومرج، سرکوب و نارضایتی پدید آمد».

وی افزود: «روزی که ایران بخواهد الگوی حقوق بشر مشتریان ایالات متحده و پومپئو را تقلید کند – و مثل شاه یا یکی از قصابان کنونی باشد – تا یک کشور "عادی" تلقی شود، فرا نخواهد رسید. بهترین کار برای آمریکا این است که با از دست‌دادن ایران کنار بیاید».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه طی یک سخنرانی در قاهره بار دیگر حکومت ایران را هدف انتقادات تند خود قرار داد و آن را حکومتی «بی‌رحم» نامید که «پلیدی» آن از مرزهای کشور فراتر رفته و در خاورمیانه گسترش یافته است.

آقای پومپئو تاکید کرد که اما «دولت ترامپ در کنار مردم ایران می‌ایستد، چون آنها به دنبال آزادی و پاسخگویی هستند و شایستگی آن را نیز دارند».

دولت دونالد ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما منعقد شد، تحریم‌ها علیه تهران را بار دیگر به اجرا گذاشت.

آمریکا خواستار تغییر رفتار و سیاست‌های جمهوری اسلامی است و می‌گوید آمادگی مذاکراه با تهران را دارد. مقامات ایران اما تاکنون درخواست مذاکره مجدد با آمریکا را رد کرده‌اند.

تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، توقف برنامه‌های موشکی و عدم دخالت در جنگ یمن، سوریه و امور داخلی عراق از جمله شرط‌های واشینگتن برای دستیابی به توافقی جدید با ایران است.

منابع: بر اساس توئیت وزیر خارجه ایران و سایت رادیو فردا
XS
SM
MD
LG