لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

حمایت دو ملی‌پوش فوتبال مردان ایران از زهره کودایی


علیرضا بیرانوند و مهدی طارمی، دو ملی‌پوش فوتبال مردان ایران، از زهره کودایی، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان ایران، حمایت کردند.

علیرضا بیرانوند روز جمعه، ۲۸ آبان در استوری اینستاگرام خود، تصویر پرچم ایران را همراه با عکس خانم کودایی منتشر کرده و مهدی طارمی در استوری اینستاگرام خود نوشت: «خانم کودایی شما استعداد بالایی دارید و هنر شما از چشم ما پوشیده نیست. به حرف‌های منفی اهمیت ندهید به اهداف‌تان در زندگی توجه کنید.»

فدراسیون فوتبال اردن پس از شکست تیم ملی زنان این کشور از تیم زنان ایران در مرحله مقدماتی جام ملت‌های زنان آسیا، از کنفدراسیون فوتبال آسیا خواست در مورد جنسیت دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان ایران تحقیق کند.

شاهزاده علی بن الحسین، رئیس فدراسیون فوتبال اردن، روز یک‌شنبه ۲۳ آبان در توئیتی اعلام کرد که در نامه‌ای رسمی خطاب به کنفدارسیون فوتبال آسیا خواستار «تحقیق برای تعیین جنسیت» فوتبالیست مورد نظر شده است.

از مضمون این پیام این اتهام برداشت می‌شد که دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان ایران «مرد» است، اما خود را «زن» جا زده است.

مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران این ادعا را تکذیب کرد و روز یک‌شنبه به وب‌سایت «ورزش سه» گفت: «مسئولان پزشکی تک‌تک اعضای تیم را از نظر هورمونی آزمایش کرده‌اند که چنین مشکلاتی پیش نیاید. بنابراین به تمام طرفداران می‌گویم که اصلا نگران نباشید. ما بدون اتلاف وقت هر مدرکی را که کنفدارسیون فوتبال آسیا درخواست کند در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.»

در نهایت در هفته جاری کنفدراسیون فوتبال آسیا، شکایت فدراسیون اردنی را رد کرده و گفت که زهره کودایی دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران جنسیت زن دارد و شکایت اردنی‌ها مردود است.

اما پیش از انتشار این حکم، موجی از توهین و واکنش‌های سخیف از طرف طرفداران عرب فوتبال علیه خانم کودایی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد، و در مقابل کاربران ایرانی به حمایت از دروازه‌بان زن برخاستند.

تیم ملی فوتبال زنان ایران روز پنجم مهر در پایان یک مسابقه بدون گل و در ضربات پنالتی چهار بر دو اردن را شکست داد و برای اولین بار راهی مسابقات جام ملت‌های آسیا شد که سال ۲۰۲۲ برگزار می‌شود.

زهره کودایی، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان ایران، با متوقف کردن دو ضربه پنالتی پیروزی در برابر اردن و صعود تیم ایران به جام ملت‌های آسیا را تضمین کرد.

مسابقات فوتبال زنان جام ملت‌های آسیا از ژانویه ۲۰۲۲ در هند آغاز می‌شود.

در واکنش به موج منفی که در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده بود، شهرداری تهران هم با انتشار بنرهایی از تصویر خانم کودایی با عنوان دختر قهرمان، در تهران، از او حمایت کرد.

علی عالی، روزنامه نگار ورزشی در سایت عصر ایران نیز نوشته است: «خشونت کلامی‌ای که خانم کودایی در این چند روز تحمل کرده، قابل درک و تحمل نیست. فقط چون شجاعانه از دروازه‌اش دفاع کرد و باعث باخت تیم اردن شد، یک شهروند اردنی ظاهرش را مورد قضاوت قرار داده و شرم‌آورتر رفتار هموطنانش است».

کابری با اسم محمد مالی در توییتر خود نوشته است: «چقدر ایران‌جان خوشبخت است که زهره کودایی، دختر سخت‌کوش اهل روستای باران‌گرد باغملک و ایذه که روزی کرایه رفتن تا محل تمرین را نداشت، و برای امرار معاش حتی نجاری کرد، حالا به سنگربان اول تیم ملی فوتبال بانوان ایران تبدیل شده است. زهره کودایی بداند ایران حامی اوست».

کاربر دیگری نوشته است: «این جا جهان سوم است دختر خوب به اهانت ها ، کژی ها حتی ترورها و ... پشت کن و برای هدفت بجنگ،تو فقط فوتبال بازی نمیکنی هر بار که در خاورمیانه به میدان می روی گویی گردآفرید لباس رزم پوشید از اهانت ها و تخریب ها هراسان مشو گردافرید ایران».

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG