لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

دادستان تهران: برای یک عضو داعش حکم اعدام صادر شده است


دادستان تهران می‌گوید: زنان تعدادی از افرادی که به گروه حکومت اسلامی (داعش) پیوسته بودند، دستگیر شده اند.
دادستان تهران می‌گوید: زنان تعدادی از افرادی که به گروه حکومت اسلامی (داعش) پیوسته بودند، دستگیر شده اند.

دادستان تهران روز سه‌شنبه ۱۶ آبان، از صدور حکم اعدام برای یک «عضو» گروه حکومت اسلامی (داعش) خبر داد و اعلام کرد که ۲۳ متهم «مرتبط» با حمله این گروه به مجلس شورای اسلامی شناسایی و دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس جعفری دولت آبادی جزئیات بیشتری درباره دستگیری این تعداد نداد و مشخص نیست که آنان چه زمانی دستگیر شده اند.

وی همچنین بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که حکم اعدام یک «عضو» گروه حکومت اسلامی (داعش) در دیوان عالی کشور تائید شده است.

دادستان تهران هیچ توضیحی درباره اتهامات این فرد و زمان بازداشت وی نداده است.

مقام‌های امنیتی و قضایی ایران پس از حملات روز ۱۷ خرداد به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت الله خمینی در تهران، تاکنون از دستگیری ده‌ها تن از افراد وابسته به گروه حکومت اسلامی (داعش) در مناطق مختلف ایران خبر داده‌اند.

ساختمان مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی در تهران روز ۱۷ خرداد هدف دو حمله همزمان قرار گرفتند که ساعاتی بعد گروه حکومت اسلامی (داعش) مسئولیت آنها را بر عهده گرفت. در این حمله ۱۷ تن کشته و بیش از ۵۰ تن نیز زخمی شدند.

وزارت اطلاعات ایران بدون اشاره به نام خانوادگی، نام مهاجمان کشته شده در این حملات را رامین، قیوم، فریدون، ابوجهاد و سریاس اعلام کرد.

در همین حال، برخی وب‌سایت‌ها و خبرگزاری فارس اعلام کردند که فرد معرفی شده به نام سریاس در فیس‌بوک صفحه داشته و نام کامل او سریاس صادقی است.

وب‌سایت حزب «دموکرات کردستان» که خالد عزیزی دبیر کل آن است در سال ۹۳ از سریاس صادقی به عنوان فردی نام برده بود که در پاوه در کردستان ایران، گروه حکومت اسلامی (داعش) را تبلیغ می کرد.

منابع امنیتی ایران همچنین از دستگیری یک زن ایرانی خبر داده بودند که به گفته آنها نقش «هدایت» عاملان حمله به آرامگاه آیت الله خمینی را به عهده داشته است.

پس از آن مقامات امنیتی اما درباره نام و وضعیت این شخص سخن نگفته اند.

دستگیری زنانی که شوهرانشان عضو داعش بوده اند

دادستان تهران درسخنان روز سه شنبه خود همچنین اعلام کرد که زنان تعدادی از افرادی که به گروه حکومت اسلامی (داعش) پیوسته بودند، دستگیر شده اند.

به گفته عباس جعفری دولت آبادی، این زنان همراه با شوهران خود به سوریه رفته بودند و« پس از عقب راندن گروهک داعش از خاک سوریه، به‌ناچار به ایران بازگشته‌اند».

وی اعلام کرد که اکثر شوهران این زنان دستگیر و کشته شده‌اند.

دادستان تهران درباره اتهام زنان دستگیر شده گفت که آنان نیز « با اخذ وجه و دستمزد به خدمت این گروهک درآمدند و حین دستگیری، وجوه قابل توجهی از آن‌ها کشف شده است».

دادستان تهران به تعداد این زنان اشاره ای نکرده است.

پیش از این نیز مقامات امنیتی جمهوری اسلامی از دستگیری افرادی خبر داده بودند که به گفته آنها قصد پیوستن به گروه حکومت اسلامی (داعش) را داشته‌اند.

دادستان تهران در سخنانش همچنین اذعان کرد که در جریان پخش محاکمات متهمان به اعتراض‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، ماده ۱۸۸ قانون آئین دادرسی کیفری رعایت نشده است.

براساس قانون مدنی، انتشار مطالب و دادگاه های غیر علنی ممنوع است.

تعدادی از فعالان سیاسی و معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در جریان در دادگاه های علنی در تابستان همان سال محاکمه شدند و جلسات این دادگاه‌ها از تلویزیون ایران پخش شد.

این دادگاه‌ها بدون حضور هیئت منصفه برگزار شدند و متهمان پس از چند ماه زندان انفرادی دسترسی به وکیل نداشتند.

مدتی پس از پخش این دادگاه‌ها، تعدادی از افراد محاکمه شده اعلام کردند که سخنان‌شان در دادگاه به دلیل شکنجه های متعدد و طولانی بوده است.

از جمله عبدالله مومنی، سخنگوی ادوار تحکیم وحدت، در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی در تشریح «شکنجه‌هایی» که بر او روا شد، از جمله به «هتاکی و فحاشی، ضرب و جرح شدید، اقدام به خفه کردن تا حد بیهوشی، نگهداشتن سر زندانی در کاسه توالت، حبس در سلول انفرادی به مدت ۸۶ روز، تهدید مکرر به اعدام، تهدید به آزار و اذیت جنسی و وادار شدن توسط بازجویان به تمرین برای اعترافات ساختگی» اشاره کرده بود.

سخنان عباس جعفری دولت آبادی درباره توقف پخش دادگاه های علنی درحالی بیان شده که پس از سال ۸۸ نیز تلویزیون ایران فیلم های متعددی را از اعترافات اجباری متهمان پخش کرده است.

XS
SM
MD
LG