لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

وزیر راه: در ایران ۱۹ میلیون «بدمسکن» داریم


عباس آخوندی گفت: ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن نیز در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌‌کنند و هشت میلیون نفر هم «در بافت قدیمی شهر‌ها رها شده‌اند».
عباس آخوندی گفت: ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن نیز در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌‌کنند و هشت میلیون نفر هم «در بافت قدیمی شهر‌ها رها شده‌اند».

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، از وجود ۱۹ میلیون «بد‌مسکن» در ایران خبر داد که ۳۵ درصد جمعیت شهری را تشکیل می‌دهند و گفت که ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن نیز در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌‌کنند و هشت میلیون نفر هم «در بافت قدیمی شهر‌ها رها شده‌اند».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او روز دوشنبه ششم شهریور با اعلام این موضوع در جلسه «ستاد بازآفرینی شهری استان کرمان» گفت که این آمار ۱۹ میلیون «بد‌مسکن» از بین ۵۹ میلیون تن جمعیت شهری، براساس بررسی‌های وزارت راه و شهرسازی، به دست آمده است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود از اقدامات «بسیار مهمی» در بسیاری از زمینه‌ها سخن به میان آورد که به گفته او،‌ «محصول نهایی آن نتیجه خوبی برای بهبود زندگی ندارد.»

عباس آخوندی به جزئیات این اقدامات اشاره نکرد و نگفت که مجموعه این اقدامات از سوی دولت‌ها صورت می‌گیرد یا نهاد‌های حاکمیتی جدا از قوه مجریه.

این مقام مسئول در شرایطی از وجود میلیون‌ها «بد‌مسکن» در ایران سخن گفت که قائم‌مقام وی در مسکن مهر روز سه‌شنبه هفتم شهریور خبر داد که «دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که ۱۱۰ هزار واحد از این تعداد بدون متقاضی هستند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، احمد اصغری مهرآبادی گفت که «برای واگذاری واحدهای بدون متقاضی، تمام شرایط از جمله تاهل، پنج سال سکونت و غیره حذف شده است».

مقام‌های ایران از سال‌ها پیش با هدف «خانه‌دار کردن مردم فاقد مسکن در ایران و بهبود شرایط زندگی آنها» طرح «مسکن مهر» را در دستور کار خود قرار داده‌اند که این طرح با انتقاد‌های بسیاری نیز مواجه بوده است.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت، روز سه‌شنبه هم موضوع مسکن را یکی از مسکلات بخش صنعت عنوان کرد که به گفته او با رکورد مواجه شده است.

شریعتمداری افزود که «اگر ساخت و ساز تحریک نشود، در ۱۲۰ صنعت وابسته به بخش مسکن با کسادی مفرط همچنان مواجه خواهیم بود».

کنترل رشد حاشیه‌نشینی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ساخت و ساز‌های جدید در آن مناطق از دیگر برنامه‌های مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر است که به گزارش شماری از رسانه‌ها، نتوانسته است معضل حاشیه‌نشین‌ها و ساکنان بافت‌های فرسوده را حل کند.

براساس گزارش‌ها٬ بسیاری از حاشیه‌نشین‌ها در ایران در بافت‌های ناکار‌آمد و فرسوده زندگی می‌کنند که وزیر راه و شهر‌سازی از آنها به عنوان «بد‌مسکن» نام برده است.

وزارت راه و شهرسازی در پاییز ۱۳۹۳ در گزارشی اعلام کرده بود که اکثر مردم ترجیح می‌دهند منازل قدیمی‌شان را در بافت‌های فرسوده، نوسازی و بازسازی نکنند.

این بی‌علاقگی در حالی است که اکثر خانه‌های واقع در بافت‌های فرسوده شهری، دارای ریشه‌های تاریخی، فرهنگی و معماری ارزشمندی است.

کارشناسان شهری بر لزوم رعایت معیارهای منطبق با شهرسازی مدرن در شهرهای بزرگ و کلانشهرها تأکید دارند.

در گزارش وزارت راه و شهرسازی ایران نیز از وقوع خطرات جدی ناشی از نبود دسترسی به خدمات ضروری، بهویژه در زمان وقوع زمینلرزه، سیل، آتش‌سوزی و حوادث احتمالی از این قبیل، در مناطقی مانند تهران و یا شهرهای دیگر ایران، ابراز نگرانی شده بود.

XS
SM
MD
LG