لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

الکل رقیب کرونا شد؛ ۵۷ نفر در شش استان ایران جان باختند


 آمار افراد بستری شده به دلیل مصرف الکل تقلبی در شش استان ایران ۴۶۰ نفر اعلام شده است.
آمار افراد بستری شده به دلیل مصرف الکل تقلبی در شش استان ایران ۴۶۰ نفر اعلام شده است.

گزارش‌های منتشره درباره مسمومیت الکلی در شش استان ایران نشان می‌دهد تاکنون ۵۷ نفر که به گفته مسئولان اقدام به مصرف الکل برای مقابله با ویروس کرونا کرده بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

در این میان، بدترین وضعیت مربوط به استان خوزستان است. در این استان تعداد قربانیان مسمومیت الکلی در شهرهای اهواز و رامهرمز به ۳۶ نفر رسیده است.

این تعداد قربانی که احتمالا بیشتر خواهد شد، در حالی ثبت شده که تعداد کسانی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در اهواز جان خود را از دست داده‌اند، ۱۸ نفر اعلام شده است.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز این افراد برای «پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا» اقدام به خوردن یا غرغره کردن الکل کرده بودند.

در این میان، به نظر می‌رسد این مورد تنها عامل مسمومیت‌های الکلی نبوده است. در روزهای اخیر در ایران برخی از افراد سودجو اقدام به تغییر رنگ الکل متانول و فروش آن به جای الکل اتانول کرده بودند.

بر اساس برخی نظرات منتشره در شبکه‌های اجتماعی، افرادی که قبلا الکل اتانول را برای مصارف خوراکی تهیه می‌کردند، با خرید الکل‌های متانول تقلبی قربانی شده‌اند.

این وضعیت تنها مختص به اهواز نیست. در استان‌های تهران، اردبیل، البرز و کردستان به ترتیب دو، سه، هفت و شش نفر جان خود را به دلیل مصرف الکل از دست داده‌اند. آمار فوتی‌های استان کرمانشاه و مرکزی هم یک نفر و دو نفر اعلام شده است.

بدین ترتیب مجموع افرادی که تاکنون به خاطر خوردن الکل جان خود را از دست داده‌اند، به ۵۷ نفر رسیده است. آمار افراد بستری شده در این شش استان هم فعلا ۴۶۰ نفر اعلام شده است.

اولین هشدارها درباره مصرف الکل روز ۱۱ اسفند داده شد. معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران از نخستین کسانی بود که درباره توزیع الکل متانول هشدار داد و گفت «مشکل بزرگ» ایجاد شده است.

با این حال کسی به این هشدار توجه نکرد تا اینکه روز ۱۷ اسفند مسئولان بیمارستان لقمان تهران خبر دادند که مسمومیت‌های الکلی زیاد شده و چند نفر هم جان باخته‌اند.

طبق معمول «فضای مجازی» مقصر اعلام شد و مسئولان قضایی و پلیس مدعی شدند که شایعه مصرف الکل برای ضدعفونی کردن داخل بدن و عدم ابتلا به ویروس کرونا، در شبکه‌های اجتماعی رونق داشته و عامل بحران شده است.

داستان مسمومیت با الکل هنوز پایان نیافته است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند گفت که «موج جدید» مسمومیت‌های الکلی آغاز شده و «موادی به مراتب سمی‌تر و کشنده‌تر از مشروبات تقلبی» باعث و بانی این موج است.

بحران‌سازی الکل، از همان روز نخست که رسما تایید شد دو نفر در قم به کرونا مبتلا شده‌اند، شروع شد.

اولین چیزی که در بازار نایاب و گران شد، پدهای الکلی بودند و بعد که مصرف الکل اتانول برای ضدعفونی کردن شدت یافت، تب‌وتاب برای تولید الکل و مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل افزایش یافت.

سخنگوی دولت حسن روحانی روز ۹ اسفند وعده داد که ظرف یک هفته مشکل الکل برطرف می‌شود. در همین راستا تعرفه واردات الکل صفر شد، صادرات الکل ممنوع گردید و در برخی شهرها، خروج الکل از شهر و فرستادن به شهرهای دیگر هم ممنوع شد و در برخی موارد مانند استان خوزستان کار به نامه‌نگاری وزیر صنعت به وزیر کشور برای حل مشکل رسید.

فقط دولت نبود، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و سپاه پاسداران، یعنی نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی هم اعلام کردند که سه شیفته وارد خط تولید الکل شده‌اند. در برخی شهرها مثل اهواز طلبه‌ها نیز به کار تولید الکل مشغول شدند تا الکل هرچه سریع‌تر و ارزان‌تر به دست متقاضیانی برسد که دنبال ضدعفونی‌کننده بودند.

در این میان، دغدغه نجس بودن یا نبودن الکل و حکم شرعی استفاده از آن هم مطرح بود. فتواهایی از مراجع تقلید هم منتشر شد که می‌گفتند همه انواع الکل‌ها پاک هستند ولی نباید خورده شوند.

یک مشکل دیگر رونق «احتکار الکل» بود. از هفته اول اسفند، هر روز خبر کشف چند صد شیشه یا چند هزار لیتر الکل در رسانه‌ها منتشر می‌شد. علاوه بر این، بازار فروش الکل تقلبی هم رونق گرفته بود.

مردم برای ضدعفونی کردن به شدت دنبال الکل اتانول بودند و سودجویان روش کار را یاد گرفته بودند. آنها آب ژاول، وایتکس یا هیدروکلراید به الکل متانول که زرد رنگ است می‌افزودند، رنگ آن را تغییر می‌دادند و به عنوان الکل اتانول به مردم می‌فروختند.

اولین جلسه دادگاه محتکران الکل و مواد ضدعفونی کننده روز ۱۷ اسفند برگزار شد و مرور خبرها نشان می‌دهد که حداقل ۹۰ متهم در شهرهای مختلف به دلیل احتکار الکل بازداشت شده‌اند ولی کماکان خبرهای مربوط به کشف الکل‌های احتکار شده زیاد است.

افزایش قیمت الکل هم یک مشکل دیگر بود. طبق مصوبه دولت قیمت هر لیتر الکلِ ۷۰ درصد، ۳۴ هزار تومان اعلام شده بود ولی ۱۶ اسفند، رئيس انجمن داروسازان خبر داد که قیمت الکل در بازار سیاه به پنج برابر قیمت رسمی رسیده است.

این حاشیه‌های پرشمار باعث شده است که در دو هفته گذشته الکل به رقیب کرونا تبدیل شود، هم در بحران‌سازی و هم در قربانی گرفتن.

XS
SM
MD
LG