لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

انتقاد استاندار مرکزی از ادامه مشکلات واحدهای بزرگ صنعتی


کارگران کارخانه های آذرآب و هپکو بارها از تحقق نیافتن خواسته‌های صنفی خود انتقاد کرده اند.
کارگران کارخانه های آذرآب و هپکو بارها از تحقق نیافتن خواسته‌های صنفی خود انتقاد کرده اند.

استاندار مرکزی با اعلام اینکه شرکت آذرآب در «آستانه بحران» است، ‌هشدار داد که در صورت تامین نشدن تسهیلات مصوب این کارخانه، «با چالش‌های جدی مواجه خواهیم بود». او همچنین از اجرایی نشدن ۲۰ مصوبه جلسه کارگروه ملی رفع موانع تولید برای واحدهای بزرگ استان مرکزی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، اشاره علی آقازاده به اجرا نشدن تصمیم‌های کارگروه اقتصادی مقاومتی بود که علی ربیعی، ‌وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، در آن شرکت کرده بود.

استاندار مرکزی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت شرکت آذرآب افزود: «اگر تسهیلات مورد نیاز این شرکت تامین نشود قطعا در زمره شرکت‌های درگیر مشکل قرار می‌گیرد».

او در عین حال، ‌گفت که «پیگیری لازم برای اجرای مصوبات شرکت هپکو در حال انجام است».

در همین حال، ‌وبسایت «اراک امروز» اشاره کرد که استاندار مرکزی در این سخنان که روز سه شنبه هفتم آذر، عنوان شد،‌ از اجرایی نشدن ۲۰ مصوبه جلسه کارگروه ملی رفع موانع تولید برای واحدهای بزرگ استان مرکزی انتقاد کرد.

علی آقازاده افزود: در صورتی که تسهیلاتی که برای شرکت آذرآب در نظر گرفته شده است، پرداخت نشود مشکلات این شرکت چند برابر خواهد شد.

وی اضافه کرد که در نامه‌ای از وزیر صنعت خواستار اجرایی شدن هر چه زودتر مصوبات شده است تا هر چه زودتر مشکلات این شرکت برطرف شود.

استاندار مرکزی همچنین در مورد کارخانه هپکو گفت:‌ ستاد ملی رفع موانع تولید همچنین چند مصوبه برای شرکت هپکو داشته که این مصوبات همچنان اجرایی نشده است.

مصوبات کارگروه اقتصادی مقاومتی و ستاد ملی رفع موانع تولید پس از اعتراض‌های کارگران آذرآب و هپکو، ‌اعتصاب و راهپیمایی‌های آنان در شهر اراک در شهریور و مهر سال جاری اعلام شد.

کارگران خواستار پرداخت حقوق چند ماه خود و نیز بازگرداندن مالکیت این دو واحد به دولت بودند که به گفته آنان، ‌پس از واگذاری به بخش خصوصی با بحران مواجه شده اند. خواسته دوم کارگران با مخالفت دولت مواجه شده است.

بر اساس گزارش‌ها، اعتراض‌های صنفی کارگران آذرآب و هپکو برخورد گارد ضد شورش با آنان را به همراه داشت که به بازداشت موقت و نیز انتقال برخی از کارگران به بیمارستان انجامید.

این برخوردها، انتقادهایی را در شبکه های مجازی و نیز ار سوی برخی از نمایندگان مجلس به همراه داشت.

در این میان، اعتراض‌های صنفی نزدیک به دو هزار کارگر آذرآب و هپکو ادامه یافت تا اینکه وزیران کار، صنعت و اقتصاد به اراک سفر کردند و مصوباتی را برای دادن تسهیلات به این دو کارخانه به تصویب رساندند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی، نیز ضمن عذرخواهی از کارگران به دلیل برخورد با آنان، وعده داد که مشکلات کارگران حل و حقوق آنان تا پایان مهر ماه پرداخت خواهد شد.

XS
SM
MD
LG