لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

آذری جهرمی: به مسئولیتم در زیرساخت‌های فنی تجهیزات صنایع شنود افتخار می کنم


محمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ با اعلام اینکه «کشور به شنود نیاز دارد»‌ گفت که «در دوران فعالیتم مسئولیت شنود را نداشتم بلکه مسئول زیرساخت‌های فنی ساخت تجهیزات صنایع این موضوع را بر عهده داشتم و این را افتخار می دانم».

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس، محمد جواد آذری جهرمی روز شنبه ۲۱ مرداد در مورد دلیل «نیاز» کشور به شنود گفت: کشور با «موضوعات و مشکلات امنیتی روبرو است».

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با شنود «قانون» ‌وجود دارد،‌ اضافه کرد: «قانون را مجلس مصوب کرده و در ماده ۱۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری، تشکیلات شنود بررسی شده که تشکیلات شنود باید در ادارات کل تمامی دادگستری‌ها تشکیل و قاضی آن نیز رئیس قوه قضائیه است».

وزیر پیشنهادی حسن روحانی به مجلس همچنین گفت: «در دوران فعالیتم مسئولیت شنود را نداشتم بلکه مسئول زیرساخت‌های فنی ساخت تجهیزات صنایع این موضوع را بر عهده داشتم و این را افتخار می دانم».

امیر رشیدی، محقق دسترسی به اینترنت در کمپین حقوق بشر در ایران، در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره سخنان محمد جواد آذری جهرمی می گوید:«اگر صحبت‌های آقای جهرمی را بپذیریم، او برای نخستین بار سابقه خود در وزارت اطلاعات را تایید کرده است».

به اعتقاد آقای رشیدی، «این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که هیچ نوع اطلاعاتی از این بخش از سابقه محمد جواد آذری جهرمی در هیچ جایی وجود ندارد و حتی در بخش بیوگرافی و برنامه‌ای که برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس داده، هیچ اشاره ای به این سابقه نکرده است. بنابراین تایید این موضوع از جانب خودش دارای اهمیت است».

در همین ارتباط،‌ محمد جواد آذری جهرمی در مصاحبه ای با روزنامه ایران که روز یکشنبه ۲۲ مرداد منتشر شد، گفت که از سال ۸۴ تا سال ۹۲ در وزارت اطلاعات مشغول به کار بوده است و از عملکرد خود در این وزاتخانه دفاع کرد.

وی اشاره کرد که در سال ۸۴، کارشناس حوزه فنی و در سال ۸۸، مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی در سازمان تنظیم مقررات بوده است.

بر اساس این مصاحبه، محمد جواد آذری جهرمی،‌ در سال ۹۲ با درخواست محمود واعظی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ از وزارت اطلاعات به این وزارتخانه منتقل شد.

در این میان، امیر رشیدی، محقق دسترسی به اینترنت در کمپین حقوق بشر در ایران، در مورد مسئولیت وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت اطلاعات که در خبرگزاری خانه ملت انتشار یافته است،‌ اشاره می کند:‌ «او تایید کرد که مسئول زیرساخت‌های فنی و ساخت تجهیزات شنود بوده است و این به آن معناست که ابزارهایی که از آنها برای جاسوسی و هک کردن استفاده می‌شود تحت مدیریت وی طراحی و ساخته شده است. به عبارت بهتر، مسئولیت هک‌ و جاسوسی کردن کاربران برعهده اش است که چنین ابزارهایی را تولید و در اختیار مقام‌های امنیتی و قضایی ایران قرار داده است».

امیر رشیدی با اشاره به اینکه «همه دولت‌ها در دنیا معمولا از چنین ابزارهایی استفاده می‌کنند اما کسی به آنها افتخار نمی‌کند» می افزاید: «نکته بسیار مهم دیگر این است که ما در مورد کشوری صحبت می‌کنیم که هیچ نوع شفافیتی در سیستم قضایی و امنیتی آن وجود ندارد. همچنین در مورد بازه زمانی دولت دوم محمود احمدی‌نژاد صحبت می‌کنیم که می‌دانیم تعداد بسیار زیادی از روزنامه‌نگاران، فعالین و منتقدین سیاسی، حقوق بشری، دانشحویی، زنان و ... بر اساس همین شنودهای و جاسوسی‌هایی که همین ابزارهای ساخته شده توسط آقای جهرمی انجام دادند، بازداشت، زندانی و حتی شکنجه شدند».

وی نتیجه می گیرد:‌ «آقای آذری جهرمی مسئولیت بسیار بالایی در سرکوب جامعه مدنی و سیاسی ایران در سال ۸۸ داشته است».

در این میان،‌ به نوشته خبرگزاری خانه ملت، محمد جواد آذری جهرمی گفت که در دوران فعالیتش «در برابر حقوق قانونی ایستادگی و مقابل بی‌قانونی‌ها ایستادم و امروز محکوم به شکستن حریم خصوصی مردم شده‌ام». اما وی توضیح بیشتری در این موارد نداد.

او پیشتر در توئیتی نوشته بود:‌ «مهندس بودم و هستم، در دفاع از حقوق مردم در هر لباسی. اگر روزی در مجموعه ای بودم برای مردم تلاش کردم نه علیه آنها».

اما وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری توضیحی در این خصوص نداده بود.

به نوشته خانه ملت، محمد جواد آذری جهرمی همچنین گفت که به «خطوط قرمز نظام پایبند»‌است.

پیش از این، الیاس نادران، از نمایندگان سابق مجلس، در توئیتر خود خطاب به حسن روحانی نوشته بود: «با نصب معاون فنی وزارت اطلاعات که وظیفه ذاتی اش، شنود و بگیر و ببند بود، می خواهید فضای مجازی را آزاد کنید؟»

در واکنش به این موضوع،‌ محمد جواد آذری جهرمی هم در توئیتی نوشت:‌«‌وزارت اطلاعات اداره کلی به نام شنود ندارد. امور سیاسی هم در معاونت فنی پیگیری نمی‌شود».

مخالفان محمد جواد آذری جهرمی گفته اند که وی پیش از این، مدیرکل شنود وزارت اطلاعات بوده اما برخی از موافقانش اعلام کردند که او در سال ۸۸ از وزارت اطلاعات خارج شده است. آنها همچنین گفتند که محمد جواد آذری جهرمی در سمت معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فیلترینگ شبکه های اجتماعی با دادستانی درگیر بوده است.

XS
SM
MD
LG