لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

انتقادها از عملکرد «فراکسیون امید»‌ در رای گیری درباره دولت دوازدهم


حبیب الله بیطرف، وزیر پیشنهادی برای وزارت نیزو،‌ نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد.
حبیب الله بیطرف، وزیر پیشنهادی برای وزارت نیزو،‌ نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد.

عملکرد فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس،‌ موسوم به «فراکسیون امید» در جریان رای اعتماد به دولت پیشنهادی حسن روحانی که منجر به عدم رای اعتماد به حبیب‌الله بی‌طرف٬ وزیر اصلاح‌طلب پیشنهادی نیرو شد٬ انتقادها از عملکرد این فراکسیون را افزایش داده است.

وب‌سایت انتخاب روز دوشنبه ۳۰ مرداد، در یادداشتی، فراکسیون امید را به «سوزاندن ریشه اعتماد مردم به جریان اصلاحات» متهم کرد و نتیجه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی حسن روحانی را «حیرت‌آور» دانست.

این وب‌سایت نوشت:‌ «بسیاری از وزرای مورد نقد و اصولگرا که چهره‌های اصلی فراکسیون مستقلین و فراکسیون امید دائما به آنها حمله می‌کردند و کارنامه آن‌ها را زیر سئوال می‌بردند، در جای خود با رای حداکثری باقی ماندند».

انتخاب ضمن انتقاد از «نحوه مدیریت» این فراکسیون نوشت اعتراض‌هایی نسبت به «زد و بندهای» احتمالی این فراکسیون درباره وزرا وجود دارد و اضافه کرد: این «معاملات» باعث شد «بیطرفِ اصلاح‌طلب که رای او تضمین شده بود و ۱۴۴ نفر، برای ادای نطق در موافقت با او ثبت نام کرده بودند رای نیاورد و برخی وزرایی که همواره مورد نقد فراکسیون بودند، آراء بی‌سابقه‌ای آز آن خود کنند که در مجلس اصولگرای قبل موفق به کسب آن نشده بودند».

این وب‌سایت همچنین برخی اعضای فراکسیون امید را متهم کرد که بعد از افزایش انتقادها از عملکردشان «به تقلا افتاده‌اند تا با هزینه از رهبر جریان اصلاحات و سپر کردن او، مانع از ادامه انتقادات شوند».

انتخاب افزود که جریان اصلاحات نیازمند «جدی ...مقابله با رانت خواری و پالایش درونی است.»

حنیف مزروعی، روزنامه نگار مقیم بلژیک، در گفت و گو با رادیو فردا، ضمن اشاره به این موضوع که این اولین بار نیست که «شاهد عملکرد ضعیف و عدم سازماندهی مناسب نمایندگان عضو این فراکسیون در مجلس فعلی هستیم» می‌افزاید: «این فراکسیون در جریان انتخابات هیئت رئیسه امسال نیز دقیقا با همین عدم درک قواعد بازی سیاسی در مجلس و عدم ائتلاف مناسب با فراکسیون‌های دیگر، برخی کرسی‌های هیئت رییسه مجلس را به رقیب خود واگذار کرد و اعضای هیئت رییسه این فراکسیون نیز تاکنون نه تنها به پرسش‌های مطرح شده درمورد عملکرد ضعیف‌شان پاسخ مناسب نداده‌اند که مسائل را به نقطه دیگری حواله کرده اند».

در این میان، صادق زیباکلام، فعال و تحلیلگر سیاسی، نیز در گفت‌وگو با انتخاب، با انتقاد از آنچه عملکرد «ناامیدکننده» فراکسیون امید نامید٬ خواستار بررسی علت این عملکرد شد و گفت: «از این مسئله نمی‌توان غافل شد که در این مجلس با حضور پرشمار اصلاح‌طلبان که نماینده ملت هستند، وزیر اصلاح‌طلب رای نیاورد و در مقابل، وزرای اصولگرا رای بیاورند».

وی افزود: «وقتی {اعضای شورای نگهبان} می‌آیند و نامزدهای شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب را رد می‌کنند، خب حاصلش می‌شود مجلسی که با وجود حضور فراکسیون امید٬ حبیب‌الله بی‌طرف رای اعتماد نمی‌گیرد».

این استاد دانشگاه اضافه کرد: «رهبری اصلاح‌طلبان، چه درون مجلس، چه بیرون آن باید با رانت‌ها برخورد بکنند. چرا که شما از اعتبار مردم یک بار می‌توانید استفاده کنید. اگر مردم در انتخابات ۹۸ نیایند پای صندوق رای، و بگویند ما یک بار گول خوردیم و دیگر به لیست امید رای نمی‌دهیم ، آنوقت چه می‌خواهیم بکنیم؟»

محمتقی فاضل میبدی، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نیز از اینکه «بیطرف که اصلاح‌طلب است و سابقه وزارت داشته٬ با دو سخنرانی مخالف رای نیاورد و وزیر دیگری که هزاران حرف و حدیث در مورد او وجود داشت، رای بسیار بالایی کسب» کند٬ انتقاد کرد.

وی با اعلام اینکه «اگر در چهار سال آینده٬ ضربه‌ای بخوریم، از مجلس می‌خوریم» ‌اضافه کرد: «لیستی که {اصلاح‌طلبان} در این دوره برای مجلس ارائه کردند، لیست عقلانی نبود و بیشتر احساساتی بود».

آقای میبدی گفت:‌‌ «متاسفانه افرادی برای حضور در لیست امید انتخاب شدند که اگر شاید سراغ برخی از اصولگرایان معتدل می‌رفتیم، بهتر بود. برخی از این آقایان، بیشتر از اینکه دنبال اصلاح‌طلبی باشند، دنبال منافع خود هستند».

قاسم میرزایی نیکو، نماینده اصلاح طلب مجلس، هم در گفت‌و‌گو با روزنامه جهان صنعت خواستار افشای اسامی افرادی لیست امید که باعث رای نیاوردن بیطرف شدند٬ شد.

این در حالی است که بهرام پارسایی٬ سخنگوی فراکسیون امید مجلس،‌ گفت که این فراکسیون مقابل مطالبات رای دهندگان٬ «کوتاهی» نکرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای پارسایی٬ حبیب الله بیطرف را متهم کرد که «در کمیسیون‌های تخصصی برای دفاع از برنامه‌های خود حضور پیدا نکرد و در لابی‌ها حضور نداشت».

در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی٬ در حالی که ۱۴۲ تن از نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان موافق برای دفاع از برنامه‌های آقای بیطرف٬ وزیر پیشنهادی نیرو ثبت نام کرده‌ بودند، او در رای گیری تنها ۱۳۳ رای موافق آورد.

حنیف مزروعی درباره رای نیاوردن وزیر پیشنهادی نیرو اشاره می‌کند: «این اتفاق حاصل دو فرایند در مجلس بوده است؛ اول، عملکرد بسیار نامناسب فراکسیون امید که در ائتلاف با حامیان لاریجانی در مجلس به نوعی از آنها رکب خورده و در حالی که فراکسیون امید به وزیران نزدیک به لاریجانی رای دادند اما آنان از رای دادن به بیطرف خودداری کردند».

او اضافه می‌کند: «فرایند دوم نیز برمی‌گردد به مسائل قومی و منطقه‌ای و همچنین مسائل مربوط به انتقال آب که نمایندگان مناطقی که در دوره وزارت گذشته آقای بی‌طرف از عملکرد وی در منطقه‌شان ناراضی بودند و یا وزارت وی را خطری با منافع حوزه انتخابیه‌شان می‌دانستند نیز به وی رای منفی دادند».

وب‌سایت اصولگرای الف هم در این مورد نوشت: این «بدان معناست که برخی موافقانی که می‌خواستند در حمایت از وی صحبت کنند حتی به او رای هم ندادند».

در حالی که برخی از کارشناسان، اصلاح‌طلب بودن بیطرف را علت اصلی نگرانی برخی اعضای لیست امید در حمایت از وی و نیز «کم‌کاری» این فراکسیون می‌دانند٬ شماری از چهره‌های سیاسی از جمله پروانه مافی٬ نماینده تهران در مجلس و محمدرضا پورابراهیمی٬ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نظر دیگری دارند.

آنها رای نیاوردن وزیر پیشنهادی نیرو را «کاملا قومی و استانی» می‌دانند و عملکرد قبلی وی در زمینه سدسازی را علت مخالفت نمایندگان استان‌های جنوب و نیز خوزستان با وی عنوان می‌کنند.

XS
SM
MD
LG