لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۲

بریتانیا: پرونده نازنین زاغری در گفت‌وگوی بوریس جانسون با مقام‌های ایران مطرح شد


نازنین زاغری، یکی از شهروندان ایرانی - بریتانیایی زندانی در ایران است.
نازنین زاغری، یکی از شهروندان ایرانی - بریتانیایی زندانی در ایران است.

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که بوریس جانسون، وزیر خارجه این کشور، در مذاکره با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، موضوع شهروندان ایرانی – بریتانیایی زندانی، از جمله نازنین زاغری، را با وی در میان گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه بریتانیا در مذاکرات خود با رئیس‌جمهوری ایران در مورد شهروندان ایرانی – بریتانیایی زندانی،‌ به موضوع نازنین زاغری هم اشاره کرد.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد تامسون رویترز، سال گذشته هنگام بازگشت از ایران به بریتانیا در فرودگاه بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد.

دیگر زندانی دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی، کمال فروغی، ۷۷ ساله است که از هفت سال پیش در ایران به اتهام «جاسوسی» زندانی است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به نوشته این بیانیه، حسن روحانی و بوریس جانسون در جریان مذاکره‌ای که نزدیک به یک ساعت طول کشید «بی‌پرده سخن گفتند».

این بیانیه بدون اشاره به جزئیات تأکید کرد که «دو طرف در زمینه لزوم پیشرفت در همه زمینه‌ها با یکدیگر اتفاق نظر داشتند».

در همین حال، ‌تلویزیون دولتی ایران گفت که بوریس جانسون و حسن روحانی در مورد مناسبات دوجانبه، برجام و تحولات منطقه»‌ گفت‌وگو کردند.

روزنامه‌ گاردین، چاپ بریتانیا، هم روز یکشنبه گزارش داد در بیانیه کوتاهی که پس از دیدار بوریس جانسون و حسن روحانی منتشر شد به جزییاتی درباره ایجاد محدودیت‌هایی توسط بریتانیا و آمریکا برای بانکداری ایران و نگرانی بریتانیا از وضعیت شهروندان دو تابعیتی زندانی در ایران در این گفت‌وگوها اشاره شده است.

بوریس جانسون روز شنبه ۱۸ آذر به تهران سفر کرد و یک روز بعد به لندن بازگشت. او در این سفر دو روزه، علاوه بر حسن روحانی، با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، علی لاریجانی، رئیس‌مجلس، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت‌ ملی و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۲۰ آذر، با اشاره به سفر بوریس جانسون به تهران گفت: «خانم زاغری ایرانی است و از نظر سیستم قضایی ما محکوم شده‌است و دوران محکومیت خود را طی می‌کند».

وی اضافه کرد: «وزیر امور خارجه (ایران) در جریان گفت‌وگوها اعلام کرد که با توجه به مسائل انسان‌دوستانه، موضوع این خانم را با مقامات ایرانی مطرح می‌کند ولی این یک موضوع قضایی است».

در این میان، بر اساس گزارش‌ها، بوریس جانسون روز یکشنبه ۱۹ آذر، با خانواده نازنین زاغری که ۲۱ ماه است در ایران زندانی است، ملاقاتی ۴۵ دقیقه‌ای داشت.

در همین حال، خبرگزاری فارس روز یکشنبه به نقل از موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران، با تکذیب خبر دادگاه جدید برای خانم زاغری، گفت « این احتمال وجود دارد که در آینده تخلفی سر بزند یا اینکه جرم جدید از آنها کشف بشود که نیاز به تشکیل دادگاه باشد».

بر اساس گزارش‌ها، قرار بود خانم زاغری روز یکشنبه دوباره محاکمه شود.

در این میان، ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری، در مصاحبه ای با شکبه تلویزیونی «اسکای»‌ با اعلام اینکه محاکمه وی لغو شده است، گفت که خیلی «خوشبین»‌ است و امیدوار است که نازنین زاغری تا پیش از عید کریسمس سال جاری به خانه بازگردد.

با این همه، آقای رتکلیف گفت که هنوز امکان دارد که پیش از بازگشت همسرش به خانه اتفاقاتی روی دهد ولی اکنون بیش از گذشته، امیدوار است.

XS
SM
MD
LG