لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۲

مدیرعامل منطقه آزاد قشم: تاسیس یک خط هوایی جدید در ایران با هواپیمای کانادایی 


بمباردیه سی‌اس ۱۰۰
بمباردیه سی‌اس ۱۰۰

مدیرعامل منطقه آزاد قشم می‌گوید قرار است یک شرکت هواپیمایی جدید در منطقه قشم، ۱۰ فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی بمباردیه کانادا بخرد.

محمدرضا مومنی مدیرعامل منطقه آزاد قشم از خرید ۱۰ فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی بمباردیه کانادا خبر داده و گفته است: «دولت این کشور ۱۰۰میلیون دلار برای فاینانس این هواپیما‌ها در اختیار کمپانی بمباردیه اختصاص خواهد داد تا بتواند ۸۰ درصد این قرارداد را فاینانس کند.»

وی با اشاره به تاسیس یک شرکت هواپیمایی جدید در منطقه آزاد قشم، گفته است: «برای تاسیس یک شرکت هواپیمایی به نام «فلای‌قشم» اقدام کرده‌ایم و در مراحل اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم. مذاکرات ما با بمباردیه کانادا برای ورود هواپیما تقریبا قطعی شده است. این قرارداد برای خرید ۱۰ هواپیمای بدنه متوسط خواهد بود. در فاز اول قرار است ۵ فروند هواپیما را تحویل بگیریم و سپس پس از اخذ مجوز و ایجاد ظرفیت‌های لازم ۵ فروند دیگر را نیز تحویل خواهیم گرفت. همه تلاش خود را برای ورود این ۵ فروند هواپیما تا پایان سال جاری انجام خواهیم داد.»

هنوز ابراز نظری از مقامات کانادایی در این مورد منتشر نشده است.

شرکت هواپیمایی بمباردیه پس از توافق هسته‌ای سعی فراوانی در فروش هواپیما به ایران داشت اما شرکت‌های بزرگ ایرانی همکاری با ایرباس و بوئینگ را در گام اول و همکاری با میتسوبیشی از ژاپن و امبرائر از برزیل را در گام دوم به شرکت بمباردیه کانادا ترجیح داده‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین نیاز‌های صنعت هوایی ایران به هواپیماهایی با ظرفیت سرنشین ۸۰ تا ۱۴۰ نفر باز می‌گردد. هم‌اکنون سه هواپیمای فوکر ۱۰۰، بی‌ای‌ئی ۱۴۶ و مک‌دانل داگلاس ام‌دی-۸۰ در خطوط هوایی ایران نیاز هواپیماهای ۸۰ تا ۱۴۰ نفره را تامین می‌کنند.

هواپیماهای ساخت شرکت بمباردیه کانادا هم درست در این بخش از بازار تولید می‌شوند. اما فعلا مدل‌های تولیدی این شرکت از رقبای ژاپنی و برزیلی خود عقب افتاده‌اند.

شرکت بمباردیه به تازگی سری جدید هواپیماهای خود با نام سری سی را معرفی کرده است. مدل سی‌اس ۱۰۰ این شرکت ۱۰۸ نفره و مدل سی‌اس ۳۰۰ هم ۱۳۰ نفر ظرفیت دارند. میزان پیمایش این مدل از هواپیما‌ها هم حدود شش هزار کیلومتر است. این برد برای پوشش تمام مسیرهای داخلی در ایران و کشورهای همسایه ایران مناسب است و حتی می‌تواند برخی مسیرهای کم مسافر در اروپا را هم پوشش دهد. موتور این هواپیما توسط شرکت پرت‌ اند‌ ویتنی آمریکا تولید می‌شود. این شرکت یکی از قوی‌ترین سازندگان موتورهای توربوجت دنیاست. در هواپیمای سری سی شرکت بمباردیه در قسمت‌های قطعات سیستم ارابه فرود از محصول شرکت لیبهر آلمان، در بخش واحد قدرت کمکی از محصول شرکت هانی‌ول آمریکا و در بخش کنترل و هدایت از محصول شرکت راک ول کولینز آمریکا استفاده شده است.

دیگر مدل این شرکت کانادایی با نام سی‌آرجی ۷۰۰، ۹۰۰ و ۱۰۰۰ می‌تواند گزینه خوبی برای صنعت هوایی ایران و همچنین جایگزین شدن با مدل‌های فوکر ۱۰۰ باشد. این مدل‌ها به تریتب ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ نفر ظرفیت و به ترتیب ۲۴، ۳۸ و ۴۶ میلیون دلار قیمت دارند. بیشترین سرعت این هواپیما حدود ۹۰۰ کیلومتر در ساعت است و می‌تواند برای پوشش مسیر‌های مراکز استان‌های ایران گزینه مناسبی باشد.

در بخش هواپیماهای۵۰ نفره که نیاز فرودگاه‌های درجه دو و کوچک ایران است، شرکت کانادایی بمباردیه، مدل سی‌آرجی ۱۰۰/۲۰۰ را تولید می‌کند. این هواپیمای۵۰ نفره کانادایی ۲۴ میلیون دلار قیمت و ۸۶۰ کیلومتر در ساعت نیز سرعت دارد.

شرکت فلای‌قشم قصد دارد هواپیماهای سری سی این شرکت را خریداری کند.

از سوی دیگر شرکت هواپیمایی قشم‌ایر با شرکت بوئینگ بر سر خرید ۱۰ فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس به تفاهم رسیده است.

براساس برخی تحلیل‌ها بهترین گزینه برای تأمین نیاز ایران برای هواپیماهایی با ظرفیت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ صندلی، بویینگ ۷۳۷ است که از آن به عنوان امن‌ترین جت مسافربری جهان نام برده می‌شود. این هواپیما در تیپ‌های مختلف از ۱۲۰ تا ۲۴۰ نفر ظرفیت دارد.

شرکت بمباردیه در چند سال اخیر امید داشت با ورود سری سی از محصولات خود بتواند مشتریان زیادی جذب کند اما کارایی بالای سری ۷۳۷ بویینگ و سری ۳۲۰ ایرباس در کنار موفقیت شرکت امبرائر برزیل در فروش سری جدید‌ ای، شرکت بمباردیه کانادا را با بحران کمبود مشتری روبرو کرده است. با اینکه سری سی بمباردیه از نظر فنی هواپیمای بسیار خوبی محسوب می‌شود اما خریداران در ایران به دلیل مشکلات سیاسی با کانادا ریسک خرید هواپیما از این شرکت را بالا ارزیابی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG