لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

قاسمی: تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران محکوم است


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، تمدید مأموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق‌ بشر ایران را «غیرضروری»٬ «غیرحرفه‌ای» و «فاقد مشروعیت» خواند و آن را محکوم کرد.

آقای قاسمی روز یکشنبه ۵ فروردین گفت: «از نظر ما، تمدید یک‌ساله مأموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران فاقد وجاهت و پشتوانه حرفه‌ای است و اقدامی غیرضروری بود».

سخنگوی وزارت خارجه ایران تمدید مأموریت این گزارشگر را «صرفا با اتکا به آرای یک بلوک سیاسی خاص و تعدادی از کشورهای منطقه که خود در شمار ناقضین اساسی حقوق بشر در سطح جهان و منطقه هستند» توصیف کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل دو روز پیش با ۲۱ رأی موافق به تمدید مأموریت گزارشگر ویژه این نهاد برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران رأی داد. در این رأی‌گیری ۱۹ کشور رأی ممتنع و ۷ کشور رأی مخالف دادند.

چین، عراق، پاکستان، کوبا، عراق، قرقیزستان و بروندی هفت کشوری بودند که به قطعنامه تمدید مأموریت گزارشگر ویژه رأی مخالف دادند.

رأی‌گیری روز جمعه در پی درگذشت عاصمه جهانگیر٬ گزارشگر پیشین، برگزار شد اما هنوز جایگزینی برای او تعیین نشده است.

عاصمه جهانگیر و احمد شهید، دو گزارشگری که از سوی سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران تعیین شده بودند، هر دو در گزارش‌های متعدد خود از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده بودند.

خانم جهانگیر در شهریور ۱۳۹۶ در نخستین گزارش خود اعلام کرد که بهبود خاصی در کارنامه حقوق بشر ایران حاصل نشده‌ و محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی در ایران همچنان ادامه دارد.

او همچنین در گزارشی دیگر گفته بود که جمهوری اسلامی علی‌رغم وعده‌هایی که برای انجام اصلاحات داده همچنان ضمن نقض حق آزادی بیان، به بازداشت فعالان و مخالفان سیاسی مبادرت می‌کند و آنها را تحت شکنجه قرار می‌دهد.

خبرگزاری رویترز سه هفته پس از درگذشت عاصمه جهانگیر٬ به نقل از دیپلمات‌ها خبر داد که آخرین گزارش او برای ارائه به شورای حقوق بشر سازمان ملل آماده شده است. بنابر همین گزارش، خانم جهانگیر در این گزارش به اعتراض‌های سراسری دی‌ماه در ایران پرداخته و خواستار تحقیقات مستقل در رابطه با سرکوب‌ها و جان باختن معترضان در بازداشتگاه شده است.

به گزارش رویترز، او همچنین تأکید کرده است که در مقایسه با زمانی که گزارش قبلی‌اش درباره ایران را تهیه می‌کرد، شرایط فعلی حقوق بشر در ایران «نگران‌کننده‌تر» شده است. در پی اعتراض‌های سراسری در ایران در دی‌ماه گذشته، خانم جهانگیر در مصاحبه با رادیو فردا ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت‌شدگان خواستار تحقیقات در این باره شده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره به گزارش‌های حقوق بشری تاخته و گفته‌اند که «قدرت‌های سیاسی و دشمنان» در تهیه و انتشار این گزارش‌ها دست دارند.

از سال ۲۰۱۱ که سازمان ملل برای نخستین بار احمد شهید را به عنوان گزارشگر در امور حقوق بشری در ایران تعیین کرد٬ تاکنون تهران هرگز به یک گزارشگر حقوق بشری اجازه سفر به کشور را نداده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا / ب.ب / ج
XS
SM
MD
LG