لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

حادثه نشت گاز کلر در دزفول ۴۷۵ تن را مسموم کرد


رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول روز یکشنبه ۲۲ مرداد گفت که به دلیل نشت گاز کلر در حادثه شنبه شب در این شهر ۴۷۵ تن دچار مشکل تنفسی و مسمومیت ناشی از استنشاق گاز کلر شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، یوسف پریدار اشاره کرد که ۳۲۰ تن از مصدومان در بیمارستان‌های دزفول تحت درمان قرار گرفتند و دیگران در سایر مراکز درمانی این شهرستان مداوا شدند.

وی افزود که بیشتر این افراد «مشکل جزیی تنفسی» داشتند که در همان دقایق اولیه مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت درمان قرار گرفتند و مرخص شدند.

با این همه، بر اساس این گزارش، حدود ۴۰ تن از مصدومان همچنان در بیمارستان دزفول تحت مداوا هستند.

در این میان، برخی گزارش‌ها حاکی از مرگ یک مرد ۵۰ ساله در دزفول است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این مورد گفت که اظهار نظر درباره علت دقیق مرگ این فرد نیازمند کالبد شکافی است و نمی توان بدون بررسی پزشکی، استنشاق گاز کلر را علت مرگ وی اعلام کرد.

احمد قهرمانی، دادستان عمومی و انقلاب دزفول، هم به ایرنا گفت که علت مرگ این مرد ۵۰ ساله در دست پیگیری است.

به نوشته ایرنا، نشت گاز کلر از انباری متروکه، متعلق به شرکت سهامی آبیاری خام دزفول، در اطراف میدان رودبند این شهرستان در شنبه شب موجب بروز مشکل تنفسی برای صدها تن از مردم شد.

در گزارش این خبرگزاری و سایر رسانه‌های ایران به این موضوع اشاره نشده است که سیلندرهای گاز کلر به چه علت در این «انبار متروکه» باقی مانده بودند.

به نوشته رسانه‌ها،‌ عملیات مهار آلودگی ناشی از انتشار گاز کلر در دزفول به دست نیروهای امدادی و آتش نشانی بیش از چهار ساعت به طول انجامید و سیلندرهای گاز کلر صبح روز یکشنبه ار محل حادثه تخلیه شدند.

در این میان، دادستان عمومی و انقلاب دزفول، ‌خبر داد که حادثه نشت گاز کلر در دزفول در دستگاه قضایی در دست بررسی و پیگیری است و پرونده ای در این ارتباط تشکیل شده است.

احمد قهرمانی به ایرنا گفت: طبق شواهد و فرضیه اولیه و با توجه به اینکه شیر سیلندر گاز کلر مفقود شده است،‌ احتمال می رود «فردی به قصد سرقت اقدام به خارج کردن شیر سیلندر کرده باشد که این امر موجب نشت گاز و ایجاد مشکل برای شهروندان شده است» .

حبیب اله آصفی،‌فرماندار دزفول،‌هم در این مورد به ایرنا گفت: «طبق بررسی اولیه، این حادثه به علت دست کاری یک فرد جهت سرقت شیر سیلندر گاز کلر در انبار تاسیسات شرکت سهامی آبیاری قدیم دزفول رخ داده و فرد سارق قصد سرقت شیر سیلندر گاز کلر را داشته که به علت نشت گاز فرار کرده است و این وضع، باعث نشت گاز در بخش وسیعی از منطقه شد.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحسین معظم فر، مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول، ضمن درخواست برای فراهم کردن تجهیزات مدرن برای نیروهای آتش‌نشانی گفت: این نیروها «برای کنترل نشت گاز، به دستگاه تنفسی، لباس مخصوص گازهای سمی و دوره‌های تخصصی نیاز دارند که هیچ کدام از این موارد در حادثه دیشب وجود نداشت در حالی که اگر این امکانات فراهم بود نیروهای آتش‌‌نشان در زمان کمتری منشاء آلودگی را کنترل کرده و افراد کمتری دچار آسیب می‌شدند».

بر اساس گزارش‌ها،‌ ۹ تن از نیروهای آتش‌نشانی در جریان تلاش برای مهار آلودگی ناشی از نشت گاز کلر مصدوم شده بودند.

XS
SM
MD
LG