لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

آموزش هشت هزار معلم ابتدایی برای «اقامه نماز با کیفیت در مدارس»


علی باقرزاده٬ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، خواستار شکل‌گرفتن فرهنگ نماز در خانواده‌ها شده است
علی باقرزاده٬ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، خواستار شکل‌گرفتن فرهنگ نماز در خانواده‌ها شده است

دو مقام مسئول در آموزش و پرورش و سازمان مدارس از آموزش هشت هزار معلم ابتدایی برای اقامه نماز «با کیفیت» در مدرسه‌ها و ابلاغ دستورالعملی به مدارس غیردولتی برای صرف ۱۵ درصد شهریه دریافتی از والدین برای فعالیت‌های فرهنگی از جمله اقامه نماز خبر داده‌اند.

این مطالب در جلسه فصلی ستاد اقامه نماز آموزش و پرورش مطرح شده است و افرادی چون محسن قرائتی٬ رئیس ستاد اقامه نماز، و محمدحسن رضایی٬ مشاور رئیس جمهور در امور نماز، در آن شرکت داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران٬ در این جلسه٬ بر ایجاد آنچه «نظام پایش و رصد اقامه نماز در مدارس از ابتدای سال ۹۷» نامیده شده٬ تأکید شده است.

علیرضا کاظمی٬ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در این جلسه٬ از آموزش هشت هزار معلم ابتدایی برای اقامه «نماز با کیفیت» در مدارس خبر داده است.

او گفته است که «جشن تکلیف ویژه پسران در حضور» رهبر جمهوری اسلامی و رصد سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای «در مورد نماز از اجلاس ۲۶ گانه نماز»، از جمله اقدامات معاونت پرورشی و فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ نماز است.

مجتبی زینی‌وند٬ رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، نیز از ابلاغ دستورالعمل «نظارت جامعه بر فعالیت‌های فرهنگی در مدارس غیردولتی» خبر داده است.

به گفته وی٬ «از اول بهمن ۹۶ این دستورالعمل اجرایی شده و براساس آن مدارس موظفند ۱۵ درصد شهریه دریافتی از والدین را صرف فعالیت‌های فرهنگی از جمله اقامه نماز کنند و بخشی از امتیاز مدارس نیز به انجام این فریضه دینی اختصاص دارد».

علی باقرزاده٬ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، هم خواستار شکل‌گرفتن فرهنگ نماز در خانواده‌ها شده و گفته است که «ممکن نیست دانش‌آموزی درخانواده‌ای اهل نماز باشد، اما نمازش را در مدرسه نخواند».

وی اضافه کرد که نماز در مدارس٬ «باید در متن برنامه‌ها باشد و نه در کنار برنامه‌ها، زیرا هدف تعلیم و تربیت، پرورش عبد صالح است و رکن اساسی آن، عبودیت و بالاترین مرتبه عبودیت، نماز است».

وزیر آموزش و پرورش دولت حسن روحانی نیز روز شنبه ۲۶ اسفند، در جمع اعضای ستاد اقامه نماز گفت که «در دنیای آشفته امروز، نماز٬ ناجی دانش‌آموزان از آسیب‌های اجتماعی است».

محمد بطحایی اضافه کرد:‌ «تنها چیزی که می‌تواند ناجی جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان از اضطراب و آسیب‌های اجتماعی شود، نماز است؛ بنابراین اقامه نماز در مدارس بیش از پیش ضروری است».

وی با اعلام خبر ایجاد یک «نظام رصد و پایش برای اقامه نماز در مدارس» تا ۲۰ روز آینده٬ افزود که باید «از طریق این نظام، روند اجرایی نماز در مدارس دائماً رصد و میزان پیشرفت و یا عدم پیشرفت اقامه این فریضه الهی ثبت شود و مدیران مربوطه نسبت به رفع موانع اقدام کنند».
پیش از وی نیز مدیرکل «قرآن، عترت و نماز» وزارت آموزش و پرورش گفته بود که از سال تحصیلی جدید٬ «نیم ساعت به برگزاری نماز جماعت در مدارس اختصاص پیدا کرده است.»

محمدرضا مسیب‌زاده افزوده بود که این نیم ساعت٬ «در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده شده است».

در این میان،‌ گنجاندن نماز در برنامه درسی دانش‌آموزان و تاکیدهای مکرر مقام‌های آموزش و پرورش بر ضرورت اقامه نماز در مدارس٬ انتقادهایی را در شبکه‌های اجتماعی متوجه دولت حسن روحانی کرده است.

خبرگزاری‌های ایسنا و فارس/ب.ب/ب.ک
XS
SM
MD
LG