لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

روایت اژه‌ای از تصمیم شورای عالی امنیت ملی؛ «قرار شد حصر باقی بماند»


غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه، با اذعان به حضور نداشتن در جلسه شورای عالی امنیت ملی در موضوع حصر گفته است که بر اساس شنیده‌هایش تصمیم شورا بر باقی بودن حصر بوده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای اژه‌ای در نشست خبری روز یکشنبه ۱۲ شهریور خود مدعی شد که «شنیده‌ام که در جلسه اخیر این موضوع جزو دستور جلسه شورا نبوده اما مطرح می‌شود و باز قرار می شود حصر همچنان باقی بماند».

مرجع قانونی بازداشت خانگی مهدی کروبی و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸،‌ در سال‌های اخیر به چالشی بین دولت و قوه تبدیل شده است.

مسئولان قوه قضائیه می‌گویند که حصر این سه تن با مصوبه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است اما حسن روحانی، رئیس‌جمهور و رئیس این شورا، وجود چنین مصوبه‌ای را رد می‌کند.

با این همه،‌ سخنگوی قوه قضائیه روز یکشنبه گفت که «مصوبه ۵۴۴ شورای عالی امنیت ملی حصر را تصویب کرد و در این مصوبه تصریح شد که وزارت اطلاعات زیر نظر قوه قضائیه اقداماتی را در رابطه با محصوران داشته باشد».

مهدی کروبی، ‌میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از بهمن سال ۸۹ تاکنون در حصر خانگی به سر می‌برند.

پیش از سخنان سخنگوی قوه قضائیه در مورد تصمیم شورای عالی امنیت ملی ایران با ادامه حصر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز هفتم شهریور از طرح مباحثی درباره حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در شورای عالی امنیت ملی خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او ابراز امیدواری کرده بود که با خروج نیروهای امنیتی «گام‌های بعدی» هم برداشته خواهد شد.

آقای نوبخت بدون اشاره به این «گام‌ها» درباره اعتصاب غذای مهدی کروبی و خروج نیروهای امنیتی از خانه او گفته بود:‌ «درباره خروج نیروهای امنیتی وزیر اطلاعات گزارشی داد که این اتفاق افتاده است».

خروج مأموران امنیتی از محل حصر مهدی کروبی یکی از دو خواسته او در زمان اعتصاب غذا بود و گرچه فرزند آقای کروبی از موافقت مسئولان مربوطه با این امر خبر داده بوده اما غلامحسین محسنی اژه‌ای دو هفته پیش این موضوع را «دروغ محض» خواند.

در این زمینه آقای اژه‌ای در نشست مطبوعاتی روز یکشنبه درباره خروج نیروهای امنیتی از منزل مهدی کروبی گفت که «از سوی خانواده آقای کروبی گفته شد افرادی که به خانه رفت و آمد می‌کنند با حضور افرادی که برای امنیت مسئله در طبقه پایین مستقر هستند، ناراحتند. گفتم الزامی ندارد که حتماً داخل خانه باشند. الان هم می‌گویم که اینها با شرط آقای کروبی از خانه خارج نشدند بلکه یک درخواست بود که بررسی و موافقت شد و افراد چهارشنبه هفته قبل از خانه خارج شدند».

او افزود:‌ «تعهدی از خانواده ایشان گرفته شد که تأمین این مسائل با خود شماست و اگر در منزل اتفاقی پیش آمد، با خود شماست. در بیرون از خانه امکانی فراهم شده و همین نیروها امنیت را فراهم می‌کنند».

در هفته‌های اخیر، به دنبال انتشار اخبار در مورد وضعیت نامناسب جسمی آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد، درخواست‌های زیادی در مورد رفع حصر خانگی این سه تن،‌ از سوی شماری از چهر های سیاسی و مذهبی و همچنین در شبکه های اجتماعی مطرح شده است.

از جمله کسانی که خواستار پایان حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد شده اند،‌ محمد خاتمی، ‌رئیس جمهوری پیشین ایران، بوده است.

با این همه،‌ سخنگوی قوه قضائیه روز یکشنبه گفت: «اینکه افرادی تصور کنند اکنون با فضاسازی و جوسازی، مصوبه شورای عالی امنیت ملی باطل می شود، سخت در اشتباه هستند زیرا شورای عالی امنیت ملی نه آن موقع ونه الان با فضاسازی تصمیم نمی‌گیرد و قوه قضائیه هم همین طور است و چه بسا در قضایای مشابه، فضاسازی‌ها کار را بدتر کرده است».

غلامحسین محسنی اژه ای همچنین گفت:‌ «اگر روزی هم مصوبه شورای عالی امنیت ملی نباشد، قوه قضائیه کار خود را انجام می‌دهد».

XS
SM
MD
LG