لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

اکران فیلم «عصبانی نیستم» با وجود صدور مجوز نمایش لغو شد


سخنگوی شورای صنفی نمایش، هفته قبل نمایش این فیلم را قطعی دانسته بود.
سخنگوی شورای صنفی نمایش، هفته قبل نمایش این فیلم را قطعی دانسته بود.

شورای صنفی نمایش اعلام کرد که نمایش فیلم «عصبانی نیستم» به زمان نامعلومی موکول شده است. این شورا پیشتر اعلام کرده بود فیلم «عصبانی نیستم» از روز چهارشنبه ۲۹ آذر، در سینماهای ایران اکران می‌شود.

شورای صنفی نمایش، نهاد برنامه ریز و ناظر بر اکران فیلم‌ها در ایران است که زیر نظر سازمان سینمایی وزارت ارشاد فعالیت می‌کند.

غلامرضا فرجی، سخنگوی این شورا، روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری فارس، «تراکم فیلم‌های در حال نمایش» را دلیل اکران نشدن فیلم «عصبانی نیستم» اعلام کرد. این در حالی است که او یک هفته پیش نمایش این فیلم را قطعی دانسته بود.

فیلم «عصبانی نیستم» از آثار بحث انگیز سال‌های اخیر سینمای ایران است که از زمان ساخت تاکنون برای گرفتن پروانه نمایش با مشکلاتی روبرو بوده است. این فیلم در سال ۱۳۹۲ به کارگردانی رضا درمیشیان و با بازی نوید محمدزاده و باران کوثری ساخته شد.

این فیلم، داستان دانشجوی ستاره‌داری است که از دانشگاه اخراج شده و به دنبال پیدا کردن شغلی مناسب جهت راضی کردن پدر دختر مورد علاقه‌اش برای موافقت با ازدواج آنهاست.

در نسخه اولیه این فیلم که در جشنواره فیلم فجر سال ۹۲ به نمایش درآمد، در کنار خط اصلی قصه،‌ اشاراتی هم نسبت به وعده‌های محمود احمدی‌نژاد در طول سال‌های ریاست جمهوری اش،‌ وضعیت دانشجویان اخراجی و برخی حوادث سیاسی این سال‌ها ‌شده بود. از آن زمان،‌ مخالفت‌هایی نسبت به مضمون آن به‌ویژه از سوی چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان بیان شد. آنها این فیلم را در راستای حمایت از آنچه «فتنه» می‌خوانند ارزیابی می‌کنند و مخالف اکران آن هستند. همین مخالفت‌ها باعث کنار گذاشته شدن این فیلم از داوری‌ها در جشنواره فجر سال ۹۲ و تعویق چند باره اکران آن تاکنون شد.

تابستان امسال، رضا صالحی امیری، وزیر پیشین ارشاد ایران از سازمان سینمایی ایران خواست تا تکلیف برخی فیلم‌های توقیفی سال‌های اخیر را مشخص کند. پس از این دستور، ابراهیم داروغه زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، روز ۲۴ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما،‌وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، اعلام کرد که ۱۲ فیلم توقیف شده در کمیته‌ای که به دستور وزیر ارشاد تشکیل شده بود، بررسی شدند و از میان آنها، کارگردانان و تهیه‌کنندگان پنج فیلم، اصلاحات پیشنهادی این کمیته را پذیرفتند. «عصبانی نیستم» از جمله فیلم‌هایی بود که به گفته آقای داروغه زاده، پس از اعمال تغییراتی اجازه نمایش گرفته بود.

باوجود صدور مجوز نمایش فیلم «عصبانی نیستم»، همچنان مخالفت‌هایی با اکران آن ابراز شد. از جمله نصرالله پژمان فر، از نمایندگان اصولگرای مجلس، یک هفته پیش در گفت‌وگویی از قول عباس صالحی، وزیر ارشاد، خبر داد که این فیلم اکران نخواهد شد. با آنکه این صحبت‌ها از سوی وزارت ارشاد تکذیب شد اما با نزدیک شدن به زمان نمایش این فیلم، شدت مخالفت‌ها افزایش یافت. از جمله بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق روز یکشنبه ۲۶ آذر، در نامه‌ای به وزارت ارشاد هشدار داد که در صورت اکران فیلم «سیلی می‌خورد».

موضوع عقب نشینی وزارت ارشاد از مجوزهای صادر شده‌اش، یکی از اصلی‌ترن موارد انتقاد سال‌های اخیر هنرمندان عرصه‌های مختلف از دولت حسن روحانی بوده است. عباس صالحی، وزیر ارشاد دولت دوم آقای روحانی، دفاع از مجوزهای وزارت ارشاد را از برنامه‌هایش هنگام گرفتن رای اعتماد اعلام کرده بود.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG