لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

«ساخت‌وساز ارتش و نیروی انتظامی» عامل تشدید سیل در شیراز اعلام شد


وقوع سیل در محدوده «دروازه قرآن» حدود ۲۰۰ خودرو را با خود برد.
وقوع سیل در محدوده «دروازه قرآن» حدود ۲۰۰ خودرو را با خود برد.

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی اعلام کرد که ساخت مجتمع نیروی انتظامی در بالادست «دروازه قرآن» و همچنین ساخت خاکریزی توسط ارتش، از جمله دلایل افزایش قدرت سیل در شهر شیراز بوده است.

کمیته «حقیقت‌یاب» شورای شهر شیراز در گزارش خود درباره دلایل حادثه سیل اعلام کرده بود که در ۳۰ سال گذشته حدود ۱۳۰ هکتار «عوارض انسان ساخت» در حوضچه آبریز «دروازه قرآن» ساخته شده که باعث «جلوگیری از نفوذ آب به زمین و تشدید روان آب و سیل» شده‌اند.

در همین حال خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه ۲۶ فروردین در گزارش خود اعلام کرد که یکی از «مهم‌ترین» این ساخت‌وسازها، مجتمع رفاهی «زمرد» متعلق به نیروی انتظامی است.

به گفته این خبرگزاری، نیروی انتظامی در کنار دریچه آبی که برای تخلیه آب بالادست استفاده می‌شود، دو کانکس قرار داده در حالی که باید در این نقطه همواره یک بیل مکانیکی قرار داشته باشد و مانع از بستن شدن دریچه در مواقعی مانند سیل شود.

بر اساس این گزارش، خاکریز مشهور به «خاکریز» ارتش نیز باعث انباشته شدن آب و شدت گرفتن سیل شده است.

به گفته این خبرگزاری، در جاده بالادست «دروازه قرآن» پادگانی قرار دارد و در این مسیر خاکریزی ایجاد شده که به عنوان «میدان مشق» از آن استفاده می‌شده است.

بر اساس این گزارش، در زمان وقوع سیل آب‌ها پشت این خاکریز جمع شده و آن را تخریب کرده که گل‌ولای این خاکریز باعث افزایش قدرت سیل شده است.

به گفته خبرگزاری ایرنا این خاکریز را «ارتش ایجاد کرده بود که به اشتباه به سپاه پاسداران نسبت داده شد».

بارش شدید باران در «دروازه قران» شیراز در روز دوشنبه پنجم فروردین باعث راه افتادن سیلابی سهمگین در این شهر شد و ۲۲ نفر در این حادثه کشته شدند.

آب در این محدوده حدود ۲۰۰ خودرو را با خود برد.

روز دوشنبه همچنین قاسم ساعدی نماینده دشت‌آزادگان در مجلس، گفت که هورالعظیم به پنج مخزن تقسیم شده و مخازن چهار و پنج آن ظرفیت انباشته شدن ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارند.

به گفته آقای ساعدی، «مقامات محلی وزارت نفت مانع از آبگیری مخازن چهار و پنج آن شده‌اند» و وزیر نفت «به تازگی دستور داده» که مسئولان وزارت نفت مانع از آبگیری این مخازن نشوند.

درروزهای گذشته نیز برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بودند که وزارت نفت برای جلوگیری از آسیب دیدن تأسیسات نفتی مانع ورود آب به هورالعظیم شده است؛ با این حال بیژن زنگنه، وزیر نفت، این گزارش‌ها را تکذیب کرده بود.

در همین حال گروهی از شهروندان منطقه «عین دو» در اهواز روز ۲۳ فروردین در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت سیل‌ و هدایت نشدن آب به سمت هورالعظیم راهپیمایی کرده بودند.در همین حال طبق اعلامعبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، ۹۰ درصد هورالعظیم پر آب شده‌ است و بخشی از آب نیز به سوی بخش دیگری از هورالعظیم در عراق می‌رود.

سیل باعث قطع تولید دو میدان نفتی و چند مجتمع پتروشیمی شده‌ است.

سازمان هواشناسی ایران می‌گوید از روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین، سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می‌شود. به گفته این سازمان بیشترین بارش‌های روز دوشنبه در خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی رخ می‌دهد.

در همین حال، رئیس‌جمهوری ایران در تماس تلفنی با استانداران خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی، لرستان و خوزستان خواستار «آمادگی کامل در رویارویی با موج جدید بارندگی‌ها» شد.روز دوشنبه همچنین کمیسیون عمران مجلس تصویب کرد که کمیته‌ای از اعضای این کمیسیون برای بررسی علل سیل و خسارات ناشی از آن به استان فارس اعزام شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌‌های ایرنا، وب سایت خانه ملت، شبکه‌های اجتماعی و سایت رادیو فردا /ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG