لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

روحانی، راهبرد هسته‌ای جدید آمریکا را تهدیدی علیه روسیه دانست


حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری ایران، آمریکا را متهم کرد که با «زبان وقیحانه‌ای، روسیه را با سلاح‌های اتمی جدید تهدید می‌کند». انتقاد وی پس از آن مطرح شد که واشینگتن بر پایه راهبرد جدید هسته‌ای از سوی دولت دونالد ترامپ، عمدتاً با هدف مقابله با اقدامات روسیه در سال‌های اخیر، درصدد بازنگری در زرادخانه هسته‌ای آمریکا و توسعه سلاح‌های جدید هسته‌ای کم‌حجم است.

این راهبرد جدید که روز جمعه ۱۳ بهمن منتشر شد، اهداف هسته‌ای وزارت دفاع آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ را مشخص می‌کند و از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون، نخستین گزارشی است که پیش‌بینی ارتش آمریکا از تهدیدهای هسته‌ای در دهه‌های آینده را در بر می‌گیرد.

این گزارش تأکید می‌کند که روسیه باید متقاعد شود که اگر اروپا را حتی با حملات محدود هسته‌ای تهدید کند، با هزینه‌های غیرقابل تحملی روبه‌رو خواهد شد.

در این گزارش ۷۵ صفحه‌ای که توسط جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، تهیه شده، تأکید شده است که «این گزارش پاسخی به گسترش توانایی‌های روسیه و ماهیت راهبردها و دکترین این کشور است».

راهبرد جدید همچنین نگرانی‌های آمریکا را در مورد ایران، کره شمالی و چین، مورد تأکید قرار داده است.

دراین حال، وزارت خارجه روسیه در واکنش به انتشار راهبرد جدید دولت دونالد ترامپ در مورد زرادخانه هسته‌ای آمریکا، آن را «تقابل‌جویانه» و «ضد روسی» توصیف کرد و گفتراهبرد اعلام‌شده از سوی واشینگتن«ناامید کننده» است و در «همان نگاه اول»، در آن پیشبرد سیاست‌های «تقابل‌جویانه» و «ضد روسی» دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی روز یکشنبه ۱۵ بهمن، در یک سخنرانی با انتقاد از آمریکا گفت که«علیه کسانی که معتقدند سلاح کشتار جمعی استفاده علیه بشریت است و باید همه سلاح ها از بین برود، بحث ساخت سلاح جدید برای استفاده علیه رقیب را مطرح می کند و در این شرایط می‌شود جمیعتی یا ملتی بگوید زمان صلح است و قدرت دفاعی نمی‌خواهیم».

وی افزود: «همیشه به قدرت دفاعی نیازمندیم و تا روزی که در دنیا تهدید علیه ما وجود دارد، باید با ایستادگی در برابر هر تهدید، قدرت دفاعی مان را تقویت کنیم و سلاح های خودمان را خودمان بسازیم و یا باید بخریم و باید قدرتمند باشیم».

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت: « رییس قوه مجریه ادامه داد البته صحبت و بحث می کنیم و اگر مقامی آمد و سوال کرد جواب قاطع می دهیم و این روشن است ولی آنچه برای دفاع از کشور هر نوع سلاحی و قدرتی نیاز داشته باشیم در چهارچوب مقررات و فتاوای رهبر معظم انقلاب تهیه خواهیم کرد».

پیش از او نیز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، شنبه شب‌ در توئیتی هشدار داده بود که راهبرد اعلام شده از سوی واشینگتن، «بشریت را به نابودی نزدیک‌تر می‌کند».

آقای ظریف بااشاره به اینکه «سند بررسی وضعیت هسته‌ای ایالات متحده، منعکاس‌ کننده اتکای بیشتر به سلاح‌های هسته‌ای است، نوشته بود که «این نقض پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است».

او در عین حال، از «سماجت ترامپ» برای «از بین بردن برجام»‌ انتقاد کرده بود.
ایران و شش قدرت جهانی؛ آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه همراه با آلمان در سال ۹۴، به توافقی درباره محدود کردن برنامه هسته ای ایران دست یافتند.

دونالد ترامپ از منتقدان توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، برجام است و بارها این توافق را «بدترین» توافق در تاریخ آمریکا توصیف کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا روز ۲۲ دی‌ «برای آخرین بار» تعلیق تحریم‌های اتمی ایران را تمدید کرد و از شرکای اروپایی واشنگتن خواست که «ایرادهای» برجام را برطرف کنند.

در این میان، آقای ترامپ می‌گوید که جمهوری اسلامی با ادامه دادن به فعالیت موشکی خود در واقع به «روح برجام»، توافق اتمی با گروه ۵+۱، وفادار نبوده است.

در همین ارتباط، واشینگتن در یکی دو ماه اخیر به اقدامات گسترده‌ای دست زده ‌است تا جامعه جهانی را به مقابله با آن چیزی ترغیب کند که واشینگتن «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی در خاورمیانه، برنامه موشک‌های بالیستیک یا حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی می‌نامد.

در مقابل، مقام‌های ایران تاکنون از هیچ ‌گونه تلاشی برای آنچه «اصلاح» برجام عنوان می‌شود استقبال نکرده‌اند.

تهران می‌گوید که فعالیت‌های موشکی‌اش جنبه دفاعی دارد و این موشک‌ها برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نمی‌شوند.

خبرگزاری‌های ایرنا،‌ رویترز و آسوشیتدپرس و منابع خبری/ب.ک
XS
SM
MD
LG