لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

تأیید اولیه صلاحیت «۹۱ درصد» نامزدهای انتخابات مجلس و رد صلاحیت شماری از چهره‌ها


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران

وزیر کشور ایران از تأیید صلاحیت بیش از ۹۱ درصد داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در هیات‌های اجرایی خبر داد. همزمان گزارش‌هایی درباره رد صلاحیت تعدادی از چهره‌های شاخص سیاسی و نمایندگان فعلی مجلس منتشر شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز چهارشنبه ۲۷ آذر خبر داد که ۱۶ هزار و ۳۳ نفر نامزد انتخابات شده و ۸۴۸ نفر نیز انصراف داده‌اند.

به گفته وی، در نهایت پرونده ۱۵ هزار و ۱۸۵ نفر مورد بررسی قرار گرفت و ۹۱.۲ درصد نامزدها تایید صلاحیت شدند.

همزمان رئیس ستاد انتخابات استان تهران از تأیید صلاحیت ۹۵ درصدی نامزدهای انتخابات مجلس در استان تهران خبر داد و گفت بخشی از رد صلاحیت‌ها بر اساس استعلام از مراکز چهارگانه یعنی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت احوال انجام شده است.

پس از هیات‌های اجرایی که وابسته به وزارت کشور هستند، هیات‌های نظارت وابسته به شورای نگهبان نیز صلاحیت نامزدها را بررسی می‌کنند. در نهایت شورای نگهبان صلاحیت نامزدها را بررسی و به شکایت رد صلاحیت‌شدگان در دو مرحله قبلی رسیدگی می‌کند.

در حالی که وزارت کشور نام افراد رد صلاحیت شده را اعلام نمی‌کند، گزارش‌هایی درباره رد صلاحیت برخی از چهره‌های سیاسی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، و آذر منصوری و امیر آریا زند، دو عضو شورای مرکزی این حزب، عماد بهاور رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی و جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب، رد صلاحیت شده‌اند.

در همین حال علی اکبری، نماینده شیراز در مجلس، خبر داده که او و بهرام پارسایی دیگر نماینده شیراز هم رد صلاحیت شده‌اند.

با آغاز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مورد نامزدهای این انتخابات گفت که «همین‌طور بدون محابا می‌روند» کاندیدا می‌شوند.

اصلاح‌طلبان در دوره‌های مختلف انتخابات مجلس، شورای نگهبان را به دخالت دادن انگیزه‌های سیاسی در رد صلاحیت نامزدها متهم کرده‌اند.

در بسیاری از دوره‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی گروه‌های سیاسی مخالف حکومت جمهوری اسلامی در خارج و برخی از چهره‌های سیاسی در داخل ایران انتخابات را تحریم کرده‌اند.

پس از اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ گروهی از اصلاح‌طلبان از شرکت نکردن در انتخابات سخن گفته‌اند.

در همین حال ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی، در بیانیه‌ای از گروه‌های سیاسی در ایران خواسته است که «ضمن تحریم انتخابات از هر فرصتی برای بیان و اعلام اعتراض بهره جویند».

XS
SM
MD
LG