لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

شرکت نیروهای عراقی در رزمایش ارتش ایران


پیشتر گفته شده بود که ایران و عراق در مناطق مرزی کردستان عراق با ایران رزمایش مشترک برگزار می‌کنند.
پیشتر گفته شده بود که ایران و عراق در مناطق مرزی کردستان عراق با ایران رزمایش مشترک برگزار می‌کنند.

مرحله سوم رزمایش موسوم به «حیدر کرار» ارتش روز دوشنبه دهم مهر، با شرکت نیروهای عراقی در مرزهای غربی ایران، از جمله مرز پرویزخان، یکی از مهمترین دروازه های ارتباطی ایران و عراق، آغاز شد.

خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر به تعداد نیروهای عراقی شرکت کننده در رزمایش ارتش ایران اشاره نکرد.

بر اساس این گزارش،‌ در این مرحله،‌ یگان‌های واکنش سریع، توپخانه و پهپادی ارتش شرکت دارند.

تسنیم اشاره کرد که این مرحله از رزمایش ارتش، در مرزهای غربی و مرز پرویزخان، یکی از مهمترین دروازه‌های ارتباطی ایران و عراق، در حال انجام است.

این خبرگزاری افزود که ارتش در این مرحله همچنین قدرت نیروهای زرهی، توپخانه، موشک‌ها، پهپادها، بالگردها و نیروهای متحرک و هجومی خود را می‌سنجد.

پیش از این، مسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران، اعلام کرده بود که ایران و عراق در مناطق مرزی کردستان عراق با ایران رزمایش مشترک برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هدف از این رزمایش، همکاری ایران «برای استقرار حاکمیت دولت مرکزی در پایانه‌های مرزی ایران با عراق» اعلام شده است.

پیش از این نیز عراق در رزمایش نیروهای ترکیه در شمال عراق شرکت کرده بود.

شرکت نیروهای عراقی در این دو رزمایش پس از آن انجام می شود که در پی انجام همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان و اعلام مخالفت بغداد با نتیجه آن، نیروهای نظامی عراق روز هشتم مهر، کنترل مرزهای این منطقه را در دست ‌گرفتند.

در همین ارتباط، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام کرد خبر داد که نیروهای ارتش عراق در بخش ترکیه‌ای مرز با اقلیم کردستان مستقر شده‌اند.

پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان در روز دوشنبه هفته گذشته، دولت مرکزی عراق خواهان لغو نتیجه این همه‌پرسی شده و هشدار داده بود که در صورت رد این خواسته، اقلیم کردستان با تحریم، انزوای بین‌المللی و مداخله نظامی احتمالی روبه‌رو خواهد شد.

دو دولت ایران و ترکیه نیز از این خواسته عراق حمایت کردند. رسانه‌های داخلی ایران نوشتند که دولت عراق برنامه خود برای تسلط بر گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان را با ایران و ترکیه هماهنگ کرده است.

در این میان، خبرها حاکی از استقرار نیروهای نظامی از طرف بغداد در نزدیکی مرزهای اقلیم کردستان است.

با این وجود، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که «انتظار نمی‌رود که این نیروها پا به خاک اقلیم کردستان بگذارند».

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق روز سوم مهر با مشارکت ۷۲ درصد واجدان شرایط برگزار شد، و بیش از ۹۲ درصد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی از استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت کردند.

XS
SM
MD
LG