لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

ارتش: حادثه تیراندازی در میدان تیر کهریزک چهار کشته و هشت زخمی به جا گذاشت


در پی انتشار حادثه تیراندازی در میدان تیر آموزشی کهریزک تهران در روز یکشنبه ۱۵ مرداد،‌ ارتش ایران اعلام کرد که ۴ تن از سربازان کشته و ۸ تن دیگر مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روابط عمومی «پایگاه هوایی شهید لشکری» اشاره کرد که یکی از مجروحین از «کارکنان پایور» بوده است.

بر اساس قانون استخدامی نیروی انتظامی، کارکنان پایور به کسانی اطلاق می‌شود که برای انجام خدمت مستمر در‌ نیروی انتظامی استخدام می‌شوند.

به گفته روابط عمومی «پایگاه هوایی شهید لشکری»، مجروحین حادثه تیراندازی سریعاً به منظور مداوا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی اعزام شدند.

بر اساس این گزارش، علت این حادثه توسط تیم ویژه بازرسی در دست بررسی است و اخبار تکمیلی در این خصوص بعداً اعلام خواهد شد.

با این همه، روابط عمومی «پایگاه هوایی شهید لشکری» گفت که حادثه تیراندازی «احتمالا به دلیل مشکلات روحی روانی سرباز ضارب و یا چرخش ناگهانی سلاح به وقوع پیوسته است».

پیش از این، به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس شورای شهر کهریزک اعلام کرده بود: ۴ تن در حادثه تیراندازی کشته و ۱۲ نفر زخمی شده‌اند.

محمد هاشمی با اعلام اینکه «یک سرباز اهل سیستان وبلوچستان با اسلحه به سوی هم خدمتی های خود حمله ور شد»،‌ افزوده بود: ضارب «یک سرگرد و دو سرباز را با ضرب گلوله از پای درآورد و ۱۲ تن دیگر را نیز زخمی کرد».

به نوشته مهر، او همچنین گفت که پس از حادثه تیراندازی، «نیروها به سرعت وارد عمل شده و طی این درگیری سرباز مسلح را با شلیک گلوله هدف قرار دادند که وی بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد».

پیشتر خبرگزاری‌های ایران خبر داده بودند که یک سرباز روز یکشنبه در یک پادگان ارتش در منطقه «شورآباد» در بخش کهریزک، به تعدادی از دیگر سربازان شلیک کرد که به گزارش این خبرگزاری‌ها دست‌کم ۱۰ تن در این حمله مجروح شدند.

در این میان، به گزارش ایسنا، بازپرس ویژه قتل دادسرای نظامی به محل حادثه اعزام شد تا ضمن بررسی‌های میدانی و معاینات محلی، گزارش‌های تکمیلی را تهیه کند.

پیش از این نیز در روز ۲۶ تیر نیز یک سرباز وظیفه در پادگان آبیک قزوین به سوی دیگر سربازان شلیک کرد که سه تن دراین حمله کشته و شش نفر مجروح شدند.

نام این سرباز وظیفه «ساسان خلیلی» اعلام شد و دلیل تیراندازی او نیز احتمالاً «نارضایتی از نگرفتن مرخصی و یا موافقت نشدن با انتقالش» عنوان شد.

با این حال علی سامانی، رئیس بازرسی نیروی زمینی ارتش، این گزارش‌ها را رد کرده و گفته بود که «بررسی‌های اولیۀ پزشکی و بازرسی‌های دقیق از محل حادثه نشان می‌دهد ضارب احتمالا دچار جنون آنی (سایکوز گذرا) شده است».

وی اعلام کرده بود که این سرباز پس از شلیک به دیگران «بلافاصله نیز اقدام به خودزنی کرده است».

اواخر شهریورماه پارسال نیز خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که یک سرباز وظیفه کانون اصلاح و تربیت در یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد، با اسلحه خود سه تن دیگر از سربازان دیگر کانون را به رگبار بست و در آخر سر با شلیک گلوله به زندگی‌اش پایان داد.

در مهرماه سال ۹۴ هم اعلام شد که «مشکلات روحی و اختلاف سلیقه یک سرباز با برخی سربازان مستقر در زندان آباده»، باعث کشته شدن پنج سرباز و زخمی شدن یکی دیگر از سربازان شد.

مدت خدمت مشمولان سربازی ۲۱ ماه است که در مناطق جنگی و بد آب‌وهوا این مدت ۱۸ و ۱۹ ماه است. ایران از معدود کشورهایی است که همچنان طرح خدمت سربازی اجباری را دنبال می‌کند.

در برخی از سال‌ها، طرح‌ موسوم به «خرید خدمت سربازی» اجرا شده است و تعدادی از مشمولان در ازای پراخت مبلغی، کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کرده اند.

سربازان وظیفه در مناطق مختلف ایران تقسیم می‌شوند و آن‌گونه که مرکز پژوهش‌های مجلس سال ۹۵ گزارش داده، خدمت سربازی باعث نارضایتی افراد مشمول و خانواده‌های آنها شده است.

این مرکز، «شرایط نامناسب اماکن خدمتی و آسایشگاه‌های سربازان و سازوکارهای نامناسب پیرامون نحوه به‌کارگیری سربازان در محیط‌های خدمتی» را از جمله دلایل نارضایتی آنها دانسته و با اشاره به «ناهنجاری‌های رفتاری و همچنین آسیب‌های مختلف در میان سربازان وظیفه مشغول به خدمت در یگان‌های خدمتی اعم از نیروهای انتظامی و نظامی»، تاکید کرده است که «پدیده‌هایی نظیر فرار از خدمت، خودزنی، خودکشی، جعل اسناد و سوء استفاده از موقعیت و امثال اینها از شیوع قابل توجهی» در میان سربازان برخوردار است.

XS
SM
MD
LG