لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

ابراز امیدواری کاوه مدنی نسبت به «حل مشکل دوستان واقعی محیط زیست» ایران


کاوه مدنی در صفحه اینستاگرامش ابراز امیدواری کرد که مشکل دوستان واقعی محیط زیست برای کشور حل، عدالت اجرا و شفافیت ایجاد شود
کاوه مدنی در صفحه اینستاگرامش ابراز امیدواری کرد که مشکل دوستان واقعی محیط زیست برای کشور حل، عدالت اجرا و شفافیت ایجاد شود

کاوه مدنی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران، بدون اشاره مستقیم به خبر بازداشتش در روز شنبه، در فیلم کوتاهی در صفحه اینستاگرام خود ابراز امیدواری کرد مشکل «دوستان واقعی محیط زیست برای کشور حل شود»، «عدالت اجرا شود»‌ و «شفافیت ایجاد شود».

وی همچنین گفت که همه اکانت‌هایش در شبکه‌های اجتماعی جز اینستاگرام معلق شده و به آنها دسترسی ندارد.

آقای مدنی با اعلام اینکه امروز صبح (دوشنبه) سر کار رفته پیشتر و قبل از آنکه توئیترش به دلیل گزارش‌های مربوط به بازداشت خود معلق شود، نسبت به «از بین رفتن تنگ نظری‌ها، ایجاد آرامش خاطر فعالان و دغدغه مندان محیط زیست وطن،‌ رفع دغدغه چشم انتظاران، و روشن شدن هر چه سریع تر حقایق» ابراز امیدواری کرده بود.

در این میان، وب‌سایت سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با انتشار خبر دیدار عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس این سازمان، با سفیر آلمان در تهران در روز دوشنبه ۲۳ بهمن، عکسی را منتشر کرد که در آن، کاوه مدنی از اعضای هیئت ایرانی در این دیدار بوده است.

پیش از این محمود صادقی، نماینده مجلس از تهران، روز یکشنبه ۲۲ بهمن، اعلام کرده بود که عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در تماس او خبر بازداشت کاوه مدنی را تایید کرده و گفته بود که دلیل بازداشت وی مشخص نیست.

تاکنون آقای کلانتری نسبت به اعلام این موضوع از سوی آقای صادقی واکنشی نشان نداده است.

کاوه مدنی، استاد دانشگاه امپریال کالج لندن، در شهریور ماه به عنوان معاون سازمان محیط زیست انتخاب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، آقای مدنی در عالی‌ترین مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد که بین روزهای ١٣ تا ١٥ آذرماه سال جاری در نایروبی برگزار شد، به عنوان نائب رئیس سومین مجمع محیط زیست ملل متحد به نمایندگی از گروه آسیا و اقیانوسیه، انتخاب شد و به عضویت هیئت رئیسه سومین مجمع محیط زیست ملل متحد درآمد.

خبرگزاری ایسنا حدود دو سال پیش خبر داده بود که اتحادیه اروپایی علوم زمین، کاوه مدنی را به عنوان یکی از چهار دانشمند جوان برجسته درعلوم زمین در سال ۲۰۱۶ معرفی کرده است.

گزارش‌های متناقض درباره بازداشت کاوه مدنی پس از موضوع بازداشت چند فعال محیط زیست و مرگ کاووس سید امامی یکی از این بازداشت‌شدگان مطرح شده است.

درهمین حال، به گزارش خبرگزاری ایلنا، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، روز یکشنبه اعلام کرد که ممکن است در این پرونده افراد جدیدی بازداشت شوند.

وی گفت: «جمعی از کسانی که اطلاعاتی را جمع‌آوری کردند و به بیگانگان می‌دادند، شناسایی شدند و برخی‌ها دستگیر شدند و برخی‌ها هم ممکن است، در آینده دستگیر شوند. پرونده در مرحله اولیه است و جزییات قابل بیان نیست».

به گفته محمود صادقی، هفت تن از فعالان محیط زیست بازداشت شده‌اند.

پیشتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که علاوه بر کاووس سید امامی، دو تن دیگر از همکاران او در مؤسسه «حیات وحش» به نام‌های هومن جوکار، مدیر پروژه یوز آسیایی، و مراد طاهباز، فعال محیط زیست و میراث فرهنگی، نیز بازداشت شده‌اند.

روزنامه کیهان لندن یکی دیگر از بازداشت‌شدگان را نیلوفر بیانی، همسر هومن جوکار و سرپرست فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، معرفی کرده است.

در این ارتباط، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز یکشنبه گفته بود: «در پشت فعالیت‌های مأموران تخصصی برخی از سازمان‌های غیردولتی در حوزه‌هایی مانند بهزیستی، زنان، محیط زیست و آب؛ هاله‌ای از ابهام در ارتباطات وجود دارد که در حال بررسی است».

او در عین حال اعلام کرد که از جزئیات بازداشت فعالان محیط زیست اطلاعی ندارد.

همچنین به نوشته خبرگزاری ایلنا، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست، در پاسخ به سئوالی درباره دلایل دستگیری برخی فعالان محیط زیست گفت: «ترجیح می‌دهم در حال حاضر اظهارنظری در این‌باره نداشته باشم اما به شدت نگران هستم».

XS
SM
MD
LG