لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

میانجی‌گری یک موسسه نروژی برای «مذاکره احزاب کرد و حکومت ایران»


مدیران موسسه نروژی نورف که واسطه بین احزاب کردی و ایران شده‌اند، زمستان پارسال به تهران سفر و با کمال خرازی دیدار کردند.
مدیران موسسه نروژی نورف که واسطه بین احزاب کردی و ایران شده‌اند، زمستان پارسال به تهران سفر و با کمال خرازی دیدار کردند.

برخی از گزارش‌های غیر رسمی حاکی است که نمایندگان چهار حزب فعال در کردستان در تلاش برای مذاکره با نمایندگان حکومت جمهوری اسلامی ایران هستند.

در این گزارش‌‌ها از «حزب دمکرات کردستان»، «حزب کومله کردستان»، «حزب کومله زحمتکشان کردستان ایران» و «حزب دمکرات کردستان ایران» به عنوان طرف‌های احتمالی گفت‌وگو با ایران به میان آمده است.

عمر ایلخانی‌زاده، دبیرکل حزب کومله زحمتشکان ایران در گفت‌‌وگو با شبکه تلویزیونی کردی «روداو» تایید کرده که تلاش‌های مقدماتی برای انجام مذاکرات صورت گرفته است.

ابراهیم علیزاده، دبیر سازمان کردستان حزب کمونیست ایران، که در جریان این تلاش‌های مقدماتی بوده، نیز در گفت‌وگو با تلویزیون کومله وابسته به این حزب خبر یاد شده را تایید کرده است.

او گفته که این حزب یک بار با نمایندگان یک سازمان نروژی که نقش میانجی‌ را بازی می‌کند، دیدار کرده ولی در دور بعدی گفت‌وگوها حضور نداشته است.

سازمان نروژی که به عنوان واسطه بین نمایندگان احزاب کرد و جمهوری اسلامی، معرفی شده، «اندیشکده نورف» است.

سازمان نروژی نورف که در سال‌های اخیر در میانجی‌گیری بین مخالفان دولت سوریه نیز فعال بوده، روابط خوبی با مقام‌های جمهوری اسلامی دارد.

مقام‌های ارشد این سازمان دی‌ماه پارسال به ایران سفر و با کمال خرازی، رئيس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران، دیدار کردند.

مشخص نیست که در این دیدار، گفت‌وگویی درباره مسائل کردها صورت گرفته است یا نه ولی کمال خرازی در طول دو سال گذشته به عنوان یک واسطه مهم در برخی معادلات سیاست خارجی ایران ظاهر شده است.

سفر او به اسپانیا، فرانسه و ایتالیا، دیدارش با معاون وزیر خارجه بریتانیا و دیدارهای متعددش با سازمان‌های غیردولتی اروپایی، نشان‌دهنده افزایش نقش و وزن او در معادلات سیاست خارجی ایران است.

خبر فراهم‌سازی مقدمات گفت‌وگو بین این گروه‌ها و حکومت ایران در حالی منتشر شده است که در طول یک سال گذشته اخبار گسترده‌ای از درگیری‌های نظامی بین برخی از این احزاب و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی منتشر شده بود. حکومت ایران این احزاب را «گروه‌های تروریستی» می‌داند.

در تازه‌ترین نمونه، روز سه‌شنبه خبرگزاری مهر گزارش داد که یک گروه وابسته به حزب کردستان ایران به سوی یک خودروی سپاه پاسداران در پیرانشهر شلیک کرده و سه نیروی سپاه کشته شده‌اند.

هشتم تیرماه امسال نیز منابع خبری وابسته به حزب دمکرات کردستان خبر دادند که «نیروهای پیشمرگه» این حزب با نیروهای سپاه درگیر و در این درگیری «چندین تن» از نیروهای سپاه کشته‌ شده‌اند.

تعداد کشته‌شدگان در این درگیری اعلام نشده ولی این منابع افزودند که سپاه در واکنش به این درگیری،‌ ارتفاعات «آلدنه» و «برده سوران» در اقلیم کردستان عراق را با توپخانه مورد حمله قرار داده است.

شهریور پارسال نیز سپاه پاسداران در جریان یک حمله موشکی، مقر حزب کردستان ایران در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داد که منجر به کشته‌شدن ۱۴ نفر شد.

همان ایام، رامین حسین‌پناهی، عضو حزب کومله کردستان ایران، نیز اعدام شد که همین چهار حزب فعال کردستان کمپین‌های اجتماعی در اعتراض به این اعدام راه‌اندازی کردند و خواستار اعتصاب عمومی شدند. پس از این اعدام‌ها برخی اعضای حزب کومله کردستان ایران در پاریس به ساختمان سفارت ایران حمله کردند.

با وجود چنین سوابقی از درگیری‌های گسترده در طول یک‌سال گذشته است که انتشار خبر زمینه‌سازی برای مذاکره گروه‌های کرد با ایران، بازتاب فراوانی داشته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز درباره این اخبار و انجام چنین تلاش‌هایی موضع‌گیری نکرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های سایت حزب کمونیست کردستان و مطالب رادیو فردا / ر.ح/ ک.ر
XS
SM
MD
LG