لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۸

یک نماینده مجلس: برخی دستگاه‌ها برای دریافت سود بانکی از رهبری مجوز دارند


عزت‌الله ‌یوسفیان‌ملا،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
عزت‌الله ‌یوسفیان‌ملا،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه تعدادی از دستگاه‌ها برای سپرده‌گذاری پول‌های خود در بانک و دریافت سود بابت این سپرده‌ها از رهبر جمهوری اسلامی «مجوز» دارند، پیش‌بینی کرد که نمایندگان مجلس به مصوبه کمیسیون تلفیق برای ممنوعیت این موضوع رای ندهند.

عزت‌الله ‌یوسفیان‌ملا روز دوشنبه دوم بهمن، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که مصوبه منع دریافت سود از محل سپرده‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت برای قوای سه گانه و برخی موسسات و نهادها، سال قبل هم در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شده بود اما در صحن مجلس رای نیاورد.

علی اصغر یوسف نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷، خبر داده است که براساس مصوبه این کمیسیون، همه دستگاه‌هایی که از دولت بودجه دریافت می‌کنند از جمله قوای سه گانه، دانشگاه‌ها، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و بنیادها و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی مجاز نیستند از سپرده‌گذاری کوتاه مدت و بلندمدت خود در بانک‌ها سود دریافت کنند.

این مصوبه باید در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود. با این حال، آقای یوسفیان ملا پیش بینی کرد که این مصوبه در صحن علنی مجلس تصویب نمی شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد که برخی‌ از دستگاه‌ها برای این موضوع از رهبر جمهوری اسلامی «مجوز دارند».

پیش از این نیز برخی از مسئولان نهادهای جمهوری اسلامی، از جمله مقامات سازمان حج و زیارت اعلام کرده بودند که برای دریافت سود از پول سپرده‌های حج، از رهبر جمهوری اسلامی «مجوز» دارند.

آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، نیز سال گذشته پس از جنجال حساب‌های «شخصی» مربوط به خود اعلام کرد که این حساب‌ها در سال ۷۴ و با «مجوز» رهبر جمهوری اسلامی افتتاح شده است.

در آذرماه سال گذشته، درخواست محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، برای پاسخگویی رئیس قوه قضائیه به گزارش‌های منتشر شده در این‌باره منجر به تلاش ماموران برای بازداشت آقای صادقی و پس از آن، تفهیم اتهام او شد.

براساس گزارش‌های منتشر شده در وب‌سایت‌ها، «۶۳ حساب شخصی» به اسم رئیس قوه قضائیه وجود دارد که «سود سالانه آنها ۲۵۰ میلیارد تومان است».

علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت اول حسن روحانی، اعلام کرده بود که پول این حساب‌ها و سود آن زیر نظر معاون اول و معاون اداری - مالی قوه قضائیه خرج می‌شود و« گزارش آن هم برای برخی از نهادهای مسئول ارسال می‌شده است. اما ما به عنوان خزانه در جریان آن نیستیم، چون مجوز خاصی گرفته و از فرایند خزانه معاف شده است».

خبرگزاری ایلنا/ا.م/ب.ک
XS
SM
MD
LG