لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

معاون وزارت راه: تکمیل مسکن مهر ۱۱ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد


قرار است ۳۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر احداث شود
قرار است ۳۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر احداث شود

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی می‌گوید تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر به ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد اصغری مهرآبادی اشاره کرد که از طرح احداث ۲.۳ میلیون مسکن مهر٬ دو میلیون واحد آن ساخته شده است.

این تعداد واحد مسکونی از سال ۱۳۸۶ تاکنون ساخته شده و آن‌طور که مقام‌های مسئول وعده داده‌اند٬ کل این پروژه تا پایان سال ۹۷ به اتمام خواهد رسید.

در این میان، به گفته آقای اصغری مهرآبادی، از مبلغ ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان٬ «چهار هزار میلیارد تومان باید برای امور زیربنایی، چهار هزار میلیارد تومان برای امور روبنایی و سه هزار میلیارد تومان برای آماده سازی معابر، جدول کشی و ایجاد راه‌های دسترسی صرف شود».

وی همچنین از تشکیل کارگروهی برای کمک به تکمیل طرح مسکن مهر به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی خبر داد و افزود که این کارگروه٬ «یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین خدمات زیربنایی و ۴۰۰ میلیارد تومان برای کمک به آماده سازی خدمات روبنایی» مسکن مهر تصویب کرده و این اعتبار «در انتظار موافقت هیئت دولت است».

پیش از این نیز حبیب‌‌الله طاهرخانی، دیگر معاون وزیر راه و شهرسازی٬ با انتقاد از اینکه در دولت محمود احمدی‌نژاد٬ «برای تأمین مالی و خدماتی مسکن‌ مهر هیچگونه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی صورت نگرفته‌ بود»، گفت که «این بی‌برنامگی، بار تأمین منابع را تماماً بر دوش دستگاه‌های دولتی انداخت».

آقای طاهرخانی٬ رفع این «بی‌برنامگی» را «فرایندی پیچیده» عنوان کرد و افزود که دولت حسن روحانی٬ آن را «حل» کرده است.

مسکن مهر یکی از طرح‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بود. رئیس‌جمهوری سابق ایران در سال ۹۰ گفته بود که با اجرای پروژه مسکن مهر تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، مشکل مسکن در ایران ریشه‌کن خواهد شد.

این در حالی است که مقام‌های دولت حسن روحانی از جمله وزیر راه و رئیس سازمان محیط زیست و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس بارها از این طرح انتقاد کرده‌اند.

به گفته آنها، «بسیاری از مجموعه‌های مسکونی مسکن مهر سیستم تصفیه آب و فاضلاب ندارند» و در محل‌هایی ساخته شده‌اند که «فاقد امکانات زیربنایی است».

در یکی از جنجالی‌ترین انتقادها از مسکن مهر از سوی اسحاق جهانگیری٬ معاون اول روحانی که پس از زلزله کرمانشاه رخ داد٬ وحید حقانیان٬ معاون امور ویژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی به شدت به این انتقادها واکنش نشان داد.

آقای حقانیان در واکنش به سخنان جهانگیری مبنی بر اینکه «بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر است»٬ گفته بود که «سياسي‌اش كردند. زود رفتند سراغ مسكن مهر... خدا لعنت كند معاول اول رييس‌جمهوری، آقاي جهانگيری را... نخستين تخم لق سياسی را ايشان گذاشت.»

وی افزوده بود که «مسكن مهر مشكلی ندارد. ٢٧ نفر از كارشناسان نظام مهندسی زنجان آمدند و گفتند مشكلی ندارد زلزله ۷.۶ ريشتری خيلی وحشتناک است... همه‌چيز را كن فيكون می‌كند.»

با وجود انتقادهای دولت روحانی از مسکن مهر٬ آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در شهریور سال ۹۳ در دیدار هیئت دولت با او گفته بود که «چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به‌طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در فروردین ۹۵ گفته بود که دولت با وجود همه مشکلات، «مسکن مهر» را تکمیل می‌کند و تحویل می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، از ۱۵ دی ماه سال ۹۵ با افزایش تسهیلات مسکن مهر از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان٬ «مشکل کمبود نقدینگی برای ساخت واحدها تا حدود زیادی برطرف شده و خانه‌ها در حال تکمیل است. اما تنها نگرانی مربوط به خدمات و زیرساخت‌ها است که دست دولت برای اجرای آنها خالی است».

بر اساس این گزارش٬ «به همین دلیل مسئولان شهرهای جدید به فکر افتادند تا با در اختیار گذاشتن زمین رایگان به سرمایه‌گذاران از ظرفیت بخش خصوصی داخلی و خارجی استفاده کنند».

آن‌طور که رسانه‌ها در ایران خبر داده‌اند٬ ساخت و تحویل مسکن مهر در ۱۰ شهر جدید به پایان رسیده و پرونده آن در شهرهای بالای ۲۵ هزار تن در هشت استان نیز بسته شده است.

به عنوان نمونه٬ طرح مسکن مهر در استان‌های زنجان، یزد و چهارمحال و بختیاری به طور کامل به پایان رسیده و در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و اصفهان نیز رو به اتمام است.

با این حال در سه شهر اطراف تهران٬ یعنی «پردیس، پرند و هشتگرد بخشی از واحدها باقی مانده است. در پردیس از ۸۵ هزار واحد حدود ۴۰ هزار واحد به مرحله نازک‌کاری رسیده اما به دلیل نبود خدمات روبنایی، مسوولان از افتتاح آنها امتناع می‌کنند».

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم ۳۰ بهمن‌ماه به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند ۵۰ هزار باب از واحدهای مسکونی مسکن مهر را به مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد «امام خمینی» و سازمان بهزیستی واگذار کند.

به نظر می‌رسد این تصمیم از آن رو اتخاذ شد که بر اساس گزارش‌ها برخی واحدهای این طرح٬ فاقد متقاضی هستند.

در این ارتباط، ایسنا نوشت که در هشتگرد٬ از ۵۰ هزار واحد تعریف شده٬ ۱۰ هزار واحد متقاضی ندارد. ضمن اینکه مترو کرج ـ هشتگرد هم هنوز تکمیل نشده است.

همچنین قائم مقام وزیر راه و‌ شهرسازی در شهریور سال جاری گفت که «دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور وجود دارد که ۱۱۰ هزار واحد آن بدون متقاضی است».

خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا و منابع خبری/ب.ب/ب.ک
XS
SM
MD
LG