لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

درخواست مطهری برای تهیه «دستور العمل نحوه مواجهه ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی»


علی مطهری،پیام احسان حاج صفی و «اذعان به ضرورت بازی نکردن در مقابل تیمی از اسرائیل را «قابل تقدیر» دانست.
علی مطهری،پیام احسان حاج صفی و «اذعان به ضرورت بازی نکردن در مقابل تیمی از اسرائیل را «قابل تقدیر» دانست.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، ضمن درخواست از وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال برای پایان دادن به موضوع بازی دو فوتبالیست ایرانی در برابر یک تیم اسرائیلی، خواستار آن شد که «دستور العمل نحوه مواجهه ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی» تهیه شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای مطهری روز چهارشنبه اول شهریور، پیام احسان حاج صفی و «اذعان به ضرورت بازی نکردن در مقابل تیمی از کشور» اسرائیل را «قابل تقدیر» دانست و گفت که قطعا نظر مسعود شجاعی نیز«همین است».

او ابراز امیدواری کرد که فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان این پیام را «نقطه پایان این اتفاق قرار دهند» و خواستار آن شد که وزارت ورزش از طریق وزارت امور خارجه یا شورای عالی امنیت ملی «دستورالعمل» نحوه حضور ورزشکاران ایرانی در مقابل ورزشکاران اسرائیلی و یا در مسابقاتی که داور آن اسرائیلی است را تهیه کند و در اختیار فدراسیون‌های ورزشی قرار دهد.

مسعود شجاعی و احسان حاج صفی، دو بازیکن ایرانی باشگاه «پانیونیوس» یونان در رقابت‌های لیگ اروپا، اخیرا مقابل باشگاه «مکابی» اسرائیل به میدان رفتند. آنها در دیدار رفت به میزبانی اسراییل حضور نداشتند اما در بازی برگشت در آتن، تیم خود را همراهی کردند.

پس از آن، محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش و امور جوانان، روز ۱۹ مرداد اعلام کرد که این دو بازیکن به تیم ملی فوتبال ایران دعوت نخواهند شد و «دیگر جایی در تیم ملی فوتبال ایران ندارند».

یک روز بعد فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، اعلام کرد که از ایران خواسته است تا توضیح دهد چرا این دو بازیکن تیم ملی را به خاطر بازی مقابل یک تیم اسرائیلی محروم کرده است.

درهمین حال، تعدادی از بازیکنان سر‌شناس فوتبال ایران و هنرمندان سینما قویا از این دو بازیکن حمایت کردند و گفتند که این دو بازیکن چاره‌ای جز بازی برای تیم خود نداشتند.

لینک مستقیم

در نهایت، احسان حاج صفی در پیامی اعلام کرد :«با کمال تاسف ....مردم کشورمان با رنجیدگی به حق، اتفاقی که نمی بایست رخ می داد را به قضاوت نشستند. اما به یاد داشته باشید ما همواره برای نشاندن لبخند شادی بر لبان ۸۰ میلیون ایرانی تلاش کرده و .... همراه مردم پر افتخار ایران در راه انقلاب و رهبری حرکت خواهیم کرد و مسلمان و ایرانی بودن را مایه سرافرازی و سربلندی خود می دانیم».

وی همچنین کشته شدن محسن حججی، یکی از نیروهای سپاه پاسداران در سوریه، را «نمونه بارز فداکاری» در راه «آرمان های انقلاب و امنیت» ایران خواند.

منع نظام جمهوری اسلامی در رویارویی ورزشکاران ایرانی با حریفان اسراییلی برای نخستین بار در سال ۶۲ اتفاق افتاد.

در سال‌های گذشته نیز تعدادی از ورزشکاران ایرانی در مقابل ورزشکاران اسرائیلی مسابقه نداده اند و مقامات جمهوری اسلامی دلیل این اقدام را «حمایت از مردم فلسطین» اعلام کرده اند.

XS
SM
MD
LG