لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

درخواست گروهی از هنرمندان از شهرداری برای خرید خانه نیما یوشیج


به‌دنبال انتشار اخباری درباره تخریب خانه نیما یوشیج٬ پدر شعر نو فارسی در تهران٬ شماری از اهالی فرهنگ و هنر از شهردار تهران خواستند با خرید آن و ساماندهی‌اش٬ این خانه را به عنوان خانه‌موزه نیما یوشیج تغییر کاربری دهد.

در این نامه٬ از منزل نیما یوشیج به عنوان بخشی از «میراث فرهنگی ایران معاصر» نام برده شده و اعلام شده است که اهالی فرهنگ و هنر نسبت به «بی‌مهری‌ها و نابسامانی‌ها...آشفته و نگران» هستند.

این نامه را هنرمندانی چون آیدین آغداشلو٬ علی صالحی٬ جواد مجابی٬ محمود دولت‌آبادی٬ رخشان بنی‌اعتماد٬ لیلی گلستان و کیومرث پوراحمد امضا کرده‌اند.

این نامه پس از انتشار اخباری مبنی بر تبدیل شدن خانه نیما یوشیج در محله تجریش تهران به ویرانه و تمایل مالک آن برای فروش نوشته شده است.

خانه نیما یوشیج در سال ۱۳۸۰، مصادف با سالمرگِ شاعر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. با این حال، پس از گذشت ۱۶ سال از این اتفاق٬ خبر‌ها حاکی از آن است که این خانه از فهرست آثار ملی ایران خارج شده است.

۲۴ دی‌ماه نیز احمد مسجدجامعی٬ عضو شورای اسلامی شهر تهران از شهردار این شهر خواسته بود مانع تخریب خانه نیما یوشیج شود.

به گفته وی٬ «خانه نیما پاتوق کسانی است که شعر نو فارسی را می‌دانند و این خانه تنها متعلق به ایرانیان نبود و به تاجیک‌ها و افغان‌ها نیز که به شعر نو علاقه داشته و شاعر بودند نیز تعلق داشت».

حبیب‌الله تاجیک اسماعیلی٬ شهردار منطقه یک تهران، نیز گفته که «قطعا ما در شهرداری منطقه یک تهران از تخریب ملک جلوگیری کرده و اجازه هیچ‌ ساخت و سازی را در آن نخواهیم داد».
با این حال،‌ وی گفته است که «در حال حاضر، شهرداری در شرایط خوب مالی به سر نمی‌برد و ممکن است ما (شهرداری) نتوانیم این خانه را بخریم».

علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس، نیز طی تذکری٬ از وزیر ارشاد خواست درباره «علل تعلل در جلوگیری از تخریب خانه نیما یوشیج» توضیح دهد.

به گفته آقای رحیمی٬ «وزارت فرهنگ، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری باید در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند اما انتظارات از وزارت فرهنگ و میراث فرهنگی برای تسهیل شرایط و حفظ این خانه تاریخی بیشتر است».

وی همچنین افزود که «به‌دلیل نبودن اسناد ارتباط خانه با نیما یوشیج٬ {این خانه} از فهرست آثار ملی خارج شده و این اتفاق به دلیل شکایت مالکان بنا رخ داده است و گویا دیگر هیچ قانونی حامی این خانه تاریخی نیست.»

آن‌طور که این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته٬ این برای «چندمین بار است که مالکان این بنای تاریخی توانسته‌اند ملک را از ثبت ملی خارج کنند و مدیران میراث فرهنگی نیز دفاع مناسبی از بناها نکرده‌اند».

در این میان، به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد سعادتی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با مالک فعلی خانه نیما یوشیج مبنی بر توقف هر گونه تخریب و نوسازی آن گفت: در حال حاضر شهرداری و چند نهاد و سازمان علاقه‌مند در حال مذاکره با مالک برای تعیین تکلیف ملک هستند اما آنچه مسلم است، مالک هر فرد یا ارگانی باشد، کاربری ملک تنها در چارچوب فرهنگی و هنری تعریف می‌شود.

پیش از این اخباری منتشر شده بود مبنی بر اینکه مالک خانه نیما یوشیج قصد دارد آن را به سفره‌خانه تبدیل کند.

آقای سعادتی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی سفره‌خانه در بنای نیما یوشیج حتماً در شان این شاعر نیست و شرایط را از بد بدتر می‌کند، گفت: در حال حاضر، تمام تلاش ما این است تا موضوع تخریب و نوسازی بنا را به تعویق بیندازیم و به رایزنی ها ادامه دهیم تا مجموعه‌هایی که امکان دارند از جمله شهرداری به این موضوع ورود کنند.

در این میان، به نوشته فارس، مالک خانه، مبلغ هشت میلیارد تومان را برای فروش اعلام کرده است.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران درباره پیشنهاد شهرداری گفت: اگر توافقات لازم برای خرید بنا صورت بگیرد مالک و خریدار کارشناس رسمی اعلام می‌کنند و کارشناسان ملک را قیمت‌گذاری خواهند کرد.

با این همه، وی خرید خانه را منوط به تصمیم شهردار تهران دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ خانه نیما در دوره پهلوی دوم ساخته شده و ارزش معماری چندانی ندارد٬ اما به‌دلیل زندگی نیما یوشیج در آن و محل رفت و آمد بسیاری از بزرگان حوزه فرهنگ و ادب به آن٬ دارای اهمیت است.

نوع معماری این خانه از معماری اغلب خانه‌های شمیران تبعیت کرده است. سقف شیروانی و ایوانی که با هشت ستون فلزی، نمای اصلی را دربر گرفته، از مشخصات این بنا است.

توئیتر و خبرگزاری‌های مهر و فارس/ب.ب/ب.ک.
XS
SM
MD
LG