لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

دستور معاون روحانی برای رسیدگی به وضعیت خانه نیما یوشیج


شماری از اهالی فرهنگ و هنر از شهردار تهران خواسته‌اند با خرید این خانه٬ آن را به خانه‌موزه تبدیل کند.
شماری از اهالی فرهنگ و هنر از شهردار تهران خواسته‌اند با خرید این خانه٬ آن را به خانه‌موزه تبدیل کند.

معاون حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در نامه‌ای به معاون میراث‌ فرهنگی٬ خواستار سامان‌دهی و رسیدگی به وضعیت خانه نیما یوشیج شد.

این دستور به‌دنبال انتشار اخباری مبنی بر خروج از ثبت خانه نیما یوشیج در منطقه دزاشیب تهران و در چند متری خانه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد و قصد مالک جدید آن بر تخریب این بنا صادر شده است.

روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که علی‌اصغر مونسان٬ رئیس این سازمان و معاون رئیس جمهور، خطاب به محمدحسن طالبیان٬ معاون میراث‌ فرهنگی، نوشته است که برای حفظ این اثر٬ «اقداماتی عاجل» انجام دهد.

در این نامه آمده است: «با توجه به اتفاقات اخیر در خصوص تهدید خانه نیما یوشیج، وظیفه روشن سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی، ضروری است اقداماتی عاجل درخصوص حفظ این اثر صورت گیرد.

علی‌اصغر مونسان اضافه کرده که با توجه به ثبت خانه نیما یوشیج در سال ۱۳۸۰ از سوی سازمان میراث‌ فرهنگی به شماره ۴۶۰۳ در فهرست آثار ملی ایران، «به‌رغم رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج اثر مذکور از این فهرست، این خانه همچنان از منظر کارشناسی واجد ارزش‌های ثبتی است».

معاون حسن روحانی خطاب به طالبیان افزوده که «از جناب‌عالی انتظار می‌رود از تمام امکانات و اختیارات قانونی و حقوقی بهره جسته و مانع هرگونه تخریب و آسیب به ارزش‌های این اثر شوید و در اسرع وقت نیز گزارش اقدامات انجام‌شده را به اینجانب اعلام نمایید».

در پی انتشار اخباری مبنی بر تخریب خانه نیما یوشیج٬ پدر شعر نو فارسی در تهران٬ شماری از اهالی فرهنگ و هنر از شهردار تهران خواسته بودند با خرید این خانه٬ آن را به خانه‌موزه تبدیل کند.

این هنرمندان٬ خانه نیما را اثری «ملی٬ تاریخی و فرهنگی» نامیده و از محمدعلی نجفی خواسته بودند با خرید این ملک و ساماندهی آن٬ این اثر را به عنوان خانه‌موزه نیما یوشیج تغییر کاربری دهد.

در این نامه٬ از منزل نیما یوشیج به عنوان بخشی از «میراث فرهنگی ایران معاصر» نام برده شده و اعلام شده بود که اهالی فرهنگ و هنر نسبت به «بی‌مهری‌ها و نابسامانی‌ها...آشفته و نگران» هستند.

این نامه را هنرمندانی چون آیدین آغداشلو٬ سیدعلی صالحی٬ جواد مجابی٬ محمود دولت‌آبادی٬ رخشان بنی‌اعتماد٬ لیلی گلستان و کیومرث پرواحمد امضا کرده‌اند.

این نامه پس از انتشار اخباری مبنی بر تبدیل شدن خانه نیما یوشیج در محله تجریش تهران، خیابان دزاشیب به ویرانه و تمایل مالک آن برای فروش نوشته شده است.

خانه نیما یوشیج در سال ۱۳۸۰، مصادف با سالمرگِ شاعر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. با این حال پس از گذشت ۱۶ سال از این اتفاق٬ خبر‌ها حاکی از آن است که این خانه از فهرست آثار ملی ایران خارج شده است.

۲۴ دی‌ماه نیز احمد مسجدجامعی٬ عضو شورای اسلامی شهر تهران از شهردار این شهر خواسته بود مانع تخریب خانه نیما یوشیج شود.

به گفته وی٬ «خانه نیما پاتوق کسانی است که شعر نو فارسی را می‌دانند و این خانه تنها متعلق به ایرانیان نبود و به تاجیک‌ها و افغان‌ها نیز که به شعر نو علاقه داشته و شاعر بودند نیز تعلق داشت.»

حبیب‌الله تاجیک اسماعیلی٬ شهردار منطقه یک تهران نیز گفته که «قطعا ما در شهرداری منطقه یک تهران از تخریب ملک جلوگیری کرده و اجازه هیچ‌ ساخت و سازی را در آن نخواهیم داد.»

با این حال اسماعیلی گفته که «در حال حاضر شهرداری در شرایط خوب مالی به سر نمی‌برد و ممکن است ما (شهرداری) نتوانیم این خانه را بخریم.»

علیرضا رحیمی٬ نماینده تهران در مجلس نیز طی تذکری٬ از وزیر ارشاد خواست درباره «علل تعلل در جلوگیری از تخریب خانه نیما یوشیج» توضیح دهد.

به گفته آقای رحیمی٬ «وزارت فرهنگ، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری باید در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند اما انتظارات از وزارت فرهنگ و میراث فرهنگی برای تسهیل شرایط و حفظ این خانه تاریخی بیشتر است.»

وی همچنین افزوده که «به‌دلیل نبودن اسناد ارتباط خانه با نیما یوشیج٬ {این خانه} از فهرست آثار ملی خارج شده است و این اتفاق به دلیل شکایت مالکان بنا رخ داده است و گویا دیگر هیچ قانونی حامی این خانه تاریخی نیست.»

آن‌طور که این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته٬ این برای «چندمین بار است که مالکان این بنای تاریخی توانسته‌اند ملک را از ثبت ملی خارج کنند و مدیران میراث فرهنگی نیز دفاع مناسبی از بناها نکرده‌اند.»

به گزارش فارس٬ خانه نیما در دوره پهلوی دوم ساخته شده و ارزش معماری چندانی ندارد٬ اما به‌دلیل زندگی نیما یوشیج در آن و محل رفت و آمد بسیاری از بزرگان حوزه فرهنگ و ادب به آن٬ دارای اهمیت است.

نوع معماری این خانه از معماری اغلب خانه‌های شمیران تبعیت کرده است. سقف شیروانی و ایوانی که با هشت ستون فلزی، نمای اصلی را دربر گرفته، از مشخصات این بنا است.

خبرگزاری‌های ایسنا و فارس/ب.ب/ب.ک.
XS
SM
MD
LG