لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

نوبخت: ۲۳ میلیون مرغ بیمار معدوم شده‌اند٬ ۱۹ میلیون تخم‌مرغ وارد می‌کنیم


سخنگوی دولت می گوید: بر اساس مصوبه دولت، ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از معدوم کردن مرغ و تخم مرغ پرداخت خواهد شد.
سخنگوی دولت می گوید: بر اساس مصوبه دولت، ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از معدوم کردن مرغ و تخم مرغ پرداخت خواهد شد.

سخنگوی دولت با اعلام معدوم‌شدن بیش از ۲۳ میلیون مرغ‌ تخم‌گذار به علت ابتلا به «آنفولانزای مرغی» در ایران٬ اعلام کرد که مجوز واردات ۱۹ میلیون تخم‌مرغ صادر شده است. در این میان،‌ رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران یکی از عوامل بروز چنین بحرانی در کشور را دولت معرفی کرد.

محمدباقر نوبخت با اعلام این موضوع در نشست خبری روز سه‌شنبه پنجم دی، گفت: «مشکل آنفولانزا روی میزان تولید ما و برخی کشورها اثر سویی گذاشت. آنفولانزایی که ما و برخی کشورها درگیر آن شدیم باعث شد برای حفظ سلامت مردم نسبت به معدوم کردن مرغ ها اقدام کنیم».

وی با اشاره به «معدوم» شدن «۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مرغ تخم‌گذار» به‌دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزای مرغی افزود: این میزان٬ «۱۴ تا ۲۰ درصد از نیاز» داخلی را تامین می‌کرد.

سخنگوی‌ دولت همچنین از صدور مجوز واردات «۱۹ هزار تن تخم مرغ» از سوی دولت خبر داد و اضافه کرد که «۲۲ هزار تن دیگر نیز در حال صدور مجوز واردات هستند و از گمرک‌ به میادین تزریق خواهد شد».

وی همچنین اضافه کرد که دولت مصوب کرده ۱۰۰ میلیارد تومان «خسارت ناشی از معدوم کردن مرغ و تخم مرغ پرداخت شود که تاکنون ۳۰ درصد آن پرداخت شده است».

انتقاد از «بی‌توجهی دولت به ورشکستگی مرغداران»

باوجود سخنان محمدباقر نوبخت٬ رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران یکی از عوامل بروز چنین بحرانی در کشور را دولت معرفی کرده است.

ناصر نبی‌پور از اینکه با وجود پیش‌بینی بیماری طیور در ماه‌های سرد سال از سوی سازمان دامپزشکی٬ «ذخیره‌سازی» این محصول صورت نگرفت و قیمت آن به شانه‌ای ۲۱ هزار تومان رسید٬ انتقاد کرده است.

او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا٬ علت اصلی این افزایش قیمت ناگهانی را «معدوم شدن مرغ‌ها در مرغداری‌ها» عنوان کرد که موجب «کاهش تولید شدید» تخم‌مرغ شده است.

آقای نبی‌پور با اشاره به شروع واردات تخم‌مرغ اضافه کرد که «کشورهای همسایه مانند ترکیه هم با همین مشکل داخلی ما مواجه هستند... اگر تخم مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شود کمتر از قیمت فعلی نخواهد بود».

به گفته وی٬ «سازمان دامپزشکی در فروردین به دولت اعلام کرد که در پاییز و زمستان این بیماری شدت می‌گیرد اما نه در آن زمان دولت کاری انجام داد نه در حال حاضر واکنشی نشان می دهد».

آن‌طور که رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران خبر داده است٬ «در حال حاضر، مرغداران یا ورشکسته شده‌اند و یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند و بیمه پولی برای جبران خسارت وارده نمی دهد که دلیل آن هم نبود پول است».

به گفته وی٬ «برخی مرغداری‌ها نزدیک به ۱۰ ماه است که پولی دریافت نکرده‌اند و حقوق کارگران‌شان عقب افتاده است».

نبی‌پور با بیان اینکه٬ «برای دولت اهمیتی ندارد که مرغداران ورشکسته شده‌اند»٬ از دولت حسن روحانی خواست «با پرداخت پول بیمه مرغداران، اوضاع ورشکستگان را سروسامان دهد».

وی اضافه کرد: «سال ۹۵، در کل سال ۱۳ میلیون مرغ معدوم شدند اما امسال در ۹۰ روز، ۱۵ میلیون مرغ معدوم شده است. سال ۹۷ و ۹۸ را چگونه می خواهند مدیریت کنند؟»

آقای نبی‌پور از دولت خواست «هوای تولید کنندگان را داشته باشد» و تلاش نکند با واردات٬ «روی این مشکل سرپوش بگذارد٬ {در غیر این صورت} در سال‌های بعد تولید کننده‌ای نمی‌ماند که مرغ تولید کند و قیمت از این هم بالاتر خواهد رفت».

انتقادهای رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در حالی بیان شد که دبیر ستاد تنظیم بازار ‌گفت: با ورود تخم مرغ‌های وارداتی و توزیع آن به قیمت مصوب، کسری تخم مرغ جبران و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

محسن بهرامی ارض اقدس افزود: «پرداخت خسارت به مرغداران و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری» از اقداماتی بوده که برای کنترل این بحران انجام گرفته است.

اما رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به تصویب واردات تخم‌مرغ در حجم بالا٬ هشدار داد که «هنوز تریلی وارداتی تخم مرغ از گمرک ترخیص نشده... مرغداری‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند».

وی با انتقاد از واردات تخم‌مرغ٬ اضافه کرد که «اگر مرغداری‌ها فعال بشوند و ما تخم مرغ تولید کنیم ۲۰۰ هزار تن مازاد داریم اما در حال حاضر مرغداری‌ها همه معدوم و تعطیل شده‌اند».

معاون وزیر کشاورزی روز دوشنبه اعلام کرده بود که هر شانه تخم‌مرغ وارداتی٬ «باید به قیمت مصوب ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و هر شانه تخم‌مرغ شیرینگ پک (بسته بندی شده) باید ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار مصرف فروخته شود.»

علی‌اکبر مهرفردبا اشاره به «طبیعی‌بودن» بیماری آنفولانزای مرغی همچون سیل و زمین‌لرزه٬ از مردم خواسته بود در شرایط فعلی٬ «نباید انتظارشان از بازار تخم‌مرغ مانند انتظاری باشد که در شرایط عادی دارند».

وی با بیان اینکه «۳۰ کشور جهان با همین بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و مشکلاتی مشابه ایران دارند»٬ اضافه کرده بود که «چنین بیماری‌ها و پیامدها و آسیب‌های احتمالی آن غیرقابل پیش‌بینی و محاسبه است.»

در این میان، به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، افزایش قیمت تخم مرغ، و مرغ موجب شده است تا طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی، در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گیرد و تاکنون ۶۰ تن از نمایندگان نامه استیضاح وی را امضا کرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا و خبرگزاری های دیگر ایران. ب.ب/ب.ک.
XS
SM
MD
LG