لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

برگزاری کمیسیون مشترک برجام پس از تهدید سه کشور اروپایی به فعال کردن «مکانیسم ماشه»


در این نشست هلگا اشمیت، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نماینده ایران و نمایندگان پنج کشور فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین حاضر خواهند بود.
در این نشست هلگا اشمیت، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نماینده ایران و نمایندگان پنج کشور فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین حاضر خواهند بود.

اتحادیه اروپا اعلام کرد کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه، هفتم اسفند، در وین برگزار می‌شود.

سایت اتحادیه اروپا روز پنجم اسفند به نقل از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، اعلام کرد کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار خواهد شد.

در این نشست هلگا اشمیت، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نماینده ایران و نمایندگان پنج کشور فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین حاضر خواهند بود.

کمیسیون مشترک نهادی است که در برجام برای حل اختلاف بین ایران و سایر طرف‌ها در نظر گرفته شده است. نشست روز چهارشنبه این کمیسیون حدود یک ماه پس از آن برگزار می‌شود که اروپا از قصد خود برای فعال شدن «مکانیسم ماشه» خبر داد.

با این حال عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت: «این جلسه ارتباطی با سازوکار حل اختلاف برجام نداشته و جلسه عادی کمیسیون مشترک است که هر سه ماه یک بار برگزار می‌شود».

ماه گذشته پس از آنکه ایران اعلام کرد دیگر خود را ملزم به رعایت محدودیت‌های برجامی نمی‌داند، بریتانیا، فرانسه و آلمان از قصد خود برای فعال کردن «مکانیسم ماشه» خبر دادند.

با این حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به مقامات ایرانی اطمینان داد که این اتحادیه مهلت حل اختلافات برجامی با ایران را تا اطلاع ثانوی تمدید می‌کند.

هشدار سه کشور اروپایی به ایران در مورد فعال شدن «مکانیسم ماشه» می‌توانست به مفهوم ارجاع دوباره پرونده فعالیت هسته‌ای ایران به شورای امنیت و برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران، بر اساس قطعنامه‌های آتی شورای امنیت باشد و افزون بر آن، اروپا نیز ممکن بود ایران را هدف تحریم‌های جداگانه خود قرار دهد.

XS
SM
MD
LG