لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

«افت شدید» آمار بهسازی خانه‌های فرسوده روستایی در ایران


مردی سالمند در یکی از محلات جنوب تهران
مردی سالمند در یکی از محلات جنوب تهران

غلامرضا هوایی، رئیس انجمن مهندسی سازه ایران، روز چهارشنبه ۲۴ آبان گفت که «سه و نیم میلیون واحد فرسوده در روستاها وجود دارد که دولت مکلف شده‌است سالانه ۲۰۰ هزار واحد را مقاوم‌سازی کند.»

وی اما افزود که «در سال‌های گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بهسازی و نتیجه آن در برابر زلزله‌ها مشخص شد، اما در چند سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی فقط حدود ۲۰۰ هزار واحد روستایی مقاوم‌سازی شده‌است.»

غلامرضا هوایی به همراه محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از وجود ده‌ها هزار هکتار بافت نامناسب شهری و چندین میلیون واحد مسکونی فرسوده در کشور خبر دادند.

محمدرضا رضایی ضمن اعلام وجود ۱۳۰ هزار هکتار بافت نامناسب و فرسوده در کشور، از تسهیلاتی که دولت برای بازسازی بافت‌های فرسوده می‌دهد انتقاد کرده و گفت مردم کم‌درآمد نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

غلامرضا هوایی نیز با اشاره به وجود هشت میلیون واحد مسکونی فرسوده در کشور، دو عامل تنگناهای مالی بانک‌ها و انجام ندادن تعهداتشان را موجب بروز تأخیر در بهسازی بافت‌های فرسوده عنوان کرد.

پیشتر نیز معاون راه و شهرسازی ایران، از زندگی سی درصد از جمعیت کشور در مناطق فرسوده و مستهلکی که «بافت‌های نابسامان» شهری نامیده می‌شود، خبر داده و ابراز نگرانی کرده بود.

محمد سعید ایزدی، معاون راه و شهرسازی ایران، در تشریح جزئیات مربوط به ۱۳۰ هزار هکتار مناطق «بافت نابسامان» گفته بود از این مجموع، ۵۶ هزار هکتار بافت‌های ناکارآمد شهری است؛ ۴۸ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی بوده و ۲۵ هزار هکتار، بافت‌های تاریخی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران مخاطرات طبیعی را به عنوان «تهدیدی جدی» مطرح کرده بود که منجر به وقوع فاجعه‌های انسانی می‌شود.

محمدسعید ایزدی بروز این وقایع را به عنوان پیامدهای ناشی از ادامه توسعه الگوی شهرنشینی نادرست دانسته بود.

محمدرضا رضایی در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلویزیونی به ضعف مجموعه‌های دخیل در حوزه عمران و بازسازی اشاره کرده و گفت: «نظارت در حوزه ساخت‌وساز از طرف کارفرما، سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن، راه و شهرسازی ضعیف و قانون در این زمینه به درستی اجرا نشده‌است.»

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن، از مدیریت حوزه بافت‌های فرسوده انتقاد کرد و گفت تاکنون هیچ کاری در این حوزه انجام نشده و مشکل این بخش وجود مدیران فرسوده و ناکارآمد است.

وزارت راه و شهرسازی ایران در سال ۹۳ در گزارشی از وقوع خطرات جدی ناشی از نبود دسترسی به خدمات ضروری، به‌ویژه در زمان وقوع زمین‌لرزه، سیل، آتش‌سوزی و حوادث احتمالی از این قبیل، در مناطقی مانند تهران یا شهرهای دیگر ایران، ابراز نگرانی کرده بود.

در زمین‌لرزه اخیر ۷٫۳ ریشتری در غرب ایران، ۴۷۴ نفر کشته و بیش از ۹۳۰۰ مصدوم شدند که این رویداد بحث غیرمقاوم بودن بخشی از ساخت‌وسازها، به‌ویژه ساخت‌وسازهای دولتی، را بار دیگر احیا کرد.

XS
SM
MD
LG