لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

تجمع گروهی از رادیولوژیست‌ها در مقابل وزارت بهداشت ایران


در تجمع رادیولوژیست‌ها به «خود ارجاعی و انجام سونوگرافی در مطب پزشکان زنان و زایمان» اعتراض شد.
در تجمع رادیولوژیست‌ها به «خود ارجاعی و انجام سونوگرافی در مطب پزشکان زنان و زایمان» اعتراض شد.

گزارش‌ها از تهران حاکی‌است که شماری از رادیولوژیست‌ها و سونولوژیست‌های سراسر ایران در اعتراض به «خود ارجاعی و انجام سونوگرافی در مطب پزشکان زنان و زایمان» در مقابل وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند.

بر اساس طرح «خود ارجاعی»، مجوز انجام سونوگرافی‌های دوران بارداری، به متخصصان زنان نیز داده شده است و پزشکان متخصص می‌توانند در مطب‌های خود تجهیزات سونوگرافی داشته باشند.

در این میان، خبرگزاری‌ها شمار شرکت‌کنندگان در این تجمع را بین ۱۰۰ تن (خبرگزاری ایلنا) تا دو هزار تن (خبرگزاری ایمنا) برآورد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در روزهای اخیر، اخباری درباره تجمع متخصصان رادیولوژى در اعتراض به بخشنامه اخیر سونوگرافى در مقابل درب شمالى وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، در گروه‌های پزشکی منتشر شده بود. همچنین انجمن رادیولوژی ایران در روز ۱۸ بهمن، در نامه‌ای به مدیر کل حراست این وزارت‌خانه از برگزاری تجمع در مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داده بود.

در این میان، به گزارش خبرگزاری ایلنا، بیش از ۱۰۰ تن از متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی در مقابل وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند.

ایلنا به نقل از یکی از حاضران در این تجمع که تا ظهر سه‌شنبه ۲۴ بهمن ادامه داشت، با اشاره به طرح خودارجاعی گفت: «چنین طرح‌هایی به نفع یک اقلیت خاص است. مافیای واردات تجهیزات پزشکی قصد دارد با وارد کردن دستگاه‌ها و تجهیزات، سود بیشتری کسب کند و این وسط متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی متضرر می‌شوند».

ایلنا به نقل از این متخصص رادیولوژی، طرح خودارجاعی را به نفع پزشکان و واردکنندگان تجهیزات دانست و به گفته وی، گروه‌های پیراپزشکی را با مشکل مواجه می‌کند.

در این حال،‌ خبرگزاری ایمنا تعداد تجمع‌کنندگان را دو هزار تن اعلام کرد و به نقل از یکی از رادیولوژیست‌های شرکت کننده در این تجمع، نوشت که «همه مراکز رادیولوژی در سراسر ایران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل و با هماهنگی انجمن رادیولوژی کشور، تعدادی از مراکز خاص، برای ارجاع بیماران اورژانسی درنظر گرفته شده است».

به گفته او، تمام رادیولوژیست‌ها خواستار پایان دادن به خودارجاعی پزشکان زنان و زایمان و جلوگیری از انجام رادیولوژی و سونوگرافی در مطب، بدون داشتن تخصص هستند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فارس،‌ این تجمع در شرایطی برگزار شد که رضا سید علیخانی،‌ رئیس مرکز حراست وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، گفته بود: «هر گونه تجمع بدون مجوز، در مقابل وزارت بهداشت غیر قانونی بوده و مسئولیت عواقب آن متوجه برگزار کنندگان آن است».

وی افزوده بود: «گروه های پزشکی، مطالبات خود را از مسیر قانونی از جمله سازمان نظام پزشکی که به عنوان یک سازمان صنفی، مسئول پیگیری مطالبات قانونی گروه های پزشکی با وزارت بهداشت است، دنبال کنند».

به نوشته فارس، پیش از این نیز، رادیولوژیست‌ها در سال ۹۴ در مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجمع کرده بودند که با «برخورد قهرآمیز مسئولان این وزارتخانه و ورود نیروهای پلیس به صحنه» ‌مواجه شدند و «در نهایت، درخواست‌ها بی‌نتیجه ماند».

در این حال،‌ حسین کرم‌پور، نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران، در گفت‌وگو با وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان درباره علت مخالفت رادیولوژیست‌ها با صدور بخشنامه جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «این بخشنامه باعث تشدید پدیده خود ارجاعی می‌شود، همچنین سلامت مردم هم به خطر می‌افتد و فشار بیشتری بر اقتصاد سلامت در کشور وارد می‌شود».

او از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل آنچه «تصمیم‌گیری در پشت درهای بسته و بدون مشورت با اعضای رشته رادیولوژی»‌ نامید، انتقاد کرد و در عین حال گفت: «وزارت بهداشت در پرداخت هزینه‌ها با مشکل مواجه است و بخشنامه‌هایی را صادر می‌کند که این بخشنامه‌ها بار اضافی مالی را بر مردم و سازمان‌های بیمه‌گر وارد می‌کند».

در پاسخ، قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «کمبود متخصص رادیولوژی در سراسر کشور به خصوص مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، واضح و مبرهن است و شاید این کمبود در برخی موارد به خصوص موارد غیراورژانس خطرات جانی نداشته باشد، اما در مواردی که سلامت مادر باردار و فرزند وی مطرح باشد، اهمیت دو چندان می‌شود».

وی با اعلام اینکه ۲۰۰ شهر، متخصص رادیولوژی ندارند، اضافه کرد: معاونت درمان «با توجه به شرایط موجود از جمله دسترسی نداشتن به نیروی متخصص رادیولوژیست در مناطق محروم در چهار جلسه مفصل و فنی با اعضای انجمن رادیولوژی و لحاظ کردن نظرات ایشان، آیین نامه توانمندسازی متخصصان زنان و زایمان برای انجام سونوگرافی سطح یک در مراکز دولتی در مناطق محروم را ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت می‌کند».

از سوی دیگر، علی نوبخت حقیقی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به تجمع در مقابل وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی گفت: «اعتراض مقابل مجلس یا وزارت بهداشت برای احقاق حق که به قول معروف اعتراض های کف خیابانی هستند، مجاری قانونی نیست».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایلنا، ایمنا، فارس و وبسایت باشگاه خبرنگاران جوان/ب.ک/ ک.ر
XS
SM
MD
LG