لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

وزیر کشور: میزان بیکاری در برخی از شهرهای ایران ۶۰ درصد است


وزیر کشور: آسیب های اجتماعی در مناطقی که میزان بیکاری آنها بالاست، حادتر است.
وزیر کشور: آسیب های اجتماعی در مناطقی که میزان بیکاری آنها بالاست، حادتر است.

وزیر کشور ایران با تاکید بر تاثیر میزان بیکاری بر افزایش آسیب‌های اجتماعی اعلام کرد که با وجود نرخ بیکاری ۱۲ درصد در ایران، در برخی از شهرها میزان بیکاری ۶۰ درصد است.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز یکشنبه نهم مهر، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت که آسیب‌های اجتماعی در مناطقی که میزان بیکاری آنها بالاست، «حادتر» است.

به گفته آقای رحمانی فضلی، با وجود نرخ بیکاری ۱۲ درصدی در ایران، در برخی شهرها میزان بیکاری به ۶۰ درصد رسیده است.

آقای رحمانی فضلی به نام شهرهایی که میزان بیکاری در آنها بیش از ۶۰ درصد رسیده، اشاره ای نکرده است.

بر اساس گزارش‌ها، با وجود اینکه نرخ بیکاری درکل کشور در سال گذشته ۱۲ و چهار دهم درصد بوده، بیکاری در استان کرمانشاه ۲۲ و در استان چهار محال و بختیاری ۲۰ و دو دهم درصد بوده است. در کردستان نیز بیکاری بیش از ۱۵ درصد اعلام شده است.

در همین ارتباط، خبرگزاری مهر در سال ۹۲ بر اساس آمار بیکاری ۳۹۷ شهرستان ایران نوشته بود که نرخ بیکاری در شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان، با ۵۳ درصد بالاترین نرخ بیکاری ایران است.

براساس این آمار، شهر جوانرود در استان کرمانشاه با ۴۷ درصد و سراوان در استان سیستان و بلوچستان با ۴۵ درصد به ترتیب دومین و سومین شهر با نرخ بیکاری بالا در کشور بودند.

به گفته مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری ۱۲ درصد است. علی ربیعی، وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، تعداد بیکاران را سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن و مرکز پژوهش‌های مجلس این آمار را شش میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۷ میلیون تن اعلام کرده اند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران همچنین اخیرا اذعان کرده است که اقتصاد ایران «کشش و ظرفیت» حل این معضل را ندارد.

بر اساس برنامه ششم توسعه،‌ دولت دوازدهم موظف است در سال ۹۶ برای بیش از ۹۷۰ هزار تن اشتغال ایجاد کند.

در این میان، منتقدان دولت روحانی معتقدند که دستگاه‌های دولتی در حل این مشکل موفق نبوده اند.

وزیر کشور روز یکشنبه همچنین در مورد وضعیت بیکاری در ایران گفت که آمار بیکاری افراد تحصیلکرده‌ «بسیار بالاتر» از آن است که «به طور متوسط اعلام می‌شود».

آقای رحمانی فضلی به نرخ بیکاری افراد تحصیل کرده اشاره ای نکرد.

حسن طایی،‌ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ پیش از این نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را «بین ۲۱٫۵ تا ۲۲ درصد» اعلام کرده بود.

درباره آسیب‌های اجتماعی «راه طولانی در پیش است»

وزیر کشور ایران روز یکشنبه با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با رهبر جمهوری اسلامی در سال گذشته درباره آسیب های اجتماعی گفت که «گزارش مناسبی» درباره اقدامات انجام شده تهیه شده است و «البته راه بسیار طولانی در پیش است».

آقای رحمانی فضلی تاکید کرد که «مسائل اجتماعی در طول زمان ایجاد می‌شود و عوامل زیادی در ایجاد آنها وجود دارد».

وزیر کشور سال گذشته گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی در جلسه‌ای گفته‌است که جمهوری اسلامی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع آنها «۲۰ سال» عقب است.

وی خبر داده بود که آقای خامنه‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، اولویت‌هایی را مشخص کرده‌است.

به گفته آقای رحمانی فضلی« مبارزه با مواد مخدر و رفع معضل اعتیاد»، «حاشیه‌نشینی»، «طلاق»،« مبارزه با بزهکاری» و« مسائل مربوط به موارد خاص و بحرانی»، اولویت‌های تعیین شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

آنچه در ایران از آن به عنوان آسیب‌های اجتماعی نام برده می‌شود، بیشتر شامل اعتیاد، فقر، حاشیه‌نشینی، ترک تحصیل، طلاق و افزایش جرائم است.

XS
SM
MD
LG